Školy chcú fondy na asistentov pre problémových žiakov
Do výzvy projektu ministerstva školstva na vytvorenie pracovných miest asistentov učiteľa, školských psychológov a špeciálnych pedagógov sa prihlásilo osem košických základných škôl.
Poslanci mesta Košice, ktoré je zriaďovateľom školských zariadení, im v pondelok schválili vyše 62-tisíc eur ako spolufinancovanie nákladov, ktoré z väčšej časti pokryjú nenávratné finančné príspevky z Európskeho fondu sociálneho rozvoja. Úlohou nových zamestnancov škôl bude zabezpečiť, aby deti, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, mali rovnaký prístup k vzdelaniu ako ostatní žiaci.
Projekt spracovala tiež Základná škola na Požiarnickej ulici. Jej riaditeľka Antónia Mündelová opisuje, že počet žiakov s rôznymi poruchami učenia alebo správania narastá.
Začlenenie do kolektívu
„Ide nám o vytvorenie takých podmienok, aby sa každé dieťa bez výnimky cítilo v škole dobre, aby do nej chcelo chodiť, aby ju považovalo za svoju. Chceme dosiahnuť plnohodnotnú účasť všetkých žiakov na vzdelávaní a začleniť ich do bežného kolektívu,“ povedala.
Aj na Základnej škole Ľudovíta Fullu sa podľa riaditeľky Kataríny Martiňákovej popri deťoch s vynikajúcimi výsledkami nájdu aj takí, ktorým sa až tak nedarí a potrebujú pomoc a podporu. Sú to žiaci s poruchami učenia ako je dyslexia, dysgrafia či dysortografia.
„Ak sa nám podarí získať financie, budeme vedieť zabezpečiť na tri roky špeciálneho pedagóga, školského psychológa a žiakom i učiteľom na hodinách budú pomáhať traja asistenti učiteľa,“ povedala Martiňáková.
Aj pomoc pre nevidiacich
Základná škola Gemerská sa orientuje na žiakov, ktorí sú nevidiaci alebo zrakovo postihnutí. Riaditeľ Štefan Koľ chce cez projekt zabezpečiť zamestnancov, ktorí sa venujú najmä týmto žiakom. „Práca asistentov učiteľa v týchto triedach je podľa našich skúseností vysoko efektívna. Naším cieľom je zabezpečiť túto pomoc viacerým žiakom,“ dodal.

Ministerstvo školstva vysvetľuje, že úlohou špeciálnych školských zamestnancov je pripravovať učebné pomôcky žiakom a vyučujúcim. Myslí sa tým prepis úloh, testov alebo písomných textov do formátov vhodných pre žiakov so zrakovým, sluchovým alebo telesným postihnutím.
„Ich úlohou je aj zabezpečovať úpravu prostredia žiaka na základe odporúčaní lekára, rodiča, dieťaťa,“ uviedla hovorkyňa rezortu Ivana Skokanová.
Školský psychológ vykonáva orientačnú psychologickú diagnostiku detí a žiakov, poskytuje individuálne alebo skupinové poradenstvo, konzultácie zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom škôl. Ministerstvo školstva vyčlenilo na podporu týchto projektov na základných školách 50 miliónov eur.
Belehradská 21, Gemerská 2, Janigova 2, Krosnianska 4, Ľudovíta Fullu, Maurerova 21, Polianska 1, Požiarnická 3, Staničná 13
Jana Hrabčáková
Foto: veja, Peter Hric
Odporúčané články
Študenti SOŠ beauty služieb v Košiciach už piaty rok pripravujú pre seniorov Domu pokojnej staroby A. F. Colbrieho Vianočný beauty deň. Potešili ich nielen skrášľovaním, ale aj milým slovom a úsmevom.
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!