Riaditeľ ŽSR Martin Erdössy odstúpil z funkcie. Nahradí ho Juraj Tkáč
AKTUALIZOVANÉ
Novým generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) bude Juraj Tkáč, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku. Vo funkcii nahradí doterajšieho generálneho riaditeľa spoločnosti Martina Erdössyho, ktorý v pondelok informoval, že sa rozhodol ukončiť pôsobenie vo svojej funkcii. Ako dôvod svojho odstúpenia uviedol osobné dôvody. Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Svoje rozhodnutie oznámil Erdössy Správnej rade ŽSR, ktorá je najvyšším orgánom spoločnosti, 20. novembra. „Po dôkladnom zvážení aktuálnej situácie som sa rozhodol odstúpiť. Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval,“ zdôvodnil.
„Minister dopravy akceptuje rozhodnutie generálneho riaditeľa ŽSR a na jeho post na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje Juraja Tkáča, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku, je skúsený manažér a pozná situáciu v ŽSR,“ priblížila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká. Minister Árpád Érsek (Most-Híd) podľa jej slov od Tkáča očakáva, že bude aktívne pristupovať k riešeniu situácie a rozvoju železničnej siete na Slovensku a spoločnosť finančne stabilizuje.
Neprijateľný rozpočet
Erdössy na pozícii generálneho riaditeľa ŽSR, ktoré sú na Slovensku manažérom železničnej infraštruktúry, pôsobil od novembra 2016. Nového generálneho riaditeľa vymenúva minister dopravy na návrh Správnej rady spoločnosti.
[ad][/ad]ŽSR ešte začiatkom októbra kritizovali návrh rozpočtu na budúci rok. Podľa spoločnosti je pre nich likvidačný a nekorešponduje s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie v zmysle platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry. Viaceré ich požiadavky neboli v návrhu rozpočtu akceptované a nemôžu s ním teda súhlasiť.
„Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovanie železníc. Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR,“ vyhlásil v tom čase Erdössy.
Podľa ministra financií Petra Kažimíra (Smer-SD) však železničné spoločnosti musia presvedčiť aj o efektívnosti míňania peňazí. „Sme pripravení urobiť v istom období aj hĺbkové hodnotenie v rámci projektu Hodnota za peniaze, ako sa peniaze míňajú, ako sa investuje, koľko majú zamestnancov a či je všetko v poriadku. A potom si myslím, nie je to otázka tejto vlády, ale až po parlamentných voľbách, v prostredí prebytkového hospodárenia bude dostatok dôvodov na možno štedrejšie investície v týchto podnikoch,“ reagoval v októbri na kritiku ŽSR.
[ad2][/ad2](TASR, SŠ)
Odporúčané články
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na zmeny v MHD počas vianočných aj novoročných sviatkov. Ako DPMK pripomenul na sociálnej sieti, obdobie školských prázdnin potrvá od 22. decembra 2025 do 7. januára 2026.