Rýchlostná cesta R2 Šaca – Košické Oľšany má byť v roku 2023
V súvislosti s výstavbou rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany aktuálne prebieha príprava podkladov pre podanie žiadosti na stavebné povolenie a zároveň sa zabezpečuje majetkovoprávne vyrovnanie stavby.
Ako uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová s tým, ukončenie výstavby a spustenie rýchlostnej cesty do prevádzky sa pri II. úseku predpokladá v druhom polroku 2022 a pri I. úseku v prvom polroku 2023.
Ako pripomenula, v tomto roku bola vypracovaná projektová dokumentácia na stavebné povolenie, ktorá sa následne rozdelila na dva samostatné úseky. Ten prvý zahŕňa R2 Šaca – Haniska a R2/R4 Haniska – Košice juh (úsek v prevádzke ako súčasť R4 Košice – Milhosť). Druhý úsek je R2/R4 Košice-juh – Košické Oľšany.
[ad][/ad]Začiatok výstavby na nový rok
Súťaž na zhotoviteľa stavby na druhom úseku chce NDS vyhlásiť koncom roka. „Najprv by sa malo začať so stavebnými prácami na II. úseku, ktorý prepojí už prevádzkovanú rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť od Maďarska s diaľnicou D1 v úseku Budimír – Bidovce, ktorá je v súčasnosti vo výstavbe,“ povedala s tým, že sa tak vytvorí súvislý úsek diaľničnej siete, ktorý odkloní tranzitnú dopravu prechádzajúcu doteraz cez intravilán mesta Košice. „Začiatok výstavby tohto úseku je plánovaný v lete 2019. Výstavba I. úseku rýchlostnej cesty sa plánuje začiatkom roka 2020,“ uviedla.
Podľa Michalovej má byť celková dĺžka rýchlostnej cesty takmer 24 kilometrov, má obsahovať štyri jazdné pruhy, zahŕňať päť križovatiek a 20 mostov. Ako povedala, v križovatke Košice-Juh je v rámci stavby navrhnuté Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty Šebastovce i jednostranné veľké odpočívadlo Valaliky, ktoré má byť dopravne napojené na obidva smery. „Okrem hlavných objektov stavby ako rýchlostná cesta s vybavením, mostných objektov, križovatiek sú súčasťou stavby aj vyvolané preložky dotknutých ciest, a inžinierskych sietí,“ spresnila.
[ad2][/ad2]Stavba za 290 miliónov eur
Účelom navrhovanej stavby je podľa NDS odľahčenie v súčasnosti zaťaženej dopravnej siete v okolí Košíc, ako aj v samotnom meste od tranzitnej dopravy. „Zároveň sa vytvorením juhovýchodného obchvatu a viacerých nových napojení na existujúci dopravný systém prerozdelí zdrojová a cieľová doprava, čím sa odľahčia v súčasnosti vyťažené vstupy do mesta,“ dodala Michalová.
Ako uviedla, stavebné náklady na celú stavbu sú určené na základe vykonanej štátnej expertízy v sume okolo 290 miliónov eur a stavba by mala byť financovaná z eurofondov z tohto programovacieho obdobia.
(TASR, JH)
Odporúčané články
Takmer päťhodinové rokovania medzi USA a Ruskom o ukončení vojny na Ukrajine nepriniesli v utorok žiadny prelom, keďže Kremeľ uviedol, že v kľúčovej otázke územia sa zatiaľ „nedosiahol žiadny kompromis“.
Pôsobil v mnohých krajinách sveta a zakotvil v Košiciach. Generálny riaditeľ Národného divadla Košice získal prestížnu cenu za celoživotné dielo v oblasti divadla. Toto vyznamenanie sa zväčša odovzdáva umelcom pri príležitosti významného životného jubilea. Ocenená je tak práca a tvorba, ktorú priniesli spoločnosti a divákom.
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.