Kto chce privatizovať DPMK?
Už ustanovujúce – slávnostné – zasadnutie košického mestského zastupiteľstva muselo riešiť problém, ktorý sa primátor Jaroslav Polaček pokúšal riešiť niekoľko mesiacov. Napriek tomu, že v čele Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) je človek, za ktorého sa po nástupe do funkcie v roku 2018 osobne zasadil, je jeho najdôležitejším problémom v roku 2022 jeho odvolanie.
Je trochu nepríjemné zistiť, že sa tento pokúšal schovať do spoločného riešenia personálnych rošád spolu s Bytovým podnikom. Len vďaka poslaneckému návrhu bol tento bod napokon rozdelený do dvoch samostatných, aby sa predišlo spoločnému hlasovaniu o výmene dvoch riaditeľov.
“Návrh vychádzal z toho, že situácia v mestských podnikoch je odlišná a mali sme medzi poslancami zhodu na inom postupe. To bolo vedeniu mesta z našej strany vopred komunikované. Vzdanie sa pozície riaditeľa v BPMK sme minimálne chceli zobrať na vedomie a navrhnúť ďalší postup smerujúci k transparentnému výberu nového riaditeľa,” uviedol pre KOŠICE: DNES poslanec MZ a starosta KVP Ladislav Lörinc.
Zároveň zdôraznil, že vedenie mesta Košice dlhodobo kritizuje riaditeľa DPMK, a.s., a opačne, spolupráca dlhodobo nefunguje a sme svedkami vzájomných bojov, obviňovania či dokonca trestných oznámení. “Pevne verím, že všetci poslanci si dajú tú námahu, aby si vypočuli obidve strany, ich stanoviská a zodpovedne rozhodli na základe svojho vlastného vedomia a svedomia. Chýbajú informácie a fakty. Je potrebné si už konečne uvedomiť, že Dopravný podnik nie je bojovým ringom pre osobné spory, ale podnik, ktorý zásadným spôsobom ovplyvňuje každodenný život Košičanov,” doplnil.
Možno sa už trochu pozabudlo na situáciu, keď v čase, keď si riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák čerpal dovolenku, vošiel v sprievode ozbrojených ľudí primátor do jeho kancelárie a niečo tam hľadal. Tomuto excesu sa dodnes venujú orgány činné v trestnom konaní a Polaček podľa riaditeľa DPMK tým prerazil etické dno.
Problém medzi mestom a DPMK pokračoval potom presunutím európskych peňazí a namiesto obnovy vozového parku (ktorý je objektívne v dezolátnom stave) sa mala financovať obnova Slaneckej cesty. Pritom všetky dopravné podniky v SR sa snažia nakúpiť autobusy z eurofondov. “Napriek tomu, že mesto presne vie, aká je suma za služby, ktoré si v DPMK objedná, pravidelne pridelí o šesť miliónov menej, ako je potrebné,” uviedol v rozhovore pre náš portál riaditeľ DPMK. Podľa neho ide o amaterizmus a umelé podfinancovanie verejnej dopravy v meste. “Ak by niekto chcel pripraviť dopravný podnik na privatizáciu, nerobil by to inak, ako to robí súčasné vedenie mesta,” doplnil Padyšák.
Podľa všetkých indícií, súčasný riaditeľ neurobil žiadny manažérsky kiks. Dôvodom na jeho odvolanie má byť, že stratil dôveru primátora. Povráva sa však, že jeho zotrvanie vo funkcii má byť iba prekážkou pre to, aby sa v Košiciach vyskúšal precedens s odovzdaním MHD do súkromných rúk. Znie to síce ako bohapustá konšpirácia, bude však na primátorovi a na jeho ľuďoch, aby tieto teórie vyvrátili, dali poslancom do rúk nepriestrelné argumenty pre zamýšľanú personálnu výmenu a na poslancoch bude, aby ustrážili aspoň aké také hodnotové normy v začínajúcom sa volebnom období.
Osoba riaditeľa dopravného podniku určite nie je najväčším problémom mesta a určite to nie je otázka, ktorá by sa mala riešiť na slávnostnom, ani mimoriadnom zasadnutí MZ. Mimochodom, to je na programe už 29. novembra.
Mesto Košice dostalo od redakcie KOŠICE: DNES priestor na vyjadrenie, rozhodlo sa neodpovedať na naše otázky.
RCh