Aktivisti proti EEI: Zďaleka nekončíme!
Štúdio televízie KOŠICE:DNES sa stalo miestom ďalšej zo série televíznych debát o najpálčivejšom súčasnom probléme Košíc – o zavádzanom novom systéme parkovania v širšom centre mesta. Tentoraz sa jej zúčastnili len zástupcovia aktivistov bojujúcich za zúženie územia spravovaného firmou EEI.
Za občianske iniciatívy prišli Henrich Burdiga a Ladislav Lörinc. Ďalej predseda petičného výboru (za zmenu koncepcie parkovania v Košiciach) Igor Petrovčík a občiansky aktivista Karol Labaš.
Čo sa podarilo a čo nie
V úvode aktivisti zhrnuli to, čo sa im podarilo dosiahnuť od júnového zastupiteľstva, ktoré spustilo vlnu protestov v Košiciach. „Podarilo sa nám zmobilizovať verejnosť, pretože takáto občianska angažovanosť tu už dlho nebola. Podarilo sa nám zorganizovať dve najväčšie protestné akcie od Nežnej revolúcie, ale aj dosiahnuť historicky najvyššiu účasť na rokovaniach mestského zastupiteľstva a dostať tému parkovania a jej súvislostí do povedomia ľudí. Žiaden slušný človek v meste už nepochybuje, že súčasný systém riešenia parkovania je pre košický magistrát len biznis. Nepodarilo sa nám však dosiahnuť prvotný cieľ, teda urýchlene vyriešiť problém v prospech Košičanov. V tom sme však boli závislí od primátora, lebo my nemáme kompetencie rozhodovať. Stali sme sa obeťou klamstva, keď primátor spočiatku proklamoval snahu o spoluprácu, nakoniec však skutky ukázali niečo celkom iné,“ skonštatoval Lörinc.
Podľa neho je spoločný podnik mesta a EEI, ktorý preferuje magistrát, najhorším možným riešením. „Takéto podniky už v Košiciach boli a skončili vždy pre mesto zle. Spomeňme napríklad Mestský futbalový klub, pri ktorom mesto prišlo o pozemky aj o futbalovú ligu, alebo KOSIT,“ doplnil aktivista.
Politické ambície Burdiga nemá
Moderátor sa dotkol aj obvinení najčastejšie z magistrátu, že aktivisti svoju činnosť nerobia nezištne, ale sú za ňou politické ambície. „Politické ambície nemám ani v malom percente. Som si vedomý toho, že už len svojím vyjadrovaním a tým, že si nekladiem servítku pred ústa, sa do politiky ani nehodím,“ vyvrátil tieto chýry Burdiga.
Súčasťou diskusie boli aj dokrútky s mestským poslancom Marcelom Gibódom. Vyjadroval sa k šesť rokov starým nahrávkam, ktoré nedávno zverejnil. Majú dokazovať financovanie kampane Mareka Kažimíra, keď kandidoval na primátora, spoločnosťou EEI. Tým mali rozdrobiť pravicové hlasy a pomôcť vyhrať voľby Richardovi Rašimu, ktorý je dnes práve preto ústretový voči EEI.
„Vtedy, keď nahrávky vznikli, som nepokladal za prospešné ich zverejniť, nesledoval som výber parkovacej firmy,“ povedal Gibóda s tým, že nevedel, že Ján Fellegi, ktorý financoval Kažimírovu kampaň, je konateľom EEI. Až neskôr si uvedomil súvislosti a postupne získal odvahu všetko zverejniť.
„Aj mňa sa pokúšali zastrašiť. Pred dvoma týždňami som dostal výhražné listy od advokátskej firmy zastupujúcej EEI, aby som vážil slová. Oháňali sa paragrafmi. Vôbec sa pánovi Gibódovi nečudujem, že s tým váhal,“ dodal I. Petrovčík.
Cieľom mestský podnik
Na záver debaty aktivisti ukázali overené petičné hárky petície za zmenu koncepcie parkovania. „Určite nekončíme. Spoločný podnik EEI a mesta ešte vôbec nie je istý. Po tom, čo sa ukázalo, že vedeniu mesta je občan ľahostajný, máme pripravené ďalšie kroky, ktorými budeme pokračovať. Naším cieľom je stále vytvorenie mestského podniku na spravovanie parkovania v Košiciach,“ potvrdil za aktivistov H. Burdiga.
Odporúčané články
Vďaka dotačnému programu Košického samosprávneho kraja s názvom Terra Incognita – Krajina nespoznaná, vyrastie v meste Gelnica nová vyhliadka. KSK zo svojho rozpočtu poskytuje financie na podporu cestovného ruchu v rámci celého regiónu. Sprístupnenie vyhliadky pre verejnosť je podľa zhotoviteľa diela predpokladané na leto 2025.
Počas stretnutia predstaviteľov vlád Slovenska a Ukrajiny, ktoré sa konalo vo štvrtok v Michalovciach, predseda slovenskej vlády Robert Fico a jeho ukrajinský kolega Denys Šmyhaľ otvorili cestu k novým dohodám, ktoré majú potenciál posilniť vzťahy medzi oboma krajinami.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) obnoví povrch vozovky na úseku rýchlostnej ceste R4 pri Košiciach, v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom. Veľkoplošné opravy uskutoční v oboch jazdných pásoch. Ako diaľničiari informovali, s prácami začínajú od 15. apríla a v prípade vhodných poveternostných podmienok majú byť ukončené do jedného mesiaca od ich začiatku. Investícia do úplne nového asfaltového koberca predstavuje sumu približne 739-tisíc eur.