Váhostav dlhuje aj košickým firmám
Dnes má v Bratislave schôdza veriteľov spoločnosti Váhostav – SK schváliť jej ozdravný plán upravený podľa opatrení, ktoré v snahe hasiť kauzu škandalóznej reštrukturalizácie stavebného gigantu presadila vláda Róberta Fica (Smer).
Na výsledok čaká aj vyše dvadsať firiem z Košíc a okresu Košice – okolie, ktoré ako subdodávatelia prakticky zadarmo stavali alebo dodávali materiál pre Váhostav spájaný s oligarchom Jurajom Širokým.
Sú to subjekty, ktoré zamestnávajú od necelých desať až po vyše tisícpäťsto ľudí. Väčšina týchto nezabezpečených veriteľov zo sídlom v Košiciach príjme ponuku vlády predať svoje pohľadávky štátu a ten im do konca roka vyplatí polovicu ich hodnoty.
Uprednostnia ju pred dlhodobejšou a rizikovejšou možnosťou, podľa ktorej by od Váhostavu v priebehu piatich rokov plnenia reštrukturalizačného plánu dostali 18 percent, zvyšok by im ostal ako pohľadávka a okrem toho by mohli získať podiel na akciách Váhostavu.
“Vzhľadom na doterajšie skúsenosti s Váhostavom určite využijeme možnosť predaja pohľadávky za 50 percent jej hodnoty štátu, aj keď sme si vedomí ekonomických dôsledkov tejto transakcie,” hovorí Ľudovít Kováč, riaditeľ spoločnosti Eurovia – Kameňolomy, ktorá v roku 2013 nedostala zaplatené 86-tisíc eur za dodávku kameniva na diaľnicu D1 Dubná Skala – Turany.
Podobne uvažuje aj spoločnosť Alkon Košice, ktorá pre Váhostav odviedla práce za 165-tisíc eur. Po tom, ako bola veriteľom v piatich reštrukturalizáciách, už nechce ísť do žiadnej. “Prikláňam sa k tomu, že vezmem od štátu polovicu, lebo potrebujem rýchle a jednoduché riešenie, ktoré nám umožní prežiť a fungovať ďalej,” hovorí predseda predstavenstva Peter Šebesta.
Alkon nebol dodávateľom Váhostavu pri štátnych diaľniciach, ale najmä pri viacerých projektoch individuálnej bytovej výstavby. Staval aj Širokého štvorhviezdičkový Grand Hotel Bellevue vo Vysokých Tatrách.
O akcie Váhostavu košickí podnikatelia nemajú záujem. “Nebudú mať žiadnu cenu,” vraví Ján Amrich, spolumajiteľ firmy Doryt SK. Voči Váhostavu má pohľadávku 14-tisíc eur. Oveľa viac, dokopy asi 300-tisíc, mu nezaplatili iné veľké stavebné spoločnosti. Najmä TTS Grade a Doprastav, ktoré väčšinu svojich dlhov v reštrukturalizácii zmazali a ich veriteľom opatrenia vlády už nijako nepomôžu.
“Máme existenčné problémy, snažím sa vybaviť preklenovacie úvery, aby som zachránil firmu. Vláda namiesto marketingového ťahu by mala predovšetkým aj s pomocou SIS zistiť, kam išli peniaze, ktoré dostali veľké firmy, ale nedostali ich subdodávatelia,” hovorí J. Amrich.
Ľ. Kováč z Eurovie Ficovo riešenie naopak vníma ako “v tomto čase významnú pomoc pre drobný podnikateľský sektor”. Tiež si však myslí, že reštrukturalizačný zákon sa zneužíval na okrádanie veriteľov, nie záchranu firiem v úpadku.
Najväčším košickým veriteľom Váhostavu mohli byť Inžinierske stavby. Ich pohľadávku vo výške takmer 3,8 milióna eur však 25–ročná reštrukturalizačná správkyňa Váhostavu Petra Gábrišová poprela. Denníku košice:dnes sa s ňou nepodarilo spojiť. Informáciu, v čom je pohľadávka sporná, neposkytli ani Inžinierske stavby, ich právnik Michal Horeličan len potvrdil, že jej neuznanie napadli na súde žalobou.
KOŠIČAN NEPLATIL KOŠIČANOM
Juraj Široký pochádza z Košíc. Vyrastal v bytovom dome na Jiskrovej ulici. V tej istej štvrti ako Pavol Paška, súčasný podpredseda Smeru. V Košiciach Široký vyštudoval Vysokú školu technickú, potom pracovne začínal v košickej pobočke štátneho podniku Stavoprojekt. V tom čase (1978) už bol prijatý do rozviedky komunistickej Štátnej bezpečnosti.
Foto: Jozef Jarošík
Odporúčané články
Ide o dôsledok nedávneho nepriaznivého počasia. Ako Mestské lesy informovali, ide o lokalitu pri dobývacom priestore „KERKO“, mapku výskytu možno nájsť na sociálnej sieti.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Mesto ponúka svojim dlžníkom zbaviť sa dlhov, pričom do konca roka okrem dlžnej sumy zaplatia pokutu iba 5 eur. V priebehu tohto roka prišlo s viacerými zmenami týkajúcimi sa daní a miestnych poplatkov. V uplynulých mesiacoch začalo s využívaním moderných technológií, smart riešení a automatizovaným prístupom k databázam z Registra fyzických osôb, ktoré doposiaľ nemalo k dispozícii. Tieto nástroje mu umožnili efektívnejšie identifikovať obyvateľov, ktorí si neplnili svoju povinnosť a vyhýbali sa plateniu miestnych daní a poplatkov.