Slovensko-poľský plynovod je realitou, budeme mať lepší prístup k LNG
V poľskom meste Strachocina v piatok oficiálne otvorili plynovodné prepojenie medzi Slovenskom a Poľskom. „Ide o výnimočne strategickú investíciu. Plynovodné prepojenie medzi severom a juhom posilní energetickú bezpečnosť nielen našich krajín,“ povedal poľský premiér Mateusz Morawiecki.
„Plynovod nám poskytuje nový pocit slobody, že máme alternatívu, ktorá nebude závislá od Ruska. Vďaka tomuto plynovodu bude môcť tiecť nórsky plyn a skvapalnený plyn,“ dodal predseda slovenskej vlády Eduard Heger.
Prepojením na poľskú sieť sa Slovensku otvára možnosť využívať celý globálny LNG systém. Prepojenie plynových systémov Slovenska a Poľska je jeden z najväčších projektov energetickej infraštruktúry na Slovensku. Tvorí kľúčovú časť prioritného koridoru severojužných plynárenských spojení v strednej a východnej Európe.
„Slovensko dnešným dňom bude mať plynovodné prepojenie na všetky susedné krajiny. Kapacita tohto plynovodného prepojenia zodpovedá celoročnej spotrebe Slovenska,“ povedal minister hospodárstva Richard Sulík s tým, že vďaka slovensko-poľskému plynovodnému prepojeniu môžeme rapídne znížiť závislosť od Ruska.
Ako uviedol pred novinármi generálny riaditeľ spoločnosti Eustream Rastislav Ňukovič, plynovodné prepojenie stálo celkovo 130 miliónov eur. Zhruba 40 % prispela na slovensko-poľský plynovod Európska únia. „Ukončili sme všetky technické skúšky, ktoré preukázali, že plynovod je plne funkčný a pripravený na prevádzku. Teraz kontrolujeme všetky dokumenty, požiadali sme o povolenie na prevádzku a to určitý čas trvá. Naplno ponúkneme trhu tento plynovod niekedy koncom októbra,“ povedal Ňukovič.
Prepojovací plynovod má dĺžku približne 164 km. Na poľskej strane je to 61,3 km, dĺžka slovenskej časti je 103 km od štátnej hranice po kompresorovú stanicu Veľké Kapušany. Slovensko-poľský plynovod je už dimenzovaný aj na prepravu zemného plynu s prímesou vodíka, keďže slovenský prepravca spoločnosť Eustream sa pridal k paneurópskej iniciatíve European Hydrogen Backbone. Výstavba projektu začala na jeseň 2018 a je spolufinancovaná z európskych prostriedkov.
Zdroj: SITA, md;qq
Odporúčané články
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.


