Pripravte deti na dospelosť najzázračnejším spôsobom
Zaspomínajte si na svoje detstvo. Čím bol naplnený váš čas? Pravdepodobne sa vám nevybaví nič zvláštne okrem toho, že ste mali veľa hračiek, o ktoré ste sa naťahovali s kamarátmi. V skutočnosti ste sa nevedomky rozvíjali a pripravovali na dospelosť tým najzázračnejším spôsobom.
Hra a rozvoj sociálnych vzťahov idú ruka v ruke. Každá hra je interakcia – od inštinktívnych, napodobňujúcich gest a raných kontaktov medzi bábätkom a matkou až po zložité hry plné fantázie u detí školského veku. Hra tvorí ústrednú činnosť detstva a rozvíja dieťa v emocionálnej, sociálnej, fyzickej a rozumovej oblasti.
Fyzické aktivity
„Vo fyzickej oblasti rozvíja hra jemnú a hrubú motoriku, koordináciu pohybov, podnecuje dieťa k aktivite samotnej a tým pádom aj k zdraviu. Fyzické hry ako napríklad naháňačky, schovávačky, futbal a podobne pôsobia tiež ako prevencia proti civilizačným chorobám. Čím viac dieťa vedieme k fyzickým aktivitám, tým viac sa stanú súčasťou zdravého životného štýlu v dospelosti,“ hovorí psychologička Lucia Klasová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Karpatskej 8 v Košiciach.
Myšlienkové procesy
V oblasti rozumovej sa hra podieľa na vývoji rôznych činností v mozgu. „Dieťa získava skúsenosti, ktoré raz využije pri riešení problémov, rozvíja sa vnímanie, pozornosť a pamäť. Bežné hry, ktorými sú napríklad pexeso, lego alebo puzzle, sa môžu javiť pre dospelých ako všedné, no na ich riešenie je nutné zapojiť veľa úkonov a myšlienkových procesov,“ spresňuje psychologička a dodáva, že ak chce dieťa poskladať obrázok z puzzle kúskov, musí si každý jeden kúsok podrobne pozrieť t. j. farbu a tvar, nájsť kúsky, ktoré k sebe pasujú či už podľa farby alebo čiar, správne ich umiestniť alebo otočiť a až následne ich spojiť. „Rodič môže do tejto hry vstupovať správne položenými otázkami ako napríklad: Prečo tieto dva kúsky idú k sebe spolu? Ako si to vedel? Týmto spôsobom nepriamo dieťa učíme postupnosť riešenia problému, ktoré je efektívnejšie ako podanie hotového riešenia.“
Sociálny a emocionálny vývoj
Hra je významná aj z hľadiska sociálneho a emocionálneho vývoja. Ponúka priestor na budovanie vzťahov v rodine a s rovesníkmi. „Deti sa učia ako vychádzať s iným človekom, deliť sa, vyjadriť svoje požiadavky, vyjednávať a riešiť konflikty. Napríklad dievčatko hrajúce sa s bábikou zisťuje, čo všetko úloha matky vyžaduje a hrou získava nové schopnosti, akými je empatia. Neriadená hra pozitívne vplýva na rozvoj motivácie. Dieťa sa hrá len s tým, čo uzná za vhodné a je prirodzene motivované zotrvať v hre, ktorá ho teší. Štruktúrovaná hra podľa pravidiel zasa učí deti podriadiť sa, rešpektovať a ovládať svoje správanie, čo tvorí základ pri ďalšom kontakte so svetom,“ vysvetľuje psychologička Lucia Klasová.
Dovoľte sa deťom hrať
„Ako rodičia a všeobecne aj dospelí, máme tendenciu vnímať hru ako oddychovú činnosť či prestávku od školských povinností. Častokrát zabúdame, že hra je najlepší spôsob ako učiť deti niečo nové v domácom prostredí a v škole,“ upozorňuje Lucia Klasová a na záver dodáva, že deti by sa mali hrať aj bez zásahu dospelých, aby sa z nich stali úspešné, šťastné a samostatné bytosti, ktoré si vedia vo svete nájsť svoje vlastné miesto.
Hry s kockami Rozvíjajú vnímanie, porovnávanie, osvojovanie si rôznych tvarov a učia sa odhadnúť množstvo. Tvoria základ pre matematické schopnosti a prírodné vedy.
Hry s puzzle Vytvárajú základ pre myslenie vyššieho rádu v iných predmetoch a taktiež podporujú rozvoj jemnej motoriky dôležitej pri písaní.
Vyjednávanie rolí Vedieť sa dohodnúť, kto bude akú rolu v hre predstavovať, dáva predpoklad uspieť v škole a odolať rizikovému správaniu sa v období dospievania.
Hry s plyšovými hračkami a živými zvieratkami Rozhovor s nimi zväčšuje slovnú zásobu a schopnosť vyjadrovať sa, čo je základ pre porozumenie a produkovanie súvislého textu.
Spoločenské hry zabávajú, ale aj rozvíjajú rozličné zručnosti a schopnosti hráčov
Spoločenské hry zabávajú, ale aj rozvíjajú rozličné zručnosti a schopnosti hráčov.
Pre školákov, ktorí si potrebujú precvičiť vizuálnu pohotovosť, pripravil výrobca Piatnik novú hru MonStars. Novinka z dielne viedenskej továrne spája rozvoj detských schopností s atraktívnym detským dizajnom kreslených príšer. Hra je určená pre 2 – 4 hráčov od 6 rokov.
Skladajte príšerky
Cieľom tejto hry je pomocou šiestich priehľadných kariet poskladať takú príšerku, aká je na karte príšer. Dobré je vždy začať kartou, na ktorej je časť tela, a postupne v ľubovoľnom poradí poskladať nohy, ruky, oči, prosto všetko, čo príšerke chýba. Ak niektorý z hráčov zvolá MonStar!, hra sa na chvíľu zastaví, aby ostatní hráči skontrolovali, či je príšerka zostavená celá a správne. Ak áno, má hráč jedno z menších víťazstiev za sebou a môže si nechať kartu príšery. Koniec hry nastáva a víťazom sa stáva ten z hráčov, ktorý nazbiera 10 kariet príšer.
Viac hráčov, lepšia zábava
„Spoločenské hry či karty vždy pripravujeme v spolupráci s pedagógmi a detskými psychológmi, aby nielen zabávali, ale aj rozvíjali rozličné zručnosti a schopnosti hráčov,“ spresňuje Jana Karásková z viedenskej továrne. Tvorcom tejto hry je Jonathan Larkin a je to jeho prvá stolová spoločenská hra. Hra sa podľa jeho predstáv odohráva v obchode s doplnkami pre strašidlá, pretože rovnaký outfi t časom prestane svoje okolie strašiť. Príšerky ale nevedia hovoriť, preto sa na desať sekúnd ukážu hráčom – stylistom a predvedú, ako by chceli vyzerať. Hra sa stáva napínavejšou pri väčšom počte hráčov, keďže je konkurencia ťažšia a byť tým najrýchlejším je stále náročnejšie.
Foto: Shutterstock, piatnik