On-line nákupy? Poradíme vám, ako pri nich ušetriť
Hoci on-line nakupovanie je dnes už bežnou praxou, veľa ľudí mu stále nedôveruje. Medzi najčastejšie obavy patrí strach z toho, že tovar nebude vyzerať rovnako ako na fotografiách, alebo že peniaze za prípadne vrátený tovar sa už nevrátia.
Vo väčšine prípadov sú tieto obavy neopodstatnené, ak nakupujete v overených e-shopoch. Internetový predaj rastie každým rokom a dopad tohto fenoménu možno badať predovšetkým v období zliav. Tie novoročné sú v ponuke práve teraz.
Najviac sa kupuje elektronika
„Podľa štatistických výsledkov je v našich končinách na prvom mieste záujmu elektronika s takmer 50 percentným podielom, za ktorou nasleduje oblečenie a módne doplnky (49 %), domáce spotrebiče (28 %), kozmetika a parfumy (28 %), vouchery na zľavových serveroch (23 %) a produkty v internetových aukciách (11 %),“ hovorí on-line marketingový manažér Visual Meta Filip Schwarz a dodáva, že dôležité zastúpenie pri nakupovaní on-line však majú aj letenky, rezervácie ubytovania a knihy.
Produktové porovnávače
Ako však nakupovať na internete efektívne tak, aby sme za čo najmenej peňazí získali, čo najlepší produkt alebo službu? „Veľa ľudí má voči cenovým porovnávačom predsudky najmä z obavy, že výsledky nie sú objektívne. Ich prínos je však vo väčšine prípadov nezanedbateľný. Skyscanner – vyhľadávač lacných leteniek – možno považovať za jeden z najobľúbenejších. Amazon, kde nájdete takmer všetko, od oblečenia až po doplnky k strave, je ďalším silným hráčom na trhu cenových porovnávačov,“ odporúča Filip Schwarz.
Nájdite najlepších predajcov
Obchodov, ktoré ponúkajú oblečenie a módne doplnky, je veľmi veľa. Niekedy sa môže stať, že sa v nich kupujúci jednoducho stratí. „Aj tu existuje riešenie,“ hovorí manažér. „Nákupné agregátory, akým je na Slovensku napríklad ShopAlike, vám pomôžu zorientovať sa v cenách a produktoch, a to všetko na jednej webstránke. Takéto nakupovanie záujemcom ušetrí nie len peniaze, ale aj čas.“
Kupónový nákup
Skôr, ako sa rozhodnete kúpiť si niečo na internete, navštívte jednu zo stránok, ktorá má v ponuke zľavové kupóny. Pravdepodobnosť, že nájdete práve ten kupón, ktorý hľadáte, je pomerne vysoká. Pre spoločnosti je to jeden z najlepších nástrojov, ako zabezpečiť kontinuálne predaje.
Kontrolujte newsletter
Špeciálne ponuky a zľavové kódy často posielajú novým aj stálym zákazníkom priamo na e-mailové adresy. Takýto typ ponúk je zvyčajne veľmi exkluzívny, teda neponúkajú ich bežným zákazníkom. Určite sa oplatí využiť aj túto príležitosť.
Pomôžu sociálne siete
Pokiaľ chcete pravidelne dostávať informácie o rôznych akciách vo vašich obľúbených obchodoch, staňte sa fanúšikom ich stránky na sociálnych sieťach. Určite sa týmto spôsobom najskôr dozviete o všetkých ich dobrých ponukách a zľavách.
Nakúpte viac, ušetríte viac
V kamenných obchodoch sa občas objavujú akcie typu kúpte si dva produkty, tretí dostanete zadarmo. To isté platí aj pri nákupe oblečenia či doplnkov u internetových predajcov. Je to veľmi šikovný nástroj, ktorý zabezpečí obchodom vyššie predaje, a zároveň vás odbremení od častého nakupovania rovnakého typu tovaru.
Pozor na poštovné
„Nakúpiť tovar nad určitú cenovú hranicu vám umožní nechať si tovar zaslať bez poplatkov za poštovné. Ak však nad túto hranicu nenakúpite, venujte poštovnému špeciálnu pozornosť. Niektorí, nie celkom seriózni predajcovia si účtujú skutočne veľa. V takom prípade sa oplatí uvažovať o nákupe niekde inde,“ upozorňuje F. Schwarz.
Výpredaje
Najlepší spôsob, ako ušetriť na on-line nákupoch, je počkať si na výpredaje. Filip Schwarz hovorí, že počas zimných či letných výpredajov máte možnosť nakúpiť tovar so zľavami až do výšky 70 percent z pôvodnej ceny. Netreba zabudnúť ani na špeciálne dni, počas ktorých sa predáva zlacnený tovar. Pre módu je to Black Friday, ktorý sa však udomácňuje aj v iných typoch obchodov, a pre elektroniku Cyber Monday. Počkať si na ne však musíte až do novembra.
Používajte aplikácie
„Vďaka mobilným aplikáciám a push notifikáciám máte tiež možnosť získať prehľad o najnovších ponukách a zľavách bez pohnutia prsta. Niektoré takisto zahŕňajú aj špeciálne funkcie. Aplikácia Amazonu napríklad umožňuje vytvoriť virtuálny šatník, ktorý vás upozorní, kedy je čas daný produkt zakúpiť,“ dodáva na záver on-line manažér.
—
Štyri dôvody, prečo nakupovať na internete
Neviete sa rozhodnúť, či tento systém nakupovania vyskúšať? Tu sú štyri dôvody, prečo sa to oplatí.
Široký výber
Nemusíte blúdiť od regálu k regálu, stačí skrolovať myšou po internetovej stránke. Prezriete si také množstvo tovaru, ktoré by ste v kamennom obchode nikdy nemali šancu vidieť. Bezradní kupujúci sa takto môžu inšpirovať napríklad pri výbere vhodného darčeka pre blízkeho. Kto má rad rôzne novinky, určite sa takto o nich dozvie oveľa skôr.
Nestrácate čas
Časová úspora je vari najsilnejším argumentom nakupovania cez internet. Už sa nebudete musieť bezcieľne túlať po obchodných centrách a hľadať v každej predajni niečo, čo by vás oslovilo. Pár klikmi preletíte množstvo obchodov. Vyberať a objednávať si elektroniku, dovolenku, oblečenie či iné doplnky si môžete z domu ale aj z lavičky v parku. Nemusíte chodiť do obchodu, ten príde takto za vami.
Lepšia cena
Výhodou virtuálnych obchodov je, že nemusia platiť za obchodné priestory na frekventovaných miestach, nezamestnávajú predavačky za pultom a často ani neplatia svoje vlastné sklady. Vďaka tomu môžu ponúkať tovar za prijateľnejšie ceny.
Recenzie a hodnotenia
Každý, kto nakupuje on-line už vie, že je dobré zareagovať na stránke, či nákup prebehol tak ako mal a či objednaný produkt splnil očakávania. Tým ostatní užívatelia dostanú cenné informácie, ktoré by sa v kamennom obchode nikdy nedozvedeli. Recenzie, hodnotenia či známkovanie produktov dávajú nákupu cez internet nový rozmer, pretože sú vo väčšine prípadov pravdivé.
Foto: shutterstock