Pätina detí nemá problém kúpiť si tabakové výroby
Pätina detí nemá problém kúpiť si tabakové výroby. Ukázala to celoslovenská kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) realizovaná od 15. augusta do 9. septembra tohto roka. V 131 prípadoch zo 604 kontrol došlo k porušeniu zákazu predaja tabakových výrobkov osobám mladším ako 18 rokov.
Išlo o 21,69 percenta prípadov. Vo viac než 88 percentách prípadov boli tabakové výrobky predané mladistvým od pätnásť rokov veku, avšak v 11,45 percenta prípadov sa k takýmto výrobkom dostali aj maloletí vo veku od 11 do 14 rokov. Najviac porušení bolo zistených v Trnavskom, najmenej v Žilinskom kraji. Kontrola bola realizovaná v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží. Na tlačovej besede to uviedla Ingrid Valachová z Odboru ochrany spotrebiteľa a trhového dohľadu SOI.
Počas kontrolnej akcie boli figuranti rozdelení na dve vekové skupiny, od 11 do 14 rokov a 15 až 17 rokov. Počas mystery shoppingov sa usilovali pod dozorom kontrolórov kúpiť si cigarety. Kontrolované boli rôzne typy prevádzok, od trafík a novinových stánkov v exteriéri, ale aj vo vnútri nákupných centier, cez čerpacie stanice, až po pohostinstvá a predajne potravín. Temer 54 percent kontrol sa uskutočnilo v prevádzkach, kde je predaj tabakových výrobkov v porovnaní s inými tovarmi menšinový. V novinových stánkoch a trafikách bolo uskutočnených viac než 31 percent kontrol a na čerpacích staniciach necelých 15 percent kontrol. Najlepšie výsledky dosiahli prevádzky, ktoré sa zameriavajú na predaj tabakových výrobkov a súvisiaceho tovaru, teda trafiky a novinové stánky. Porušenia zákazu boli zistené v 6,5 percenta prípadov pri trafikách umiestnených v interiéri, v exteriéri išlo o čosi vyše 15 percent. V temer 23 percentách prípadov chybovali čerpacie stanice. Tabakové výroby si osoby mladšie ako 18 rokov najčastejšie dokázali kúpiť v pohostinstvách či potravinách. K porušeniu zákazu došlo v 84 prípadoch z 325, teda necelých 26 percentách prípadov.
Kontroly SOI poukázali aj na možnosti, ako zlepšiť prevenciu u obchodníkov. Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá je tiež partnerom iniciatívy Na veku záleží, pristúpi ku konkrétnym krokom za účelom lepšieho uplatňovania práv a povinností pri predaji tabakových výrobkov. „Naši členovia podporujú všetky aktivity zamerané na prevenciu predaja cigariet deťom a mladistvým. Majú v tejto oblasti prísne interné pravidlá, ale výsledky kontrol SOI sú signálom, na čo sa majú zamerať pri príprave a preškoľovaní svojich zamestnancov,“ povedal predseda SAMO Martin Krajčovič. Obchodné reťazce, ktoré sú združené v SAMO, a ktoré ponúkajú aj tabakové výrobky, plánujú intenzívnejšie školiť svojich zamestnancov, a tiež sa chcú viac sústrediť na sezónnych pracovníkov a brigádnikov. Chcú realizovať aj vlastné interné kontroly dodržiavania zákona. V predajniach by mali byť aj výraznejšie označenia zákazu predaja tabakových výrobkov osobám mladším ako 18 rokov a reťazce distribuujú aj pomôcky na prepočet dosiahnutia oprávneného veku na predaj tabakových výrobkov.
Zdroj: SITA, mt, kl
Odporúčané články
Mesto Košice je tradične jedným z najvýznamnejších partnerov tejto najväčšej športovej udalosti v Košiciach. Práve mesto sa už celé storočie podieľa nielen organizačne, technicky a personálne, ale aj peňažným a nepeňažným plnením v celkovej výške takmer 150 000 eur.
V detskom outdoorovom centre Anička v Košiciach sa prvýkrát rozžiaril nový svetelný park Story of lights, ktorý premenil známe prostredie na magickú ríšu státisícov svetiel. Rodiny s deťmi sa môžu tešiť na výnimočný zážitok plný svetelných atrakcií, rozprávkových bytostí, žiariacich labyrintov a veží.
Slovenské pamiatky a ikonické budovy v stredu 20. novembra nasvietia namodro. Pripoja sa tak k iniciatíve UNICEF pri príležitosti osláv Svetového dňa detí. Ako informuje Michal Biznár z UNICEF, cieľom iniciatívy, ku ktorej sa slovenské pamiatky a budovy pripoja po druhýkrát, je pripomenúť záväzok chrániť práva každého dieťaťa.