Tisícky čiernych pasažierov v mestskej hromadnej doprave
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vlani vybral od čiernych pasažierov približne 304-tisíc eur, uložil viac ako 14-tisíc pokút. Ich počet medziročne klesol pre koronakrízu. Z udelených pokút je viac ako polovica neuhradená.
Od začiatku tohto roka do konca júla udelili spolu 6 116 pokút za cestovanie bez platného cestovného lístka. Zatiaľ zaevidovali platby vo výške okolo 100-tisíc eur. „Ku koncu júla 2020 s porovnaním rovnakého obdobia roku 2019 sme zaznamenali pokles približne o 2500 udelených pokút, čo je pravdepodobne odrazom opatrení zavedených v súvislosti s prevenciou voči pandémii,“ uviedla pre TASR hovorkyňa DPMK Vladimíra Petrušová.
[ad][/ad]Linka nie je problematická
Najviac na cestovanie bez lístkov upozorňujú Košičania na linku číslo 11.
„Vodič má právomoc skontrolovať cestovný lístok, nie je to však jeho povinnosťou. Túto povinnosť majú prepravní kontrolóri na všetkých linkách MHD v meste, vrátane tejto linky,“ konštatuje hovorkyňa pre KOŠICE:DNES a dodáva, že DPMK túto linku nepovažuje za problematickú, hoci je odlišná od ostatných vzhľadom na sociálny status väčšiny cestujúcich.
Neuhradené pokuty po uplynutí 60-dňovej lehoty odstupuje dopravný podnik právnikovi. „Za minulý rok sme mu odstúpili 8 670 prípadov, za prvých päť mesiacov tohto roka 2 473. Výška pokuty za cestovanie bez platného cestovného lístka je stanovená na 40 eur pri platbe priamo vo vozidle,“ povedala Petrušová s tým, že cestujúci musí zaplatiť aj základné cestovné v sume 0,90 eura.
Štandardná výška pokuty je 60 eur, pri dobrovoľnej úhrade do štyroch pracovných dní je nižšia o desať eur. „Každé písomné odvolanie voči udelenej pokute sa individuálne prešetruje v rámci našich databáz a následne sa po zvážení všetkých zistených faktov zaujme stanovisko. V odôvodnených prípadoch sú pokuty odpustené,“ spresnila pre agentúru Petrušová.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Rúška skontrolujú policajti
V rámci protiepidemiologických opatrení sú cestujúci povinní v prostriedkoch MHD nosiť rúško. „Vodič je v prvom rade zodpovedný za bezpečnú prepravu vo vozidle podľa cestovných poriadkov a zabezpečiť tak čo najplynulejší chod dopravy. Až následne môže kontrolovať rúška. V tejto veci je v prípade nedodržania nariadenia najúčinnejším riešením súčinnosť polície, to znamená zvýšený počet kontrol v MHD v spolupráci so štátnou a mestskou políciou,“ dopĺňa hovorkyňa.
Dopravný podnik sa podľa riaditeľa riadenia dopravy Romana Danka v tejto veci obráti na obe zložky. „Očakávame od nich plán realizácie a jeho následné zavedenie do praxe.“
Foto: archív Veronika Janušková
Odporúčané články
Správa mestskej zelene v Košiciach v utorok 18. novembra opäť spustí prenájom živých vianočných stromčekov.
V stredu 19. novembra došlo v ranných hodinách k vykoľajeniu vlaku ZSSK. Ako informoval portál railpage.net, keďže došlo k poškodeniu trate, možno očakávať meškania vlakov a nástupištia č. 1 a č. 2 sú mimo obsluhy.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.

