Festivalové námestie pre obyvateľov, alebo developera?
Podoba križovatky na Festivalovom námestí v Košiciach a priľahlého objektu bývalých Východoslovenských tlačiarní sa mala výrazne meniť. Na poslednom rokovaní mestského zastupiteľstva v tomto funkčnom období (8. 9.) však návrh zmeny územného plánu poslanci neodobrili.
Pravdepodobne k tomu prispela aj výzva Františka Buchalu v spolupráci s Tomášom Jurkovičom a Pavlom Popovcom, ktorí sa dlhodobo venujú doprave v Košiciach. Počas svojho prejavu na mestskom zastupiteľstve Jurkovič ich spoločnou výzvou upozorňoval na riziko skomplikovania dopravnej situácie na tejto jednej z najviac vyťažených križovatiek.
Podľa Buchalu je dopravná situácia v tejto lokalite mesta dlhodobo odsúvaná na druhú koľaj. “Ako obyvateľ žijúci v tejto lokalite (na Severe) som požiadal o spoluprácu Jurkoviča a Popovca, ako ľudí ktorí sa venujú problematike dopravy v Košiciach. Mňa ako občana a ľudí bývajúcich v okolí, ktorí denne prechádzajú cez Festivalové námestie na aute, na bicykli alebo aj pešo sa táto neriešená situácia bytostne dotýka. Vedenie mesta aj v minulosti trvalo na vyriešení celkovej dopravnej situácie (podmienka umožnenia ďalšej výstavby) na Festivalovom námestí a v priľahlých zónach,” povedal pre náš portál František Buchala.
“Máme za to, že tento návrh ‘Územného plánu zóny Košice – Tlačiarne’ hlavne jeho navrhované dopravné riešenie s prihliadnutím na záväzok mesta Košice vyplývajúci zo Zmluvy medzi mestom Košice a investorom projektu Rezidencia Letná je pre mesto a pre obyvateľov mesta Košice nevýhodný. Mesto Košice sa zaväzuje k investíciám do dopravnej infraštruktúry, ktoré vzniknuté možné problémy v danej a okolitých lokalitách nielen neriešia, ale dopravu z pohľadu bezpečnosti a plynulosti ešte zhoršia,” uviedol Jurkovič vo výzve poslancom, podľa ktorej ich občania žiadali, aby tento bod programu vynechali z rokovania a aby sa k nemu vrátili až po dôkladnej odbornej analýze.
Útvar hlavného architekta mesta Košice, ktorý tento územný plán spracoval, však oponuje tým, že tento územný plán nemal dôvod byť neschválený, pretože voči nemu nemali výhrady poslanci ani zástupcovia iniciatívy občanov, ktorí na MZ vystúpili: „Námietky boli voči tým dopravným riešeniam, ktoré nie sú súčasťou záväznej časti územného plánu zóny a ktoré príliš preferujú individuálnu automobilovú dopravu.“
RAZ TAK, RAZ TAK
Návrh na zmenu územného plánu predkladal primátor mesta Jaroslav Polaček. Ten pritom v roku 2018 na rokovaní MZ o rovnakom bode ešte ako poslanec a tiež tesne pred skončením funkčného obdobia navrhoval poslať celý projekt “do hája”. Nikde sa zatiaľ však nehovorí o tom, prečo to mala byť pred štyrmi rokmi “akcia na odpis” a dnes “dôležitá stavba”, ktorá by zmenila život jednej časti mesta.
“Nepríde vám to všetko nejak narýchlo pozliepané? Aby sa veľká skupina ľudí v tomto meste ešte na poslednú chvíľu zahojila, urobilo sa dobre, zadosťučinenia… Nechcem filozofovať o tom, že či rovno sponzorom, alebo komu každému; ale ten bod je tak ušitý, sú tam také zásadné zmeny, že mne nedá verejne povedať, že – jednoducho – tento bod mi príde ako ušitý nie pre občanov, ale pre developerov. Aby jednoducho sa splatili -bohvie ako- iné staré, rôzne záväzky,” povedal doslova primátor Polaček, vtedy ešte ako mestský poslanec.
Pred štyrmi rokmi pritom, rovnako ako teraz, išlo o výstavbu bytov na mieste bývalých tlačiarní a o úpravu priľahlých komunikácií. Rovnako vtedy, tak aj teraz, návrh neprešiel, práve kvôli nedokonalému návrhu projektu a tiež preto, lebo mesto v zmysle predloženého návrhu ešte z predchádzajúceho volebného obdobia malo financovať veľkú časť úprav. Pritom táto záležitosť býva obvykle vecou developera.
Košický viceprimátor Marcel Gibóda v roku 2019 pre KOŠICE: DNES uviedol, že hlavným dôvodom, prečo sa v septembri roku 2018 ako vtedajší opozičný poslanec začal angažovať v tejto veci, bola najmä neústretovosť mesta a mestskej časti Košice – Sever, ktoré neumožnili obyvateľom tejto lokality, aby sa mohli vyjadriť k zmenám územného plánu.
Tvrdil, že ako obyvateľ tejto lokality sa o chystanej zmene dozvedel až pred schvaľovaním v mestskom zastupiteľstve. Argumentoval aj tým, že predtým sa jemu a jeho kolegovi Polačekovi nepáčila výška budovy, ktorú aj vďaka ich námietkam investor znížil.
„Môj osobný názor bol taký, že budova je priveľmi vysoká a nevhodná do danej lokality, čo som danému investorovi aj opakovane osobne uviedol. Vďaka následnému tlaku aj pozastaveniu zmeny územného plánu sa odborným pracovníkom mesta Košice podarilo presvedčiť investora, aby stavbu optimalizoval a zredukoval počet poschodí z 24 na 15, hoci to preňho z ekonomického hľadiska nebolo podľa jeho vyjadrenia optimálne. Došlo teda aj k zmene usporiadania a výške objektu na vhodnejšiu variantu podľa vyjadrenia pracovníkov ÚHA,“ dopĺňa Gibóda.
Mesto pritom už pred časom uzavrelo s developerom zmluvu. “Mesto Košice a budúci investor sa dohodli na spolupráci vo veci realizácie developerského projektu Rezidencia Letná (v zmysle UPN HSA Košice zmeny a doplnky č. 16/2019 lokalita tlačiarne, vypracovaným Ing. arch. J. Sekanom) v lokalite Východoslovenských tlačiarní na Festivalovom námestí v Košiciach,” hovorí preambula zmluvy.
Zároveň na základe tejto zmluvy sa investor zaviazal zrealizovať investície za 2,5 milióna eur na zníženie dopadov dopravného zaťaženia, ktoré by tam mohlo vzniknúť práve v súvislosti s touto budovou.
Primátor mesta Jaroslav Polaček pred rokom v tlačovej správe vyhlásil, že sa po náročných rokovaniach dohodli s investorom, aby zo svojich zdrojov v čo najvyššej miere financoval aj vyvolané investície. Zámerom bolo, aby sa po ich uskutočnení stal celý dopravný uzol pri Amfiteátri lepšie prejazdným, bezpečnejším a ubudlo na ňom tragických kolízií medzi chodcami a automobilmi. “Naši predchodcovia vychádzali výrazne v ústrety developerom a vyvolané investície nechávali zväčša na mestský rozpočet. Jeden z najhorších príkladov bol Aupark, kde investor nedobudoval infraštruktúru. My sme to zmenili tak, aby z nových projektov nemali osoh len developeri, ale najmä občania. Teraz sme napríklad zaviazali developera, aby sa podieľal na zlepšení dopravnej infraštruktúry v okolí Amfiteátra a prostredníctvom bankovej záruky vo výške 2,5 mil. eur aj ručil za realizáciu tejto infraštruktúry podľa požiadaviek mesta a jeho obyvateľov,” uviedol Polaček.
“Dnešné, aj keď zastarané riešenie Festivalového námestia, umožňuje celkom plynulo prechádzať veľmi vysokému počtu vozidiel, preferujúc pritom premávku električiek či nezdržiavať priveľmi autobusy. Napriek tomu dochádza denne v danej lokalite ku kolíznym a škodovým udalostiam samotných vozidiel, vozidiel a chodcov a cyklistov. Projekt Letná a navrhované dopravné riešenie priblíži danú križovatku svojmu kapacitnému limitu. Schválením navrhovaného dopravného riešenia vznikne medzi ulicami Letná a Stará spišská cesta nová veľkokapacitná riadená križovatka až s ôsmimi pruhmi, ktorá zvýši bariérový účinok zbernej komunikácie voči chodcom a cyklistom, vrátane prestupov liniek MHD. Dopravné riešenie danej lokality ‘Tlačiarne’ nemôže spôsobovať problémy a možný kolaps križovatky na Festivalovom námestí. Ide pritom o už dnes značne preťaženú a problematickú oblasť z pohľadu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky,” pripomenul Jurkovič v liste aktivistov adresovanom poslancom.
Pripomenuli tiež, že nie je možné také čiastkové dopravné riešenie jednej zóny bez analýzy dopadov na celkovú dopravnú situáciu v meste Košice a bez riešenia v prospech obyvateľov mesta Košice.
EX-AKTIVISTI SA ČUDUJÚ AKTIVISTOM
Vedenie mesta sa podľa slov hovorcu mesta Košice Dušana Tokarčíka čuduje, že aktivisti prichádzajú so svojimi pripomienkami až teraz, hoci na to mali niekoľko rokov. „Mrzí nás, že sa títo aktivisti v uplynulých rokoch nijak nezapojili do pripomienkovania riešenia dopravy na Festivalovom námestí, ktoré bolo predmetom verejného prerokovania, ale svoje nesúhlasné stanovisko prezentovali v liste poslancom až deň pred začiatkom septembrového rokovania mestského zastupiteľstva. Všetky dokumenty boli zverejnené, mali množstvo času na to, aby nám adresovali svoj podnet, no nikto z nich za celý čas nepredložil ani jednu pripomienku. Je zvláštne, že už ako kandidáti na poslancov to urobili až teraz tesne pred voľbami. Zároveň chceme zdôrazniť, že mesto za posledné 3 roky pri posudzovaní a navrhovaní dopravných stavieb sa neriadi niekoho pocitmi, ale spracovanými dopravno-kapacitnými posúdeniami. Predstavy aktivistov sú preto rozdielne v porovnaní s reálnymi dátami, ktoré vychádzajú pre tento dopravný uzol.“
Na mieste mala vzniknúť nová cesta medzi Obchodnou akadémiou a areálom bývalých tlačiarní za zhruba 620-tisíc eur. Túto stavbu mal hradiť investor, ďalej nová križovatka Watsonova – Letná – Stará spišská cesta za 480-tisíc, ktorú by hradil tiež developer, podobne ako úpravu pred zastávkami autobusov za 426-tisíc a časť úpravy komunikácie a rekonštrukcií inžinierskych sietí.
Mesto však malo financovať zmenu križovatky na kruhový objazd a tiež sa spolupodieľať na rekonštrukcii cesty. Zhruba za 800.000 eur.
Na obrázku nižšie vidieť znázornenie realizácie investorom (zelená farba, písmená) a realizáciu, ktorú má zabezpečiť mesto Košice (oranžová, rímske číslice).
Vedenie mesta tvrdí, že aj napriek neschváleniu územného plánu zóny budú pokračovať v dopracovaní dopravných stavieb tak, aby ich riešenie mohli predstaviť verejnosti a viesť k tomu odbornú diskusiu. Takisto sa majú uskutočniť na túto tému aj ďalšie rokovania medzi zástupcami mesta, mestskej časti Sever, ÚHA a developera.
(RCh)
Odporúčané články
Z dôvodu výkopových prác na ulici Široká v MČ Kavečany dochádza od utorka 22. októbra 2024 do ukončenia prác k obmedzeniam premávky autobusovej linky 29.
Vo štvrtok 7. novembra 2024 sa uzavrela tohtoročná sezóna v Komunitnej záhrade Denného centra na Laboreckej ulici v Košiciach. Nadšenci záhradníctva sa zhromaždili, aby vykonali posledné práce na zazimovanie záhrady.
Košice si v nedeľu 17. novembra pripomenuli 35. výročie Nežnej revolúcie, ktorá patrí medzi kľúčové historické udalosti Československa. Nenásilný odpor ľudí v novembri 1989 priniesol zmenu, ktorá ukončila obdobie totalitného režimu a nastolila demokratické princípy, slobodu a práva pre všetkých občanov.