Vandali ničia zdieľané bicykle v Košiciach. Ohrozená je budúcnosť služby
Dlhotrvajúci problém s ničením zámkov na zdieľaných bicykloch evidujú nielen používatelia tejto služby, ale aj okoloidúci. Poškodzovanie zámkov a neoprávnené používanie bicyklov ohrozujú dostupnosť služby pre platiacich používateľov. Zdieľanie bicyklov tak sabotuje zlý úmysel jednotlivcov. Problém je natoľko vážny, že ohrozuje fungovanie celej služby.
V Košiciach sa zdieľané bicykle stali terčom úmyselného poškodzovania. Problém s ničením zámkov a krádežami bicyklov hlásia nielen používatelia služby, ale aj obyvatelia mesta, ktorí sú svedkami vandalizmu. Redakcia KOŠICE: DNES reagovala na podnet čitateľa, ktorý nám zaslal fotografiu zachytávajúcu neoprávnenú jazdu troch osôb naraz na jednom bicykli v okolí Rozmanovej vily. Tento incident je len jedným z mnohých, ktoré ohrozujú fungovanie zdieľaných bicyklov v meste.
Najhoršie sú na tom bicykle v Košiciach
V reakcii na podnet čitateľa sme adresovali otázky poskytovateľovi služby zdieľaných bicyklov ANTIK. Tím podpory potvrdzuje, že Košice sú v porovnaní s inými mestami najviac postihnuté vandalizmom. V iných mestách neregistrujú tak veľa prípadov. “Z dôvodu ničenia zámkov neprispôsobivými občanmi neboli v tejto sezóne nasadené mechanické bicykle. Náš tím sa snaží tieto zariadenia dohľadávať a odoberať občanom, ktorí zneužívajú systém,“ ozrejmuje zamestnanec podpory dôsledok poškodzovania bicyklov. Platiaci zákazníci, samozrejme, neničia bicykle platenej služby. “Ide o ľudí, ktorí doslova kradnú zariadenia za použitia násilia. V mnohých prípadoch je privolaná polícia, avšak z pohľadu zákona sa jedná o priestupok a tie títo občania neberú vážne. Pokutovanie nemá význam, a hoci ho nariadi súd, vymožiteľnosť je nulová,” sťažuje sa zamestanec.
Drahé opravy môžu ovplyvniť budúcnosť služby
Tento problém ovyplyvňuje dostupnosť a spoľahlivosť služby pre platiacich používateľov: “Neprispôsobiví občania nám zničili také množstvo zámkov, že ich nebolo možné nahradiť, respektíve opraviť. Služba trpí práve kvôli nim a náklady na opravy po takýchto zásahoch nás nútia zamýšľať sa nad jej pokračovaním,” konštatuje zamestnanec. Spoločnosť plánuje zaviesť vylepšenia, aby predišli poškodzovaniu mechanizmov a následnému neoprávnenému používaniu: “Momentálne pracujeme na novom type zámku, ktorý by mal zneužívanie obmedziť,” ozrejmuje tím podpory.
Aj kolobežky Bolt čelia zneužívaniu
Sťažnosti chodia aj na jazdy viacerých pasažierov na jednej kolobežke. Tým sa ale spoločnosť aktívne zaoberá. “Na kolobežkách platí zákaz tandemových jázd. Na ich odhaľovanie používame technológiu, ktorá priebežne vyhodnocuje záťaž kolobežky. Ide o funkcionalitu vo vývoji, ktorá už dokázala zabrániť viacerým porušeniam pravidiel, no jej úspešnosť nie je 100 %. Na kolobežkách Bolt nie je možné jazdiť bez aplikácie – výnimkou je len skupinová jazda, ktorú musí vždy spustiť používateľ s aktívnym účtom,” uvádza Jan Huj, PR manager pre Česko a Slovensko.
Prípad podpáleného zámku
Tím podpory nám zaslal aj fotky a popis konania aktívneho zamestnanca, ktorý zaznamenal vyčíňanie skupiny ľudí neoprávnene sa vezúcej na bicykloch: “Okamžite som vyrazil za nimi a bicykel zaistil v kríkoch. Na mieste som zistil, že už stihli podpáliť zámok. Mali rovnaký princíp “otvárania”, ako na predošlých zariadeniach. Keď som prichádzal, odomkol sa a s appkou už nekomunikoval,” opísal užívateľ, ktorý zámok následne uhasil. Len začiatkom júla bolo nutné servisovať sedem bicyklov.
Vandalizmus hlásiť polícii
Zdieľané bicykle sú dôležitou súčasťou mobility v Košiciach, no ich budúcnosť závisí od spolupráce verejnosti a polície. Tím podpory vyzýva obyvateľov, aby boli ostražití a pomohli chrániť túto službu. Ak ste svedkom vandalizmu alebo zneužívania služby, netreba váhať a hneď volať políciu. Spoločne môžeme zabezpečiť, aby zdieľané bicykle slúžili všetkým platiacim používateľom.
Galéria
Odporúčané články
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
V novembri sme priniesli článok, v ktorom pedagógovia základných a stredných škôl opisujú nedostatok učiteľov v školách, kde pôsobia. Pýtali sme sa magistrátu aj KSK, ako plánujú tento vypuklý problém riešiť. Mesto v novoprijatom dokumente pomenúva ambície a procesy, ktorými chce zlepšiť školstvo vo svojej pôsobnosti. Kraj sa snaží prepájať školy s odborníkmi z praxe.