Zúfalé parkovanie ústi do zúfalých činov
Košičania upozorňujú na stále nové a nové problémy s parkovaním. V lokalite, kde je zúfalo málo parkovacích miest, už zaznamenali aj zrejme úmyselné poškodenie auta.
Čitateľ nás upozornil na vozidlo značky KIA zaparkované na Dargovskej ulici. Na priloženej fotografii je jasne vidieť, že má prepichnutú ľavú prednú pneumatiku.
Došla im trpezlivosť
„Košičanom už došla trpezlivosť. V lokalite s ulicami Karpatská, Dargovská a Zádielska ulica EEI ani po roku od spustenia parkovacieho systému nenamaľovala čiary a nevybudovala ani jediné parkovacie miesto. Mestská polícia tu ignoruje kontrolu parkovania. Za posledný rok rozdala maximálne tri či štyri papuče. Pritom je tu šesť vežiakov s 90 bytmi, teda spolu 540 bytov a dve malé parkoviská s kapacitou spolu pre šesťdesiat áut,“ napísal nám čitateľ.
Podľa jeho slov tam dennodenne beztrestne parkujú autá bez parkovacej karty a vo večerných hodinách a cez víkendy voľné miesto nenájdete.
Čakajú na asistenciu strážcov poriadku
Na zúfalý čin rozhnevaných obyvateľov sme upozornili magistrát i spoločnosť EEI.
„V lokalite Karpatská, Dargovská a Zádielska budú parkovacie miesta vyznačené parkovacími čiarami v najbližších dňoch,“ reagoval Jozef Marko z komunikačného referátu magistrátu.
Stanovisko firmy EEI bolo obšírnejšie. „Na spomínanom mieste je platným stavebným povolením schválená výstavba 51 nových parkovacích miest, čo si vyžiada výrub siedmich stromov a ďalšej zelene. Celá lokalita je vyznačená zvislým dopravným značením, ktoré je nadradené vodorovnému dopravnému značeniu. Pre dokončenie vodorovného značenia čakáme na dohodnutie vhodného termínu s mestskou políciou, aby bol tento proces čo najplynulejší a zbytočne neskomplikoval situáciu,“ hovorí mediálna zástupkyňa EEI Lucia Chovanová.
Dôsledok nezvládnutia systému
Kritici EEI tvrdia, že je to dôsledok nezvládnutia parkovacieho systému. „Tamojší ľudia za to, že majú platiť, nedostali nič, žiadnu službu, žiadne nové parkovacie miesta. Niet divu, že sa práve tam objavili vandalské činy, či už ničenie značiek EEI, alebo teraz prepichnuté pneumatiky na aute bez rezidentskej karty. Ako sa vedenie mesta a poslanci zoznámili so stratégiou riešenia statickej dopravy, keď bolo od začiatku jasné, že v tejto lokalite budú ľudia platiť za nič?“ pýta sa líder iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť Henrich Burdiga.
„Toto nie je parkovací systém, ale parkovací chaos. Potom sa ľudia uchýlia k radikálnym a násilným riešeniam. V tejto lokalite sa na ulici nedá vybudovať viac parkovacích miest, len nad zemou, alebo pod zemou, a to by bolo pre EEI príliš drahé,“ tvrdí ďalší z aktivistov Ladislav Lörinc.
—
Podnájomníci v centre si rezidentskú kartu nevybavia
Nie je podnájomník ako podnájomník. Tí z centrálnej mestskej zóny si totiž, na rozdiel od kolegov v iných lokalitách, rezidentskú parkovaciu kartu vybaviť nemôžu.
Možnosť dostať sa k rezidentskej karte dostali nájomníci po schválení zmien v parkovacom všeobecne záväznom nariadení od začiatku tohto roka. Skúsil to aj náš čitateľ, ktorý má podnájom na Hradbovej ulici. Na svoje prekvapenie však nepochodil.
„Z magistrátu som dostal odpoveď, že v centrálnej mestskej zóne je na získanie rezidentskej karty nevyhnutný trvalý pobyt. Na otázku, ako mám teda riešiť parkovanie, mi telefonicky odpovedali, že si mám kúpiť abonentnú parkovaciu kartu. Pre tarifné pásmo dva stojí 750 eur a pre tarifné pásmo jeden ročne 1 125 eur,“ opísal nám svoj problém čitateľ. Podľa jeho slov pred EEI stála ročná parkovacia karta 100 eur, po jej nástupe 350 eur a teraz naňho vyrukovali s viac ako jedenásťnásobne zvýšenou cenou.
„Pravidlá parkovania v desiatich rezidentských lokalitách, logicky, nemôžu byť rovnaké. Naším cieľom je odľahčenie centra mesta od parkovania osobnými motorovými vozidlami tak, ako je to štandardné vo všetkých väčších mestách Európy,“ vysvetľuje rozdiel Jozef Marko z komunikačného referátu magistrátu.
S takouto parkovacou politikou nesúhlasia nielen občianski aktivisti bojujúci proti EEI, ale ani starosta Starého Mesta Ľubomír Grega. „Jej zmyslom malo byť, aby mohli zaparkovať ľudia, ktorí v centre bývajú. Parkovacie miesto sa má viazať na byt a nie na trvalý pobyt. Teraz sú diskriminovaní podnájomníci z centrálnej zóny oproti ostatným častiam mesta,“ tvrdí starosta.
Mesto Košice vyzvalo listom parkovaciu firmu EEI, aby dôsledne splnila harmonogram riešenia statického parkovania do konca augusta. „Akceptujeme faktory, ktoré objektívne predĺžili 37-týždňovú lehotu, ale sme presvedčení, že do konca augusta je možné parkovací systém dokončiť. Preto trváme na dodržaní termínu 31. august 2017,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová. Do spomínaného termínu má EEI zrealizovať 810 parkovacích miest zmenou organizácie dopravy a 728 nových parkovacích miest s výnimkou 59, u ktorých ustúpilo od ich vybudovania. Ďalej majú inštalovať 38 kamier, ktoré zatiaľ neboli z celkového počtu 85 kusov nainštalované.
Foto: archív kd, veja, rewil