Dočkáme sa spoločného podniku mesta a EEI?
Črtá sa spoločný podnik mesta a spoločnosti EEI, ktorý bude spravovať parkovanie v širšom centre Košíc. Firma EEI ponúkla magistrátu dve riešenia spoločného podniku.
S myšlienkou spoločného podniku ako elegantného riešenia zložitej situácie po zavedení nového parkovacieho systému prišiel ešte v septembri mestský poslanec Miroslav Špak (exSieť).
„Mesto Košice tak získa priamy vplyv na proces zavádzania parkovacieho systému a bude mať kontrolu nad príjmami tohto podniku,“ povedal vtedy M. Špak.
Prvú verziu odmietli
Myšlienke spoločného podniku bol od začiatku naklonený aj primátor mesta Richard Raši: „Vítam iniciatívu poslanca Špaka, ktorý prišiel s návrhom, na ktorom sa dá stavať.“
Na septembrovom zastupiteľstve väčšina poslancov túto myšlienku podporila. Mesto vyzvalo firmu EEI, aby pripravila návrh. Podľa prvej verzie firmy z októbra minulého roka by v spoločnom podniku malo mať mesto menšinový podiel.
„Mesto Košice však s návrhom minoritného zastúpenia v spoločnom podniku nesúhlasilo a návrh pripomienkovalo,“ informovala nás hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Bez finančnej investície
Včera prišla parkovacia firma s novým návrhom. Riaditeľovi magistrátu Pavlovi Lazúrovi doručili list. „Analyzovali sme všetky podnety, ktoré vedenie mesta vyslovilo a predkladáme návrh, ktorý zohľadňuje všetky tieto požiadavky,“ povedal mediálny zástupca EEI Karol Wolf.
Parkovacia firma navrhuje dva varianty spoločného podniku. Prvým je spoločnosť, ktorá sa bude venovať výlučne parkovaniu na území mesta Košice. V nej navrhuje EEI pomer 50:50 bez nutnosti mesta vložiť do firmy priamu finančnú investíciu.
Štandardný nástroj
Ako druhý variant ponúka EEI mestu Košice majetkový vstup do celej spoločnosti a príslušný podiel na všetkých výnosoch firmy zo všetkých projektov, ktoré firma na území Slovenska realizuje. V takomto prípade by výška podielu mesta Košice zodpovedala výsledkom expertného ocenenia firmy EEI v čase vstupu mesta do firmy.
„Predpokladáme, že o týchto návrhoch budú informovaní poslanci mestského zastupiteľstva, príslušné odborné útvary mesta a iní zodpovední činitelia,“ dodal K. Wolf s tým, že spoločná parkovacia spoločnosť pre obsluhu parkovacích systémov na území akéhokoľvek mesta je štandardne využívaným nástrojom pri riešení parkovania na celom svete.
Návrhu sú naklonení
„Aktuálny návrh budeme ešte analyzovať, ale z nášho pohľadu je už teraz dôležité, že obsahuje podmienku minimálne 50-percentného podielu mesta Košice v spoločnom podniku. Mesto sa zároveň stane reálnym spoluprevádzkovateľom parkovacieho systému v Košiciach. Bez toho, aby investovalo čo i len jedno euro, bude minimálne 50-percentným vlastníkom investície do parkovacieho systému,“ hovorí L. Šnajdárová.
Podľa jej slov sa zároveň mesto Košice vyhne mnohomiliónovým súdnym sporom, ako to bolo pri protiprávnom vypovedaní zmlúv v kauzách Strelingstav a Outclaim.
„Veríme, že tento model uspokojí aj odporcov doterajšieho zavádzania parkovacieho systému, ktorí mystifikovali verejnosť tvrdeniami, že mesto takto prichádza o milióny eur. V spoločnom podniku tieto iluzórne milióny pozornosti mesta Košice určite neuniknú,“ dodala Šnajdárová.
Zaujímavá na celej situácii je skutočnosť, že spoluvlastníci EEI, teda spoločnosť Wood & Company, navrhujú v druhom variante vstup mesta do parkovacej firmy. V prípade spoločnosti KOSIT, ktorá má v Košiciach na starosti nakladanie s odpadom, sa totiž snažia od mesta získať aj tie akcie, ktoré doteraz vlastní.
—
Aktivisti: Je to pokus zabetónovať firmu v Košiciach
Aktivisti bojujúci proti EEI sa od začiatku netajili tým, že so spoločným podnikom mesta a parkovacej spoločnosti nesúhlasia. Svoj názor doteraz nezmenili.
„Stojím si za tým, čo som hovoril už v minulosti – že spoločný podnik je najhorším z možných riešení. Všetko totiž bude záležať na detailoch. Nové návrhy vnímam ako pokus zabetónovať sa v meste na dlhšie obdobie a prostredníctvom spoločného podniku sa dostať aj do mestských častí, kde ich doteraz odmietali. Nové vedenie mesta po voľbách sa už len veľmi ťažko bude môcť EEI zbaviť, ak bude súčasťou spoločného podniku,“ myslí si Ladislav Lörinc.
Ďalší aktivista Henrich Burdiga sa na návrh EEI pozerá inak. „Prečo chce EEI spoločný podnik? Na čo je mestu spoločný podnik s neschopnou firmou? EEI nám opakovane od začiatku dokazuje svoju neodbornosť a neschopnosť. Takto ´riešiť´ parkovanie dokáže naozaj ktokoľvek. Mesto si to však má a aj dokáže zabezpečiť samo. Je cestným správnym orgánom, má k dispozícii stavebné úrady, odborníkov na projektovú dokumentáciu z oddelenia dopravy a aj dostatok kapacít na to, aby pridelili predaj rezidentských kariet dvom pracovníčkam magistrátu. Pozemky, na ktorých podniká EEI, patria mestu. Mestská polícia je platená a zodpovedá sa mestu Košice. Mesto disponuje všetkým a nepotrebuje k tomu EEI,“ tvrdí H. Burdiga.
(FER)
Foto: Veronika Janušková