Richard Sulík: Ceny tepla zo štátnych teplární by v roku 2021 mali klesnúť
Ceny tepla dodávaného prostredníctvom šiestich štátnych teplárenských spoločností by v roku 2021 pre zavedené úspory mali klesnúť, respektíve by nemali stúpať.
Oznámil to podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Richard Sulík (SaS) za účasti generálneho riaditeľa spoločnosti MH Manažment Ľuboša Lopatku a členky predstavenstva Marianny Ondrovej.
[ad][/ad]Najviac v Bratislave a Žiline
„Najväčšiu úsporu by sme chceli oznámiť v Bratislavskej teplárenskej spoločnosti, mala by klesnúť o 10 % oproti minulému roku, čo predstavuje úsporu 55 eur na priemerný byt (na domácnosť). V Žiline pokles bude 4 %. V Martinskej teplárenskej, kde máme za sebou masívnu investíciu a zvýšili sa fixné náklady, bude pokles 0,6 %, v Trnavskej teplárenskej 0,4 %. V Teplárni Košice bude pokles o 1,7 %,“ priblížil Lopatka.
V Zvolenskej teplárenskej avizoval nárast o 3 %.
Lopatka vidí úspory v štátnych teplárenských spoločnostiach najmä v sústredení ich riadenia do MH Teplárenského holdingu. „Tento holding zabezpečí výrazné zníženie počtu riadiacich stupňov a v konečnom dôsledku činností, ktoré sú podporné, napríklad účtovníctvo. Tie sa dajú zdieľať v rámci skupiny. Výsledkom by mala byť nižšia cena tepla,“ povedal.
Úspory budú pri efektívnejšom riadení teplární aj v znížení nákupných cien palív.
„Podarilo sa nám pre rok 2021 znížiť cenu (nakupovaného) plynu o 33 %, cenu štiepky o 16 % a uhlia o 17 %. Celková úspora na palivách, ktorá by sa mala prejaviť v roku 2021, bude 15,7 milióna eur,“ oznámil generálny riaditeľ MH Manažment.
Negatívne, vo výške 5 miliónov eur, bude podľa neho proti úsporám pôsobiť cena emisných povoleniek. „Tento vplyv by mal však byť pozitívne pohltený úsporami,“ poznamenal.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Vylúčenie uhlia
Štátne teplárenské spoločnosti združené do MH Teplárenského holdingu by podľa Lopatku chceli najneskôr v roku 2023 vylúčiť zo svojej palivovej základne uhlie, a to čierne v Košiciach a hnedé v Žiline.
„Chceme sa zamerať na spaľovanie štiepky v teplárni v Martine a vo Zvolene. V Bratislave by sme po dlhých rokoch chceli využiť odpadovú paru zo spoločnosti OLO (Odvoz a likvidácia odpadu, pozn. TASR),“ priblížil Lopatka strategické smerovanie teplární.
[ad][/ad]Využitie geotermálnej energie v Košiciach
V Košiciach by podľa Lopatkových slov chcel teplárenský holding pokročiť v projekte využitia geotermálnej energie. Vo všetkých teplárňach by podľa svojich slov chcel v budúcnosti energeticky zhodnocovať komunálny odpad, ktorý v súčasnosti končí na skládkach.
Podľa Ondrovej má MH Manažment okrem podielov v šiestich teplárenských spoločnostiach menšinové podiely aj v 17 spoločnostiach SAD (Slovenská autobusová doprava). „Keďže MH Manažment na týchto vlastníckych podieloch SAD nezarába, nie je dôvod, aby ich ďalej vlastnil. Z tohto dôvodu zvažujeme ich predaj, ktorým by MH Manažment získal finančné zdroje nielen na modernizáciu štátneho teplárenského holdingu alebo aj na rekonštrukciu Kúpeľov Sliač,“ dodala Ondrová.
[ad2][/ad2]Foto: TASR
(TASR)
Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.