V prímestskej doprave na východe Slovenska pribudnú časové lístky
Košický a Prešovský samosprávny kraj chystajú zmeny v prímestskej autobusovej doprave.
Plánujú zaviesť platbu mobilným telefónom, aj lístky s časovou platnosťou od denného po celoročný lístok. Pripravujú aj novú zónovú tarifu, ktorá sa stane jedným zo základov integrovaného dopravného systému (IDS).
[ad][/ad]Nová tarifa
V prímestskej autobusovej doprave na východe Slovenska dôjde k ďalším výrazným zmenám. Košický a Prešovský samosprávny kraj, ktoré sú objednávateľmi verejnej autobusovej dopravy, pripravujú tzv. zónovú tarifu. Cieľom je uľahčiť a zrýchliť cestovanie verejnou dopravou.
„Najväčší prínos novej tarify je cestovanie za rovnakú cenu bez ohľadu na trasu priamo alebo s prestupom. Okrem toho v prímestskej autobusovej doprave plánujeme zaviesť predplatné časové lístky, teda denné, mesačné, štvrťročné, polročné a ročné. Týmto krokom sa snažíme zvýhodniť pravidelných cestujúcich, ktorí využívajú verejnú dopravu na prepravu do školy či práce. V neposlednom rade budú mať tieto zmeny vplyv aj na rýchlosť cestovania verejnou dopravou,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]V polovici budúceho roka
V súčasnosti platí v prímestskej autobusovej doprave tzv. kilometrová tarifa. Cena cestovného lístka sa teda odvíja od počtu kilometrov, po novom to bude podľa počtu prejdených zón. Zónovú tarifu chcú župy na východe Slovenska spustiť v priebehu prvej polovice budúceho roka, a to na základe návrhu spoločnosti IDS Východ, ktorej zakladateľmi sú obidva kraje.
„Považujem za úspech, že sa nám podarilo rozbehnúť činnosť organizátora verejnej dopravy a urobiť pre zavedenie integrovaného dopravného systému viacero dôležitých krokov. Hovoríme o podobe spoločného prepravného poriadku, jednotnom znení budúcich zmlúv s dopravcami, štandardoch dopravnej obslužnosti či taktovom cestovnom poriadku, ktorý sa nám podarilo sfunkčniť na niekoľkých pilotných linkách v kraji. V súvislosti so zavedením novej tarify pripravujeme aj nové spôsoby vyhľadávania spojení a nákupu cestovného, a to prostredníctvom mobilnej aplikácie či platby mobilom,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský.
[ad][/ad]
Počíta sa aj s rozšírením
Nová tarifa bude v prvej fáze uplatnená v prímestskej autobusovej doprave. Kraje počítajú s jej rozšírením aj na jednotlivé mestské dopravy a železničnú dopravu. IDS Východ okrem zmien v tarifách plánuje vytvoriť aj pracovisko pre analytické činnosti a dopravné modelovanie.
Jeho hlavnou úlohou bude pracovať s dopravnými modelmi spracovanými v rámci Plánov udržateľnej mobility oboch samosprávnych krajov a postupne aj s dopravnými modelmi oboch krajských miest. Organizátor integrovanej verejnej dopravy by mal v budúcom roku zabezpečovať činnosti aj pre mesto Prešov a Košice. Kým Prešov pristúpil do IDS Východ ako partner v septembri tohto roka, Košice by sa mali pripojiť v najbližších dňoch.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Policajti v Košickom kraji sa v uplynulých dňoch zamerali na cielenú dopravnú kontrolu, ktorá prebiehala v štyroch okresoch kraja. Osobitná akcia sa uskutočnila v stredu 11. decembra od 11.00 do 15.00 h a do jej priebehu bolo nasadených 82 príslušníkov Policajného zboru. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v období pred Vianocami, keď na cestách narastá nervozita aj hustota dopravy.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.