Ťahanovský most je už opäť prejazdný
Po najstaršom košickom železobetónovom moste počas víkendu opäť začali jazdiť autá. Ťahanovský most pre rekonštrukciu uzavreli v septembri. Predtým na ňom znížili rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu a nákladné autá mali prejazd zakázaný.
Podľa hovorkyne magistrátu Lindy Šnajdárovej boli po augustovej obhliadke viditeľné poškodenia až v troch štvrtinách rozpätia mosta. Vydula sa ochranná betónová vrstva, posunulo sa klzné ložisko a na krajných nosníkoch sa objavili početné trhliny.
Rekonštrukcia sa oficiálne začala koncom augusta tohto roka, most mali uzavrieť v septembri. Nakoniec bol uzavretý kratšie, než sa pôvodne predpokladalo. Ján Plecník-Gašpar, konateľ firmy vykonávajúcej rekonštrukčné práce, to odôvodnil tým, že s projektantom našli rýchlejšie riešenie.
Mesto zaplatilo opravu mosta – takmer 200-tisíc eur – zo svojich zdrojov. Stavbári museli posilniť konštrukciu mosta, opraviť poškodené nosníky, výstuž a betónové časti.
Ťahanovský most postavili ešte v roku 1932, v smere toku Hornádu je to prvý a zároveň najstarší železobetónový most v Košiciach. Je dlhý 71 metrov, medzi zábradliami má šírku 6,5 metra. Komplexnou opravou naposledy prešiel v rokoch 2006 a 2008.
Ďalšou dobrou správou pre vodičov je, že prejsť sa už dá aj po ceste na Aničku v smere od Hlinkovej pri rozostavanom bytovom komplexe. Uvítajú to hlavne šoféri, ktorí sa chcú vyhnúť dopravným zápcham počas rannej a popoludňajšej špičky.
Boris Macko
Foto: Štefan Čaplovič
Odporúčané články
Rusko je pripravené stretnúť sa s predstaviteľmi Spojených štátov toľkokrát, koľkokrát bude potrebné na dosiahnutie riešenia vojny na Ukrajine. Uviedol to v stredu hovorca Kremľa Dmitrij Peskov po tom, čo rokovania medzi prezidentom Vladimírom Putinom a americkými predstaviteľmi nepriniesli prielom.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.