S päťmesačným synom čakal na vyšetrenie dve hodiny. Bol to najkratší možný čas, tvrdí košická nemocnica
Detská fakultná nemocnica v Košiciach sa snaží vysvetliť, čo spôsobilo, že v stredu (16. 1.) neskoro večer muž z Gelnice čakal na centrálnom príjme so svojím malým synom viac ako dve hodiny.
Gabriel Eliáš išiel autom vyše štyridsať kilometrov, lebo podľa vlastných slov chcel, aby jeho päťmesačnému dieťaťu bola poskytnutá lepšia starostlivosť, ako v malej nemocnici. Cestovať sa rozhodol, pretože jeho syn opakovane vracal, prestal močiť a bol bledý.
„Volal som lekára na infolinku zdravotnej poisťovne. Povedal mi, že ak môžem, mám utekať na urgent, lebo chlapec je dehydrovaný a bude to nejaká žalúdočná infekcia,“ hovorí Eliáš. V košickej nemocnici sa to neskôr potvrdilo. Dieťa hospitalizovali na infekčnom oddelení pre norovírus, ktorý je veľmi nákazlivý a hlavným rizikom je pri ňom dehydratácia.
[ad][/ad]Eliáš opisuje, že po príchode na centrálny príjem mu zdravotná sestra na evidencii pacientov povedala, že musí počkať, lebo majú dva urgentné prípady. Vraví, že v okienku sa zaevidoval krátko po desiatej večer, z chodby do vnútorných priestorov na vyšetrenie sa dostal pred pol jednou v noci.
Zdroj: FB Gabriel Elias
Medzitým dve minúty pred polnocou zverejnil na Facebooku video z čakárne, v ktorom sa s plačúcim synom na rukách pýta ministersky zdravotníctva, prečo na príjme detskej nemocnice slúži jedna lekárka. Do nedele rána si príspevok pozrelo viac ako milión ľudí.
„Problém bol v tom, že z celej fakultnej nemocnice bola na celé Košice a celú veľkú spádovú oblasť na príjme iba jedna lekárka, na ktorej som videl, že je vyčerpaná, lebo tam slúžila od ôsmej ráno. Iný otec s chlapcom tam čakal vyše tri a pol hodiny, kým ho vzali do vnútra, ďalšie deti ležali po lavičkách,“ povedal Eliáš denníku KOŠICE:DNES.
DFN sa o videu dozvedela rýchlo. Eliáš povedal, že mu hneď vo štvrtok volal medicínsky riaditeľ Igor Jenčo a vysvetľoval mu, že pochybila lekárka, lebo nepožiadala o pomoc iného lekára, ktorý mal pohotovosť na niektorom z oddelení. Riaditeľ mu mal tiež uviesť, že vec prešetria.
Akútni pacienti
V stanovisku, ktoré poslala kancelária generálnej riaditeľky Ingrid Urbančíkovej, sa o tom nehovorí. Vedenie nemocnice opisuje, že v uvedený deň bolo na centrálnom príjme ošetrených 21 pacientov, medzi nimi aj osem závažných prípadov, ktoré doviezli vozidlami rýchlych záchranných služieb.
„Dlhší čas čakania bol zapríčinený skutočnosťou, že boli privezení sanitkami dvaja akútni pacienti, ktorí museli byť vyšetrení a prijatí prednostne,“ tvrdí nemocnica.
V DFN Košice počas pohotovostnej služby, teda mimo bežnej pracovnej doby, pracuje celkovo osem lekárov, ktorí zabezpečujú nepretržitú ústavnú zdravotnú starostlivosť. Ďalší lekári sú na telefonických príslužbách. Prečo teda žiaden z nich neprišiel pomôcť lekárke na centrálnom príjme, v ktorého náplni je aj lekárska prvá pomoc pri život ohrozujúcich stavoch?
Vypomáhať má jeden
„Lekár, ktorého náplňou práce v ústavnej pohotovostnej službe je aj výpomoc na centrálnom príjme mal v čase čakania uvedeného pacienta iné pracovné povinnosti, ktoré mu neumožňovali venovať sa pacientom na centrálnom príjme,“ uvádza vedenie nemocnica.
Tento lekár podľa nej na oddelení stabilizoval zdravotný stav u akútne prijatých pacientov a mal aj konzilíarne vyšetrenia. Na základe toho DFN tvrdí, že chlapček z Gelnice „bol vyšetrený a následne prijatý na lôžko v najkratšom možnom čase“.
Otec a nemocnica sa ale rozchádzajú v tom, či na centrálnom príjme prebieha prvotné triedenie pacientov podľa akútnosti ich stavu, pri ktorom sa rozhoduje, či pacient môže počkať alebo potrebuje okamžitú starostlivosť.
[ad2][/ad2]Nemocnica: Podľa závažnosti
Detská nemocnica tvrdí, že poradie, v akom sú pacienti vyšetrení určuje lekár „na základe všeobecne platných kritérií, v ktorých dominuje závažnosť zdravotného stavu“. Zároveň vraví, že pacientom, ktorí sa zaevidujú na centrálnom príjme je poskytovaná zdravotná starostlivosť „bezprostredne a to službukonajúcou sestrou na základe charakteru uvádzaných zdravotných ťažkostí po konzultácii so službukonajúcim lekárom“.
Eliáš ale vraví, že keď zdravotnej sestre povedal, aké príznaky má jeho syn, dostal od nej len odpoveď, že musia čakať, lebo majú akútne stavy privezené sanitkou. Nemocnica na svoje webstránke pritom sama uvádza, že „dehydratácia pri hnačkách, vracaní a pod.,“ patrí medzi akútne stavy, s prednostným ošetrením na centrálnom príjme.
Priemer je hodina
DFN v stanovisku napísala aj to, že priemerný čas, ktorý strávi pacient od príchodu na jej centrálny príjem do vyriešenia jeho ťažkostí, teda prepustenia do ambulantnej starostlivosti alebo prijatia na lôžko, je približne jedna hodina.
Dodáva, že centrálny príjem nemocnice navštevujú aj pacienti, ktorých stav nie je až taký vážny a mohli by ísť najprv na vyšetrenie na ambulantnú pohotovosť. Nápor podľa DFN tu vzniká aj preto, že sem chodia aj pacienti zo spádových oblastí iných nemocníc.
[article slug=”video-nahnevany-otecko-poslal-tvrdy-odkaz-slovenskym-politikom”][/article]Odporúčané články
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.
Mesto Košice pokračuje v projekte obnovy národnej kultúrnej pamiatky – súboru kalvárskych kaplniek v Košiciach aj s blízkym areálom. V uplynulých mesiacoch sa uskutočnili všetky prípravné práce týkajúce sa získania a realizácie viacerých odborných posudkov, sondáží a archeologického, reštaurátorskeho aj architektonicko-historického výskumu, ktoré boli podmienkou Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) pre štartom ich komplexnej obnovy.
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).