Eurovia SK hlási, že zmluvný termín dodrží
Práce na poslednom úseku druhej etapy modernizácie električkových tratí (MET) sú v plnom prúde. Podľa zhotoviteľa stavby nič nebráni tomu, aby boli na konci prázdnin úplne hotové.
Optimistické očakávanie vyslovili na štatutárnom kontrolnom dni v utorok 24. júla viceprimátor Košíc Martin Petruško i generálny riaditeľ zhotoviteľskej spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.
[ad][/ad]Zdržanie už nečakajú
Priamo na stavbe vidno, že práce sú vo veľmi pokročilom štádiu. Celý kruhový objazd na Moldavskej už je zaasfaltovaný, robí sa na električkových zastávkach. Práve včera pracovníci dodávateľskej firmy ťahali aj trakčné vedenie.
Košičania môžu jasne vidieť, že „kruháč“ bude iný, ako ten, ktorý si pamätajú. Základným rozdielom je umiestnenie koľajníc. Kým v minulosti sa križovali uprostred kruhovej križovatky, teraz sú uložené po jej obvode.
„K dnešnému dňu sú už položené všetky koľaje v rámci projektu, sú osadené do definitívnej polohy, kompletuje sa povrchová úprava v rámci koľajiska. Prebiehajú dokončovacie práce či už na kruhovom objazde, alebo na Moldavskej ulici. Dokončujú sa zastávky a priľahlé komunikácie,“ informoval priamo na stavbe R. Šinály.
Podľa jeho slov už stavbári výraznejšie zdržanie pri postupe finálnych prác neočakávajú. „Našťastie sme zo zeme už vonku a možné nepríjemné prekvapenia, ktoré hrozia na každej takejto stavbe v podobe neočakávaných nálezov sieťových vedení, máme za sebou. Nič by už nemalo stáť v ceste tomu, aby sme 31. augusta definitívne ukončili stavebnú a technickú časť projektu,“ tvrdí generálny riaditeľ.
Dodržanie zmluvného termínu však ešte neznamená, že hneď po jeho uplynutí sa na zmodernizovanej trati objavia električky.
„Na konci augusta budú ukončené stavebné práce, ale začne sa nevyhnutný administratívny proces, ktorého obsahom sú rôzne skúšky, kolaudácie a vypracovanie správ a schvaľovacích rozhodnutí. Môže to trvať mesiac alebo dva, robíme všetko pre to, aby proces bol čo najkratší,“ vyjadril sa viceprimátor Petruško.
Električiek sa tak na zmodernizovanej trati od budovy súdov na Štúrovej až po veľkú kruhovú križovatku na Moldavskej dočkáme s najväčšou pravdepodobnosťou až v priebehu októbra.
[ad2][/ad2]Koniec obmedzení v dohľadne
Lepšou správou z kontrolného dňa je, že dopravné obmedzenia v súvislosti so stavbou MET sa definitívne skončia v závere augusta.
„Pre Košičanov i pre vedenie mesta je maximálne dôležité, aby sme čím skôr spustili osobnú dopravu v normálnom režime na všetkých komunikáciách. Chceme, aby vodiči všetkých druhov áut a aj prostriedkov mestskej hromadnej dopravy mohli čo najskôr fungovať bez obmedzení, ktoré tu zatiaľ stále máme,“ tvrdí M. Petruško.
Podľa jeho slov je najdôležitejší priestor kruhového objazdu, ktorý je pre dopravu v meste kľúčový. Po spustení dopravy na ňom si budú môcť šoféri na dlhšiu dobu od dopravných obmedzení, ktoré im už niekoľko rokov komplikujú život, oddýchnuť.
Cesty pri vynovenej trati opraví mesto
Viceprimátor Martin Petruško oznámil, že mesto zabezpečí opravy celých úsekov ciest, ktoré boli rozbité pri realizácii modernizácie električkových tratí (MET).
„Keďže stavba je z veľkej časti financovaná zo zdrojov Európskej únie, platia pre ňu veľmi prísne pravidlá. Projekt sa týka len určitej časti priľahlých ciest. Napríklad na Triede SNP išlo o tretinu celkovej šírky komunikácie. Opravu zvyšku cesty v rámci MET financovať nemôžeme, hoci je jasné, že práce zasiahli aj doň,“ vysvetľuje viceprimátor.
Pre mesto je však veľmi dôležité, aby po modernizácii električkových tratí boli aj cesty pri nich v dobrom stave a nemuseli sa opravovať minimálne niekoľko rokov. Preto zo svojho rozpočtu vyčlenili zatiaľ 1,6 milióna eur na ich kompletnú rekonštrukciu.
[ad3][/ad3]Rekonštruuje opäť Eurovia
Celková oprava financovaná mestom už prebieha na Triede SNP v úseku od magistrátu až k amfiteátru. „Mala by byť hotová do konca júla. Do konca prázdnin predpokladáme ukončenie na celej Terase, teda až po kruhovú križovatku na Moldavskej,“ vraví M. Petruško.
Podľa jeho slov prebehla na opravy ciest v Košiciach verejná súťaž, z ktorej vzišli dvaja dodávatelia – Inžinierske stavby a Eurovia SK. Práve Eurovia teraz opravuje cesty na Terase. „Myslím, že je to vhodné, pretože poznajú stavenisko a môžu to využiť. Hneď po odovzdaní posledného úseku MET sa pustíme aj do celkovej rekonštrukcie všetkých príjazdových komunikácií ku kruhovej križovatke a cesty až k budove súdov. Všetky dostanú nový asfaltový koberec. Na tento úsek budú sčasti použité už vyčlenené financie. Práve teraz ešte hľadáme v rozpočte rezervy, aby sme k spomínanej sume mohli priložiť ďalšie peniaze,“ dodal Petruško.
Opačné dopravné značenie mýli vodičov
Viacerí šoféri áut, ktorých trasa viedla v posledných dňoch Toryskou ulicou v smere od Galérie k Štúrovej ulici, boli na jednom mieste poriadne prekvapení.
Bezprostredne za križovatkou s Idanskou ulicou ich totiž dopravné značenie upozorňuje na zipsovanie smerom do pravého jazdného pruhu. Tam sa aj zaradili. Po niekoľkých desiatkach metrov však zistili, že pravý jazdný pruh je uzavretý a voľný je len ľavý. Neostávalo im nič iné, len zapnúť opäť smerovku a zaradiť sa späť.
„Nie je to nejaký zásadný problém, ale musím priznať, že ma to zmiatlo. Viem si predstaviť, že tu môže dôjsť teraz, kým je tento úsek súčasťou hlavnej obchádzkovej trasy pre stavbu MET a premávka je hustejšia ako inokedy, aj ku kolíznym situáciám. Človek by čakal, že dopravné značenie bude zodpovedať aktuálnej situácii,“ povedal nám Košičan Róbert, ktorý nás na problematický úsek upozornil.
[article slug=”rekonstrukcia-elektrickovych-trati-pokracuje-na-juhu-nad-jazerom”][/article]Čítajte aj:
- Nálepky už chránia vtáky
- Na nové koľajnice sa sťažujú cestujúci i vodiči električiek
- Nová trať a rozbité cesty. Na jeseň sa to zmení