Vlaky vo viacerých prípadoch zrýchlia aj o desiatky minút, najmä na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami
Nový vlakový grafikon zrýchľuje spojenia priemerne o dve minúty, ale viaceré aj o desiatky minút. Za objem peňazí, ktorý bol k dispozícii, podľa experta na železničnú dopravu z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Rastislava Farkaša bude jazdiť o štyri percentá viac vlakov.
„Na tratiach, kde je viac cestujúcich, pôjde vlakov viac. V priemere jeden vlakový kilometer, čo si ministerstvo dopravy objednáva od Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), zlacnie o šesť percent,” uviedol odborník v súvislosti s novým cestovným poriadkom na železniciach.
Priemerne dvanásť percent cestujúcich pôjde rýchlejšie zhruba o pätnásť minút. „Najväčšie zrýchlenia sú na hlavnej domácej trati z Bratislavy do Žiliny a ďalej do Košíc, zároveň veľmi výrazne sa zrýchľuje spojenie do Nitry alebo Prievidze. To sú úspory v desiatkach minút,” priblížil analytik z ÚHP. Pre vyše 80 percent cestujúcich sa podľa neho nič nezmení, pôjdu tak ako doteraz. Časy sú rovnaké, aj frekvencia spojov bude podobná. Priznal, že každá zmena prináša aj negatíva, v tomto prípade sa týkajú šiestich percent ľudí, ktorí pôjdu vlakmi priemerne o 12,5 minúty pomalšie.
Nový cestovný poriadok na železniciach je podľa generálneho riaditeľa sekcie stratégie dopravy na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDV) Rastislava Cenkého výsledkom veľmi dobrej spolupráce s ÚHP a je prvou časťou komplexnej reformy dopravy na Slovensku.
Ako príklad uviedol taktový režim, čím sa zlepší využívanie vlakových súprav a čiat, čo má priamy vplyv na náklady. Vzniknú tzv. taktové uzly so značným skrátením času pri prestupoch cestujúcich, aj keď v niektorých prípadoch prestupy na tratiach a v cestovnom poriadku zaviedli. V jednotkových nákladoch sa tak zníži spotreba elektrickej energie a nafty.
Na Slovensku sú aj regióny, kde železničná doprava nie je nosným systémom, nemá taký potenciál a kde jej konkurenčná výhoda voči autobusovej doprave, ktorá plní základnú dopravnú obslužnosť, nie je preukázateľná a preukázaná. „Tam sme sa snažili železničnú dopravu ponechať aspoň vo víkendových režimoch a kapacity vlakov, ktoré jazdili cez týždeň, sme presunuli do víkendových časov. Medzi také trate patria Tisovec – Brezno, Studený potok – Tatranská Lomnica, Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava,” podotkol Cenký.
Podľa neho sú to trate, kde vlaky využívalo denne menej ako štyristo cestujúcich a pri porovnaní ceny za kilometer vlaku a autobusu je to zásadný efekt v porovnaní s vynaloženými financiami. „Tu budú mať vlaky turistický charakter a tým, že sme železnicu chceli zachovať aspoň cez víkend, tak bude posilnená v turistickom móde,” dodal odborník.
Zdroj: SITA be