Zrušenie povinného nosenia prilby má pozitívne vplývať na rozvoj cyklodopravy
Predstavitelia Cyklokoalície, ktorá prostredníctvom hromadnej pripomienky iniciovala u cyklistov nad 15 rokov zrušenie zákonnej povinnosti nosiť prilbu mimo obce, argumentujú, že povinné nosenie prilby podľa výskumov výrazne negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel. Teda aj celkovo rozvoj cyklodopravy.
Vládou schválená novela zákona o cestnej premávke by mala byť účinná od 1. novembra.
„Presadzujeme skutočné riešenia pre bezpečnosť, ktorými sú upokojovanie dopravy a kvalitná infraštruktúra. Tými je možné kolíziám predchádzať, nie len redukovať ich dôsledky s otáznym efektom,“ povedal Dan Kollár z Cyklokoalície.
Pokles používania bicyklov
Doplnil, že v Európskej únii má povinné nosenie prilieb v zákone zakotvené len Španielsko. Jednou z mála krajín, v ktorých musia dospelí cyklisti povinne nosiť prilbu, je Austrália, a štatistiky z tejto krajiny podľa Kollára ukazujú výrazný pokles používania bicykla po zavedení opatrenia.
„Hlavným faktorom bezpečnosti cyklistov je ich počet – čím viac ľudí jazdí na bicykli, tým nižšia je nehodovosť, čo dokazujú štúdie z mnohých krajín sveta,“ tvrdí. Zdôrazňuje, že zákon nikomu nosiť prilbu nezakazuje.
[ad][/ad]Prilbu odporúčajú zdravotníci
Jej používanie odporúčajú aj zdravotníci. „Hlava je pomerne ľahko zraniteľná časť tela, najmä pri pádoch z bicykla, nakoľko človek dopadá z výšky na zem. Častými úrazmi sú mnohé povrchové poranenia, drobné tržné rany a odreniny, ale dochádza aj k otrasom mozgu a pri silných nárazoch aj ku vnútrolebečným poraneniam,“ povedal zdravotnícky záchranár Peter Lakomý. Prilba podľa neho určite zmierňuje riziko takýchto poranení.
„Je vhodné, aby sme deti už odmalička viedli k tomu, aby sa pri športových aktivitách správali zodpovedne, k čomu patrí aj nosenie prilby či iných ochranných prvkov,“ doplnil Lakomý.
Koniec reflexných prvkov?
Zo zákona sa po hromadnej pripomienke tiež vypúšťa povinnosť nosenia reflexných prvkov na oblečení. „Nepovažujeme ju za potrebnú, nakoľko už existuje povinnosť mať osvetlený bicykel,“ uviedol Kollár. Podľa členov združenia nie je správne, aby cyklisti dostali pokutu, pokiaľ reflexné prvky nemajú a sú stále viditeľní.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Národné olympijské centrum plaveckých športov v Košiciach (NOCKE) upozorňuje na uzatvorenie bazénovej časti pre verejnosť, a to v dňoch 19. až 21. decembra.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Predvianočné obdobie v meste často pripomína nekonečný kolotoč nákupov. Ale stačí sa na chvíľu zastaviť a zistiť, že dôležité veci máme úplne inde než v regáloch obchodov. Hoci sú výklady plné lákavých ponúk, Košičania majú o ideálnom darčeku celkom inú predstavu. Ukazuje sa, že pre väčšinu z nás sú tie najvzácnejšie veci také, ktoré sa pod stromček do baliaceho papiera zabaliť nedajú.