Toto sú tie najnebezpečnejšie miesta a úseky košických ciest
V Košiciach je najnebezpečnejším dňom z hľadiska tragických dopravných nehôd (DN) pondelok. Z desiatich mŕtvych pri zrážkach zomrelo v tento deň šesť. Kde sa nehody stávajú najčastejšie? O situácii v doprave a úsekoch, kde by si vodiči mali dávať pozor, sme sa zhovárali so zástupcom riaditeľa mjr. Ladislavom Héželom a referentom špecialistom, dopravným inžinierom oddelenia výkonu služby kpt. Martinom Klebaškom z Krajského dopravného inšpektorátu KR PZ v Košiciach (KDI). Vlani bolo na území Košíc 635 DN. Zahynulo pri nich 10 ľudí (U), 76 sa ťažko (ŤZ) a 276 ľahko zranilo (ĽZ). Chodcov, ktorí sa stali účastníkmi DN, bolo 87. Opýtali sme sa, ktoré miesta a úseky v Košiciach sú najnehodovejšie? „KDI v meste Košice neeviduje nehodové miesto. Vedie prehľad údajov o nebezpečných miestach s počtom najmenej dve DN s následkom na živote a zdraví. Sú nimi najmä križovatky ciest, priechody pre chodcov, železničné priecestia, miesta vjazdov alebo výjazdov z objektov, prípadne pozemkov na cestu, alebo iné obdobné miesta v dĺžke najviac sto metrov,“ vysvetľuje mjr. Héžel. „Škodové udalosti, teda zrážky bez zranení, alkoholu, s nižšími hmotnými škodami a splnením si povinnosti účastníka škodovej udalosti, neevidujeme. Takých nehôd mohlo byť na nami vedených miestach viac, ale polícia ani nemusela byť k nim privolaná. Podľa nášho názoru nemáme v Košiciach zvlášť nebezpečné miesta. Nemáme miesta a úseky, kde je zlá viditeľnosť, zlý prehľad v križovatke…“
Najnebezpečnejšie miesta Minimálne 2 DN so zranením. – Moldavská – Dunajská: 4 DN, 0 osôb U, 0 osôb ŤZ, 7 osôb ĽZ – Moldavská– Popradská: 3 DN, 0 U, 1 ŤZ, 9 ĽZ – Trieda SNP – Ipeľská – Ondavská: 3 DN, 0 U, 1 ŤZ, 4 ĽZ – Trieda SNP- Toryská: 2 DN, 0 U, 1 ŤZ, 1 ĽZ – Cintorínska – Južná trieda: 2 DN, 0U, 0ŤZ, 3 ĽZ Križovatky Ľudia však vidia na mnohých miestach viac zrážok. „Veľa je možno škodových udalostí. Znížila sa rýchlosť, autá sú bezpečnejšie ako kedysi. Pri zrážke v rýchlosti 50 km/hod. tak k zraneniu osôb v autách zvyčajne nedôjde. Mŕtvych na križovatkách nemáme. Skôr sú ohrození chodci okolo zrážky, ktorých môžu zasiahnuť vraky,“ pokračuje L. Héžel. Miesta, kde zomreli ľudia pri DN, neboli križovatky. „Dvaja mŕtvi boli pod Jahodnou pri zrážke cyklistu a motocyklistu, traja boli v aute za Kavečanmi. Auto bočne narazilo do autobusu v protismere. Jeden vodič zomrel na Americkej triede, keď narazil do piliera mimo cesty. Tu chodia bezpečne tisíce áut denne. Zvyšní štyria mŕtvi sú chodci.“ „Tí nám robia problémy. Už rozdávame pokuty. Nový zákon č. 8/2009 o cestnej premávke nečítajú starí vodiči, ale ani chodci. Dá sa nájsť na internete. Veľmi by pomohlo, keby si na to ľudia našli čas. Zákon v paragrafe 53 jasne hovorí, kedy chodec môže vstúpiť do vozovky. Po každej smrteľnej DN sa robia analýzy. Sú návrhy po stránke dopravno-inžinierskej, čo tam zmeniť, napríklad zvýšiť nasvietenie priechodu pre chodcov, znížiť rýchlosť jazdy… Tiež po stránke výkonu služby dopravnej polície. Či zvýšiť a ktoré kontroly,“ pridáva sa kpt. Klebaško.

Rýchlosť Napríklad tragická zrážka nad Kavečanmi? „Na tom úseku netreba nič meniť. Jednoducho tam vodič išiel veľmi rýchlo a jazdu po vyjdení na krajnicu nezvládol. Nemôžeme všade znižovať rýchlosť.“ Občan často vníma situáciu na nejakom úseku cesty ako nebezpečnú. „Keď má občan pocit, že ide o nebezpečné miesto, môže napísať na dopravnú políciu alebo správcovi komunikácie, čo je zvyčajne Mesto Košice. Každý týždeň máme spolu dopravné dispečingy, kde sa aj tieto podnety prejednávajú.“ Sú križovatky, kde vodiči prejdú križovatku na zelenú, ale tá svieti na odbočenie, nie na priamy smer. Veľakrát sa to stalo na križovatke pri polícii oproti magistrátu. „Návestidlá majú tiež svoje normy. Sú určené veľkosti, svietivosť, sú na nich šípky… Nemôžu sa umiestňovať ľubovoľne. Vodiči sledujú povrchne situáciu. Keď prídu do zahraničia, tak dávajú pozor, ale doma jazdia nepozorne a po pamäti.“ Vyjazdenosť Vraví sa, že auto je zbraň. Stačí sekunda a stane sa nešťastie. „Treba sa plne venovať vedeniu vozidla, sledovať situáciu v premávke, dodržiavať zákon, brať ohľad na ostatných. Stačí telefonovanie, nehovoriac o esemeskovaní za jazdy a pozornosť je už nedostatočná. Dôležité je neprekračovať stanovenú rýchlosť. Z nejakého dôvodu tam je. Autá sú stále lepšie, ale vytrácajú sa skúsenosti vodičov. Taká vyjazdenosť. Teraz veľa vecí za jazdy robia za vodiča podporné systémy. Keď sa potom vodič dostane do kritickej situácie, nevie reagovať,“ dodáva mjr. Héžel.
Problémové úseky
Dopravný expert Pavel Titl dlhé roky rieši dopravné stavby a jazdí po košických cestách. Na rozdiel od polície sleduje dlhšie úseky. Motoristom radí, aby si dávali pozor. „Veľký problém je rýchlostný obchvat v úseku Teplárenská – Salaš Barca vrátane križovatiek a mostov. Za nehodové úseky považujem cesty Sečovská medzi Vyšným Opátskym a Košickou Novou Vsou, úseky cesty križ. Dargovských hrdinov – križ. Hlinkova – Nár. trieda a Baránok – Alpinka, úsek cesty Pereš – Baška, úsek cesty Podhradová – Kavečany a uzly Festivalové námestie a Jumbo, ako aj miestne komunikácie Ondavská a Popradská. Na triedach L. Svobodu, KVP, SNP a ďalších treba doriešiť osvetlenie priechodov pre peších,“ dodáva Pavel Titl.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.
Sviatočný stôl je srdcom Štedrého večera. Hoci sa jedálny lístok a rodinné rituály v jednotlivých domácnostiach líšia, existuje niekoľko stáročných zvykov a jedál, bez ktorých by pre mnohých Vianoce neboli Vianocami. Pýtali sme sa obyvateľov Košíc, čo nesmie chýbať na ich sviatočnom stole.