Radnica dala zelenú verejnému zdieľaniu bicyklov
Bikesharing, teda zdieľané bicykle, by mohli byť onedlho realitou aj v Košiciach. Mestskí poslanci odsúhlasili žiadosť o prenájom viacerých lokalít pre Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá o tejto aktivite uvažuje. Odklepli aj možnosť zmiešanej koncesie na poskytnutie služby pre iných záujemcov.
Služba zdieľaných bicyklov je pre záujemcov prístupná nepretržite 24 hodín, pričom je pospájaná prepojenými stanovišťami. Za určitý poplatok si záujemca požičia bicykel z jedného a vráti ho na inom stanovišti.
Ponuka železníc zadarmo
Najzaujímavejšia ponuka pre mesto je od Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá radnicu oslovila v auguste. Má záujem zriadiť v meste 14 stanovíšť s tým, že jedným z nich musí byť bezpodmienečne stanovište na Staničnom námestí. Získa dokopy 420 metrov štvorcových verejných priestranstiev na sedem rokov za jedno euro ročne.
„Spoločnosť sa uchádza o európske zdroje a prihlášku musí odovzdať do 21. septembra. Pre Košice by to znamenalo, že ZSSK by službu zastrešila, pričom podmienkou je päťročná udržateľnosť. Mesto by sa na projekte nemuselo nijako finančne podieľať,“ predstavil projekt viceprimátor Martin Petruško, podľa ktorého by mesto získavalo aj časť prostriedkov z reklamy.
Rátajú s 210 bicyklami
Okrem Staničného námestia, o ktoré má ZSSK záujem, ide okrem iných o lokality Tyršovo nábrežie, Protifašistických bojovníkov, Šrobárova ulica, Magistrát mesta Košice, Hlavná ulica pred Dargovom, ale aj Požiarnická či Kasárenské a Festivalové námestie.
„V prípade pozitívneho vývoja je predpokladaný termín spustenia testovacej prevádzky odhadovaný na druhú polovicu roka 2018. Prvotný zámer hovorí o systéme s 15 bicyklovými stanovišťami s celkovým počtom 210 bicyklov,“ informoval KOŠICE:DNES Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.
V hre je aj súťaž
Radnica pripravila aj alternatívny návrh, kde by verejné zdieľanie bicyklov v meste bolo prevádzkované formou verejno–súkromného partnerstva prostredníctvom koncesie.
„Rátame aj s tým, že ZSSK nemusí podať prihlášku alebo jej projekt neuspeje. Otvárame preto priestor pre iných poskytovateľov. Ja by som bol aj rád, ak by sme mali viacerých prevádzkovateľov. Prostredníctvom koncesie by sme vedeli získať ďalšieho poskytovateľa tejto služby za podmienok, ktoré budú najvýhodnejšie pre mesto,“ konštatoval Petruško, ktorý okrem Železníc vie o ďalších dvoch ponukách na prevádzkovanie bikesharingu. „Zvyšné rátajú s finančnou spoluúčasťou mesta. Mohli by sa prihlásiť a potom by sa riešilo, ktorý projekt je pre mesto najvýhodnejší,“ doplnil viceprimátor.
Vypracovali štúdiu
Mesto zadalo spracovanie štúdie udržateľnosti projektu Žilinskej univerzite, ktorej cieľom bolo stanovenie možnosti prevádzky systému zdieľania verejných bicyklov v meste a nájdenie optimálneho spôsobu prevádzky, financovania, biznis modelu a samotnej udržateľnosti projektu. Spracovatelia štúdie odporúčali spustiť v prvej etape realizácie systém pozostávajúci z 20 staníc a 200 bicyklov umiestnených pri významných bodoch občianskej vybavenosti, pričom investíciu na spustenie projektu určili od 260-tisíc do 530-tisíc eur.
Prvý bikesharing na Slovensku zaviedli v roku 2016 v Prievidzi. Tento rok ho spustila v Nitre spoločnosť Arriva. Pilotný projekt plánuje spustiť so 750 bicyklami aj Bratislava. Žilinskí poslanci schválili prevádzkovanie zdieľania bicyklov, pričom radnica by mala na prevádzkové náklady na jeden bicykel prispievať polovičnou sumou.
Antik chce do ulíc dostať 800 „bikeov“
Telekomunikačný operátor Antik plánuje v Košiciach v prvej fáze do ulíc dostať až 800 bicyklov, pričom vlastnú investíciu vyčíslil na 600-tisíc eur. Na rozdiel od štátneho dopravcu ráta s ročnou dotáciou 50-tisíc eur od mesta.
„Poznáme tento región a aj keď je táto služba odlišná od našich doterajších aktivít, myslíme, že je v nej budúcnosť,“ konštatoval Peter Blaas zo spoločnosti Antik. Podotkol, že projekty Železníc a Antiku sú odlišné napríklad využívaním GPS lokalizácie. „Online systém je práve to, čo nás odlišuje. Bicykle majú byť pre bežných ľudí, nemajú slúžiť iba ako atrakcia. Preto my nerátame s presne určenými lokalitami. Máme vlastné soft-stanoviská, ktoré plánujeme bezplatne poskytnúť inštitúciám ako sú školy či úrady. Teda tým, ktorí o to prejavia záujem,“ doplnil Blaas.
Antik ráta na začiatku s 800 bicyklami, neskôr ich počet chce rozšíriť na dvetisíc. Prvá polhodina prenájmu by mala byť zadarmo, prvá hodina za euro a mesiac prenájmu vyjde na 10 euro. Dokopy by malo byť v prvej fáze umiestnených po meste 100 soft-stanovísk. Pomocou aplikácie v mobilnom telefóne sa záujemca dozvie, kde je najbližší voľný bicykel.
„Bikesharing chápeme, podobne ako výstavbu našej optickej siete v Košiciach v minulých rokoch, ako investíciu s dlhodobou návratnosťou,“ uviedol Igor Kolla, generálny riaditeľ Antik Telecom.
Službu Antik CityBike by v prípade dohody s mestom vedela spoločnosť odštartovať už na jar 2018. „Boli by sme radi, aby sme službu spustili najprv v Košiciach,“ dodal Blaas.
Problémom sú chýbajúce cyklochodníky
Projekt zdieľania bicyklov podľa košickej cyklokoordinátorky Veroniky Urbanovičovej prinesie Košičanom viacero výhod.
„Bicykel sa tak stane dostupným verejným dopravným prostriedkom, a navyše ľuďom zrýchli cestovanie v rámci mesta,“ poukazuje na pozitíva projektu Urbanovičová. Podľa jej názoru je ponuka Železničnej spoločnosti pre mesto výhodná tým, že by tento projekt, na rozdiel od ostatných, nezaťažil rozpočet mesta.
Aj keď si je vedomá, že v Košiciach chýbajú cyklotrasy, projekt môže podľa nej zo začiatku fungovať aj bez prepojenia jednotlivých mestských častí.
„V meste je 26 kilometrov cyklotrás, ak získame dotáciu, tento rok sa plánuje výstavba 300 metrov dlhého úseku na Sídlisku Nad jazerom,“ podotkla Urbanovičová.
Úspech projektu želá aj Karol Labaš z Cyklistickej únie mesta, no tiež naráža na nedostatok cyklotrás. „Bicykle si ľudia vedia zaobstarať, nemajú ale kade jazdiť,“ hodnotí situáciu, pričom služba zdieľania bicyklov by podľa neho mohla mať aj časovo obrátený efekt. „Ľudia možno potom začnú požadovať vznik nových cyklotrás a dôjde k zmene prístupu vedenia mesta,“ podotkol Labaš.