Zaujímavá súťaž IHRA vrcholí
IHRA (http://web.ics.upjs.sk/ihra/) je celoslovenská súťaž jednotlivcov a tímov v programovaní počítačových hier pre žiakov základných a stredných škôl, vysokoškolských študentov a iných počítačových nadšencov. Cieľom súťaže je priviesť žiakov k tvorbe vlastných počítačových hier a rozvoju ich programátorských schopností, tvorivosti a estetického cítenia. Viac nám o nej prezradil člen komisie súťaže a doktorand na Ústave informatiky Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach RNDr. Ľubomír Antoni (na snímke). „Každoročne v priebehu troch mesiacov (január – marec) majú súťažiace tímy zaslať organizátorovi súťaže ľubovoľnú hru (spustiteľný kód, zdrojový kód a popis hry), na ktorej pracovali v priebehu aktuálneho školského roka. Následne tvorcovia svoje hry prezentujú počas záverečnej prehliadky na pôde našej univerzity pred hodnotiacou komisiou a ďalšími súťažiacimi. Súťažiaci môžu využívať ľubovoľné programovacie jazyky, jedinou podmienkou je v hre tvorivo zakomponovať logo UPJŠ.“ Môže sa tejto súťaže zúčastniť ktokoľvek? „Súťaž prebieha v štyroch kategóriách – kategória Z (žiaci základných škôl), kategória S (žiaci stredných škôl), kategória U (študenti PF UPJŠ) a kategória O (všetci ostatní). Do súťaže sa teda prakticky môže zapojiť ktokoľvek – aj študenti iných univerzít, ich učitelia, laická verejnosť, ale aj ďalší počítačoví nadšenci. Naše doterajšie skúsenosti však ukazujú, že najväčší záujem je z radov žiakov a študentov základných a stredných škôl.“ Kedy táto súťaž vznikla? „Súťaž v programovaní počítačových hier vznikla v roku 2011 na základe myšlienky a iniciatívy doc. RNDr. Stanislava Krajčiho, PhD., ktorý sa venuje rozvíjaniu talentu žiakov základných a stredných škôl aj v súvislosti s ďalšími súťažami. Prvá záverečná prehliadka súťaže IHRA sa uskutočnila v apríli 2012, keď medzi sebou súťažilo v nultom ročníku 10 tímov v 3 kategóriách. Odvtedy sa naša súťaž rozrástla, v prvom ročníku medzi sebou súťažilo 16 tímov, v druhom ročníku až 27 tímov.“ Koľko tímov sa zapojilo v aktuálnom ročníku? „V tomto školskom roku sa do súťaže zapojilo celkovo 35 tímov, z ktorých bolo 20 pozvaných na záverečnú finálovú prehliadku, ktorá sa uskutoční 22. apríla na Ústave informatiky PF UPJŠ. Počas záverečnej prehliadky má každý zo súťažiacich v krátkosti zhrnúť základnú myšlienku svojej hry, predviesť jej hrateľnosť, predstaviť najväčšie ťažkosti pri tvorbe hry a dĺžku tvorby svojej hry. Do diskusie sa môže zapojiť ktorýkoľvek člen komisie alebo samotní súťažiaci. Celkovú podobu prezentácie nechávame na súťažiacich, keďže aj to bude jedným z kritérií umiestnenia jednotlivých tímov. Takisto sa počas záverečnej prehliadky objaví aj jedna nesúťažná logická hra Mlyn, ktorej tvorcom je zamestnanec Ústavu informatiky Mgr. Alexander Szabari, PhD.“ Aké novinky už priniesol nový ročník súťaže? „V aktuálnom ročníku sa snažíme pritiahnuť do našej komisie aj odborníkov z praxe, najmä skúsených vývojárov košických herných štúdií. V tomto smere sa nám svedčila prednáška Martina Bača z košického štúdia Fishcow, ktorý stojí za hrou Gomo a momentálne so svojím tímom pracuje na ďalších projektoch. Mal aj úspešnú prednášku ´Vývoj PC hry bez kapitálu a skúseností´.Prvýkrát sa do našej súťaže prihlásil aj jeden súťažiaci v kategórii O (všetci ostatní). Je to náš úspešný absolvent, ktorý sa v súčasnosti už profesionálne venuje programátorskej činnosti a má skúsenosti aj zo zahraničia. Do súťaže sa zapojil s hrou, ktorú vytvára vo svojom voľnom čase. Viac o tejto hre sa však účastníci súťaže dozvedia až na samotnej prehliadke.“ Budú na univerzite prebiehať aj sprievodné podujatia? „Sprievodným podujatím našej súťaže bude aj Študentská vedecká konferencia, v rámci ktorej sa prvýkrát otvára aj sekcia Predstav svoj nápad! V nej môžu študenti našej univerzity predstaviť unikátnu myšlienku, ktorú by chceli v budúcnosti prakticky zúročiť a potrebujú spätnú väzbu od úspešných manažérov. Táto sekcia sa koná pod odborným dohľadom dekana našej fakulty doc. RNDr. Gabriela Semanišina, PhD.“ KOŠICKÍ VÍŤAZI MINULÝCH ROČNÍKOV
- 0. ROČNÍK (2011/2012)
Kategória Z: Branislav Blažek, Juraj Jursa (Gymnázium Alejová, Košice) – hra Black Hole Kategória S: Jozef Lelič, Michal Ďurovec, Denis Fedor (Gymnázium Poštová, Košice) – hra Insect Wars Kategória U: Marek Šafárik (študent magisterského študijného programu Informatika) – hra Chain Reaction
- 1. ROČNÍK (2012/2013)
Kategória Z: Juraj Mičko, Ivan Sivák (ZŠ Krosnianska, Košice) – hra Osmičky Kategória U: Ferdinand Majerech, Libor Mališ, Dávid Horváth, Tomáš Nguyen (študenti bakalárskeho študijného programu Informatika) – hra Ice
- 2. ROČNÍK (2013/2014)
Kategória U: Šimon Javorský (študent bakalárskeho študijného programu Informatika) – hra Bang! Foto: archív Pf UPJŠ
Odporúčané články
Verejné korčuľovanie v Košiciach začína svoju zimnú sezónu a na výber je v meste hneď niekoľko možností. Prinášame prehľad, kde si môžete obuť korčule – či už hľadáte romantické klzisko pod holým nebom (Alejová, Mestský park), alebo preferujete krytú arénu. V článku prinášame rozpis platný na túto zimnú sezónu.
S prvými zmenami počasia prichádza aj prezúvanie letných pneumatík na zimné. Vodiči všetkých vozidiel sú povinní prejsť na používanie zimných pneumatík za presne stanovených podmienok. Za nedodržanie tohto predpisu hrozí motoristom mastná pokuta.
Premiér Robert Fico sa vo štvrtok 4. decembra v parlamente vyjadril k odškodneniu pozostalých po tragickom požiari v Mašličkove. Vyhlásil, že na pomoc nevidí dôvod, pričom úmrtie dvoch detí porovnal so zraneniami cestujúcich po vlakových nešťastiach v dôsledku zlyhania ľudského faktora. Salezián Peter Veselský, ktorý roky pracuje s Rómami na Luníku IX, to vníma ako zbytočnú paušalizáciu a poukazuje na nutnosť posudzovania jednotlivých prípadov osobitne.