Chaos v platení parkovného. Kto ho spôsobil?
Ďalšia novinka v parkovacom systéme mesta. Spoločnosť EEI všetky svoje parkovacie automaty obalila čiernymi fóliami. Už v piatok ich odstavila a otvorila závorové parkoviská. Mesto Košice muselo vziať na vedomie jednostranné rozhodnutie parkovacej firmy, ktorá tak urobila bez akéhokoľvek predchádzajúceho upozornenia.
Vznikol chaos v platení parkovného. Kto ho spôsobil?
Vodiči hundrú
Peter z Košíc sa nás e-mailom pýta, ako má platiť mestu za parkovanie, keď nemá so sebou mobilný telefón. „Ráno, keď som šiel z domu, som bol dosť nešikovný a mobil mi vypadol z ruky. Potom som ho už nevedel spojazdniť, ale do mesta som potreboval ísť autom. Hoci sa snažím využívať mestskú hromadnú dopravu, tentoraz to nešlo. Ostal som nemilo prekvapený, keď som zistil, že v hotovosti neviem nijako zaplatiť. Dúfam, že sa s tým niečo urobí.“
Podobný problém mala aj naša kolegyňa. Keď sa vrátila z reportáže, zistila, že sa jej mobil vybil. „Keďže iný systém ako platba cez mobil neexistuje, musela som utekať do redakcie, rýchlo som telefón nabíjala a v duchu sa modlila, aby tam neprišla mestská polícia a nedala mi papučku. Stihla som však nakoniec bez ujmy sms poslať.“
S platbou cez mobil môžu mať problémy napríklad aj niektorí menej zdatní dôchodcovia, ktorí ho využívajú iba na telefonovanie.
Čierny Peter v rukách Košičanov
„Spoločnosť EEI o svojom rozhodnutí oficiálne informovala mesto Košice až v utorok (19. 3.). Argumentovali tým, že Krajský súd v Bratislave zamietol ich predbežné opatrenie a posunul vec Okresnému súdu v Košiciach. Zdôvodnili to tak, že dodržiavajú rozhodnutie súdu. Svojím konaním dostali mesto do zložitej situácie,“ hovorí splnomocnenec mesta pre parkovanie, poslanec mestského zastupiteľstva Henrich Burdiga.
„S konaním EEi sa mesto vysporiada, len to nejde zo dňa na deň. Nepomerne viac ma trápi, že EEi dostalo do problémov Košičanov a návštevníkov mesta,“ hovorí poslanec a splnomocnenec mesta Henrich Burdiga a dodáva, že konanie EEI nebolo korektné ani voči Košičanom ani voči mestu. „Ak už chceli dodržať rozhodnutie súdu, mali vedenie mesta na svoje kroky korektne a vopred upozorniť.“
Mesto má eminentný záujem, aby riešenie parkovania v meste bolo hlavne v prospech Košičanov. „Ani ja, ako splnomocnenec, ani nik z vedenia mesta však nedokážeme ovplyvniť to, že EEI, stále ako zmluvný partner – či už zmluva platná je alebo nie je, o čom rozhodne súd – sa takto rozhodla. Mesto sa však musí správať hlavne podľa zákona.“
Spoločnosť EEI ešte v nedávno zaslanom oficiálnom liste uviedla, že do 16. februára, čo bol začiatok účinnosti novelizovaného VZN, nie je schopná aktualizovať svoje parkovacie automaty, aby sa ceny v nich zosúladili s platnou tarifou a vyžiadala si ďalší mesiac navyše. Svoj prísľub si nesplnila a ešte pred skončením ňou navrhovanej lehoty jednostranne a bez predchádzajúceho upozornenia deaktivovala všetky svoje parkovacie automaty.
V súčasnosti sú k dispozícii iba možnosti alternatívnej platby. „Inak sa to nedá ani nazvať, pretože vodiči potrebujú mať k dispozícii aj platbu v hotovosti. Nikto nemá povinnosť mať pri sebe mobilný telefón. Žiaľ, mesto bolo postavené pred túto situáciu z hodiny na hodinu a toto bol zatiaľ jediný spôsob riešenia,“ hovorí Burdiga a dodáva, že presne deň pred tým, ako sa to stalo, bol v Bratislave na stretnutí so zástupcami EEI. „O tejto téme nepadla ani zmienka, aj keď je pravda, že v čase, keď sme rokovali, som ani ja nedisponoval rozhodnutím súdu.“
[ad][/ad]Nechcú čakať na súdy
Spoločné riešenie problému pritom na rokovaniach mesta s EEI sa pritom hľadajú. Pripravuje sa aj spoločné memorandum, ktoré by malo vyriešiť viacero problémov.
„Je zrejmé, že keď máme urobiť nejakú dohodu, ustúpiť musí aj jedna aj druhá strana. Neradi by sme to nechávali na súdy, pretože na ich rozhodnutie budeme možno čakať roky,“ konštatuje splnomocnenec.
Ako tiež hovorí, za túto situáciu, s ktorou sa teraz potýkame, môže jednoznačne bývalé vedenie mesta. „Oni podpísali tú zmluvu a ‚vypovedali‘ ju, keď EEI vyzvali k odovzdaniu systému takým spôsobom, akým to urobili. Ako aktivisti sme ich upozorňovali na to, že sa pán Petruško (bývalý námestník primátora poverený vedením mesta – pozn. autora) vydáva na veľmi tenký ľad a toto je situácia, ktorá nahrá do karát firme EEI. Presne to sa aj teraz deje a nám ostáva nájsť riešenie, ktoré bude v prvom rade na prospech občanov.“
Zmenia VZN?
Ďalším možným riešením je zmena všeobecne záväzného nariadenia (VZN).
„Teraz sa bije s realitou, keďže podľa VZN sa dalo na záchytných parkoviskách parkovať 30 alebo 60 minút zadarmo, resp. na celý deň za dve eurá a teraz je tam iná taxa. Regulovať však parkovanie musíme a tak sa aj na týchto parkoviskách platí esemeskou alebo cez stránku parking.kosice.sk. Ani z môjho pohľadu to nie je v poriadku, pretože ceny sú takto vyššie, čo je absurdný stav. Žiaľ, iné východisko momentálne nie je,“ uznáva problém H. Burdiga, ktorý sa budúci týždeň opäť stretne na rokovaní s firmou EEI a ich jednostranný úkon vypnutia parkomatov a otvorenia zavorových parkovísk bude určite jednou z tém rokovania.
Tiež by vinil mesto
Burdiga chápe oprávnené výhrady vodičov a aj on je s touto situáciou nespokojný a chápe rozhorčenosť vodičov, lebo na konanie EEI doplácajú.
„Mesto však za vzniknutú situáciu naozaj nemôže. Zaviedlo fungujúci systém za cca šesť pracovných dní, pritom v iných mestách to trvá niekedy aj rok a viac. Mestský systém funguje aj naďalej bezchybne vrátane platieb a rezidentského parkovania. Po jednostrannom kroku EEI nefungujú parkomaty a závorové parkoviska, ktoré sú však až do doby ich odkúpenia mestom stále v majetku EEI. Nik však nemohol predpokladať, že EEI urobí takýto jednostranný nekorektný krok a z hodiny na hodinu vypne parkomaty a závorové parkoviska. Musíme sa s tým však vysporiadať. Budeme sa to snažiť uviesť do normálneho stavu čím skôr. Je to krízová situácia a uznávam, že dočasné krízové riešenie nie je najšťastnejšie, avšak mesto reagovalo okamžite a v rámci aktuálnych možností. Následne je nevyhnutné pristúpiť k urgentnej zmene VZN, ktorou bude mesto reflektovať vzniknutú situáciu korektne voči občanom.“
[ad2][/ad2]Reakcie vodičov na Facebooku
Vybrali sme niekoľko reakcií z oficiálneho facebookového profilu mesta Košice:
Havel Spotty: Nemyslíte vážne, že v tomto chaose sa opovažujete ešte pýtať parkovné. Najprv si dajte dokopy to, čo ste začali a potom pýtajte peniaze. A mestskí policajti nech sa radšej venujú žobrákom, čo otravujú ľudí, nie tejto nezmyselnej činnosti.
Katarína Metzgerová: Mobil nie je súčasťou každého človeka… Vyrobte karty, čo si môžu kúpiť v stánku, ako boli niekedy.
Mysicka Myška: Mne minule odišla baterka a celý deň bez mobilu…
Kristína Dastuch Huňáková: Úžasné… Doteraz som to mala zadarmo, lebo som to všetko stíhala do 30 min.
Reakcie nechýbali ani na facebooku nášho mediálneho domu.
Tibi George Oravec: Aleluja, divadlo skončilo…
Marek Hric: Vysmiati sú, milióny majú vo vrecku, môžu si ísť užívať.
Martin Liptak: Konečne nemusíme platiť???
(MŠ)
Ako platiť za parkovanie
- Prostredníctvom SMS na číslo 2200. Cena SMS-ky sa na rozdiel od minulosti znížila o 20 percent, je rovnaká ako pri iných druhoch platieb a platí po dobu 30 minút. V texte SMS je potrebné uviesť KE, medzeru, kód tarifného pásma (A1 až A5), v ktorom sa nachádzate, medzeru a evidenčné číslo vášho vozidla (napr. KE A1 KE111AB). Ak si chcete rovno zakúpiť celodenný lístok s platnosťou na 24 hodín, ku kódu pásma v texte SMS-ky pripojíte ešte písmeno D (napr. KE A1D KE111AB). Pozor, denný lístok možno kúpiť len pre tarifné pásma 1 až 4.
- Oskenovaním QR kódu z dopravného značenia v parkovacej zóne (napr. z dopravnej značky Parkovanie – parkovacie miesta s parkovacím státím), v ktorej sa nachádzate. Budete presmerovaní na platobný portál, kde už len zadáte evidenčné číslo vášho vozidla (napr. KE111AB), číslo platobnej karty (môžete byť vyzvaní aj na overenie jej platnosti) a vyberiete si, na aký dlhý časový úsek chcete zaplatiť parkovné.
- Prostredníctvom stránky parking.kosice.sk. Kliknete na sekciu Zaplatiť na ulici (ikonka Chcem zaparkovať) a vyberiete si platbu kartou (ikonka Chcem zaplatiť kartou). Budete presmerovaní na platobný portál. V ňom najprv vyplníte tarifné pásmo, v ktorom sa nachádzate (napr. KE2) a potom aj tu zadáte evidenčné číslo vášho vozidla (napr. KE111AB), číslo platobnej karty (môžete byť vyzvaní aj na overenie jej platnosti) a vyberiete si, na aký dlhý časový úsek chcete zaplatiť parkovné.
- Podmienkou využívania závorových parkovísk je, aby vodič počas doby ich spoplatnenia mal vopred uhradené parkovné jedným z vyššie uvedených spôsobov už od prvej minúty ich užívania. Mesto Košice na tieto parkoviská umiestni aj informačné tabule, na ktorých bude vysvetlený aj jednoduchý postup úhrady parkovného. Zároveň vyškolení príslušníci Mestskej polície (MP) na parkoviskách informujú, ako majú vodiči postupovať a osobne pomáhajú aj s riešením všetkých ich požiadaviek.
(zdroj: Mesto Košice)
[ad3][/ad3]