Na sídlisku KVP riešia parkovanie aj bez EEI
Obyvatelia Sídliska KVP a ich volení zástupcovia odmietli riešenie parkovania, ktoré im ponúkala parkovacia spoločnosť EEI. Začali si problém, ktorý sužuje každú väčšiu mestskú časť, riešiť sami vo vlastnej réžii. A vodiči v tejto mestskej časti nebudú musieť za parkovanie platiť.
Koncom minulého roku miestni poslanci zriadili parkovaciu komisiu, ktorá sa hneď pustila do práce. „Sme presvedčení, že je to práve mestská časť, ktorá má povinnosť riešiť problémy obyvateľov v ich prospech. Načrieť do rodinných rozpočtov poplatkami za parkovacie karty je až tá posledná možnosť,“ hovorí poslanec a člen komisie Ladislav Takáč (nezávislý).
Preplnené ulice
Na Sídlisku KVP sa rozhodli riešiť situáciu v parkovaní bez toho, aby za to miestni museli platiť. Poslanci si to odhlasovali napriek postoju starostu Alfonza Halenára (nezávislý), ktorý chcel vyhovieť odporúčaniu mesta, teda nanominovať na sídlisko firmu EEI.
Podľa vlastných zistení, ktoré sa stotožňujú s údajmi od parkovacej firmy, disponuje sídlisko približne 6 300 parkovacími miestami. Potrebných by bolo ďalších 1500.
„Najhoršia situácia je na uliciach Wuppertálska, Hemerkova, Čordákova a Janigova, kde je obsadenosť parkovísk večer a noci, keď sú ľudia doma, na hranici 120 percent,“ opisuje súčasný stav miestny poslanec Ladislav Lörinc (nezávislý). Parkovacia komisia, ktorej členmi sú okrem poslancov napríklad aj dopravný inžinier Pavel Titl a ďalší obyvatelia sídliska, sa rozhodla pri riešení problému postupovať krok za krokom. Prvým z nich je vytlačenie nákladných a dodávkových áut z parkovísk pod blokmi vo večerných a nočných hodinách.
Zóna s obmedzeným státím
„Dá sa to s použitím dopravných značiek s dodatkovou tabuľou. Bude vytvorená zóna s obmedzeným státím. V čase od štvrtej popoludní do siedmej rána tu nebudú môcť vozidlá určené na prepravu tovaru dlhšie ako päť metrov parkovať. Tým sa uvoľnia miesta pre osobné autá obyvateľov sídliska. Projekt vypracoval inžinier Titl a už ho schválili na dopravnom inšpektoráte i na dopravnom referáte mesta, ktoré je správcom komunikácií. Teraz bude nasledovať verejné obstarávanie na výrobu a osadenie dopravných značiek. V rozpočte mestskej časti sú na to vyhradené finančné prostriedky. Spomínané vozidlá budú môcť parkovať na súčasných veľkých parkoviskách, ktoré sú mimo zóny,“ hovorí L. Lörinc.
Ďalšie postupné kroky
Pomôcť by malo aj odstránenie vrakov, teda áut, ktoré už dlhú dobu nejazdia, z parkovísk. Ďalším krokom bude nové označenie parkovacích miest v uliciach a na parkoviskách sídliska. Aj na tento projekt majú v rozpočte vyhradené peniaze. Ak to bude potrebné a možné, vhodné ulice, napríklad Titogradská či Starozagorská, zjednosmernia a navrhnú šikmé státie. Ďalšie miesta pribudnú optimalizáciou státia na súčasných parkoviskách a využitím zanedbanej zelene, kde autá parkujú aj dnes. „To všetko by sa malo udiať v priebehu tohto roka. Podstatné je, že parkovanie na sídlisku ostane neplatené. Parkovacia komisia pri miestnom zastupiteľstve bude fungovať aj naďalej,“ tvrdí poslanec Ladislav Lörinc.
Ako sa pasujú s problémom iné veľké mestské časti
Na Sídlisku KVP sa rozhodli, že si parkovacie problémy budú riešiť sami a bez toho, aby ľudia museli platiť. Nechajú sa jeho príkladom inšpirovať aj ďalšie mestské časti?
SÍDLISKO ŤAHANOVCE Najďalej je v tomto smere zrejme Sídlisko Ťahanovce. O tom, že sa tam nedostane parkovacia firma EEI, rozhodli poslanci už v závere roka 2015. Predstava riešenia problému spočíva vo vydaní rezidentských kariet na jedno auto, ostatné budú musieť parkovať na novozriadenom záchytnom parkovisku. „Najbližšie rokovanie o parkovaní bude v príslušnej komisii na prelome februára a marca,“ informoval nás starosta Cyril Betuš.
TERASA Na Terase sa dlhodobo snažia problémy v statickej doprave zmierniť budovaním nových parkovacích miest. „V súčasnosti znižujeme zaberanie parkovacích plôch vrakmi. Zvažujeme aj ďalšie riešenia. Koncepciu Sídliska KVP presne nepoznáme, ale predpokladáme, že môže byť podkladom pre mestské časti, ktoré majú podobné problémy,“ tvrdí prednostka Miestneho úradu Košice – Západ Andrea Hildebrand.
FURČA Podľa starostu sídliska Dargovských hrdinov, teda Furče, Jozefa Andrejčáka, treba pri riešení parkovania brať do úvahy špecifi ká jednotlivých obvodov a ulíc a komunikovať s ich obyvateľmi. „Určite by sme sa nechali inšpirovať skúsenosťami z iných mestských častí. Problém parkovania však riešime s mestom, ktoré je správcom komunikácií a parkovísk na našom sídlisku,“ povedal starosta.
V mestských častiach Košice – Sever a Košice – Juh starostovia tvrdia, že sa nemôžu riadiť príkladom z „kávepečka“. Komunikácie a parkoviská na ich území spravuje mesto, ktoré má uzatvorenú zmluvu s EEI. Vlastné koncepcie nepripravujú.
Foto: Veronika Janušková