Poslanci vyše dve hodiny rokovali o uzavretí mosta cez Ružín
Niekoľko desiatok obyvateľov z obcí Hnileckej doliny a Opátky sa dnes zúčastnilo na rokovaní Zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK), ktoré rokovalo o riešení situácie po uzatvorení mosta cez Ružínsku priehradu a zabezpečuje cestnú dopravu. Poslanci KSK dostali k dispozícii informatívnu správu v písomnej podobe.
Po vyše dvojhodinovom rokovaní poslanci vzali na vedomie predloženú informáciu a schválili návrh na uznesenie, ktoré predložil poslanec KSK Igor Jutka. Zastupiteľstvo KSK uložilo predsedovi, aby inicioval zvolanie krízového štábu kraja po tom, ako bude známe stanovisko ministerstva obrany a armády k výstavbe pontónového mosta cez Ružínsku priehradu.
Na zasadanie štábu majú byť prizvaní starostovia dotknutých obcí z dolného Spiša a všetky zainteresované inštitúcie. O výsledkoch rokovania má na najbližšom rokovaní zastupiteľstva informovať riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát.
Most na ceste cez Ružín má 50 rokov a zabezpečoval cestnú dopravu do obce Opátka, smerom do Gelnice a ďalších obcí Hnileckej doliny, ako aj na Spiš. Statik vzhľadom na havarijný stav mosta odporučil, aby bola premávka cez most uzavretá od decembra minulého roku. To spôsobilo vážne starosti tisíckam obyvateľom, ktorí musia na osobnú i pre nákladnú cestnú dopravu využívať obchádzkové trasy.
V úvode rokovania vystúpil statik Jozef Kurimský, ktorý informoval o dôvodoch, prečo bolo potrebné most zatvoriť. Po ňom vystúpil prednosta Okresného úradu Košice Jozef Lazár, ktorý v tejto súvislosti vyhlásil mimoriadnu situáciu. Uviedol, že k dnešnému dňu nedostali informáciu o možnej eventualite výstavby pontónového mosta.
Riaditeľ úradu KSK Ondrej Bernát účastníkov informoval o krokoch, ktoré KSK dosiaľ urobil. Z jeho vystúpenia vyplynulo, že možné riešenie rekonštrukcie mosta navrhli statici. „Nie je možná rekonštrukcia mosta s obmedzením premávky, ale je nutné odstaviť celý most. Jednou z alternatív bolo zbúrať most a postaviť nový, čo by trvalo dva-tri roky a stálo by okolo 30 miliónov eur. Statici navrhli aj druhé riešenie, ktoré spočíva v stabilizácii svahov a novom ukotvení mosta, pričom sa na starý most postaví de facto nový, čo bude stáť okolo 8,5 milióna eur,“ uviedol Bernát.
Navrhnuté riešenie oponovali odborníci z oblasti mostných konštrukcií a statiky. Bernát uviedol, že financovanie tejto rekonštrukcie má kraj zabezpečené a rekonštrukcia by mala trvať do konca tohto roka. Príprava verejného obstarávania je vo fáze finalizácie. Vyhlásenie procesu a zaslanie výzvy bude v priebehu februára 2017.
Ďalšie kroky a termíny budú závisieť od priebehu procesu verejného obstarávania. Uskutočnenie stavebných prác sa predpokladá v stavebnej sezóne 2017. Statik Kurimský uviedol, že ide náročnú rekonštrukciu a odhaduje čas možnej realizácie do konca roka, pokiaľ sa bude projektovať a realizovať stavba súbežne. Upozornil, že firma, ktorá bude dielo realizovať, ako aj jej subdodávatelia, musia mať všetky nevyhnutné a predpísané stavebné skúšky. Doložil, že je treba ešte urobiť kontrolu stavebných pilierov vrátane ich podložia.
Po uzavretí mosta KSK zabezpečil pre obyvateľov Hnileckej doliny obchádzkové trasy v smere do Košíc. Pre obyvateľov obce Opátka zabezpečil úpravu účelovej lesnej cesty, ktorou sa cez les možno dostať do lokality Zlatník pri obci Košická Belá a napojiť sa normálnu cestu do Košíc. Správa ciest KSK zakúpila deväťmiestny automobil, ktorým v spolupráci s obcou Opátka bude zabezpečený prevoz detí do školy v Košickej Belej.
V rozprave vystúpil poslanec Rastislav Trnka, že sa priebežne neodstraňovali zistené nedostatky na moste v uplynulých rokoch a neinvestovalo sa do údržby mosta. Daniel Rusnák povedal, že predložený materiál viac hovorí o riešení následkov, ale nič o prevencii a čo sa v rámci nej malo urobiť. Doložil, že do budúcnosti treba urobiť všetko, aby sa takýmto situáciám predchádzalo. Igor Jutka ocenil správu o riešení situácie ako vyčerpávajúcu. Opýtal sa však statika, či bolo možné urobiť čiastkové opravy skôr a zabrániť tak vzniknutej situácii.
Statik Kurimský odvetil, že v tomto konkrétnom prípade sa tomu nedalo zabrániť. Poslankyňa Ľuba Blaškovičová v diskusii kritizovala, že hoci dávno upozorňovala, že po cestách jazdia preťažené kamióny, nič sa nedialo a nikto autá nevážil a nekontroloval, pričom bezohľadnosť šoférov nákladných áut je neskutočná. Na strane druhej ocenila, že KSK dokázal obchádzkové cesty nielen rýchlo zrekonštruovať, ale ich aj udržiava zjazdné.
Poslankyňa a primátorka Krompách Iveta Rušinová poukázala na to, že táto nepriaznivá situácia sa týka aj Krompách a okolitých obcí a požiadala vedenie KSK, aby sa zaoberalo aj riešením cestnej dopravy z Krompách a okolitých obcí, pričom má KSK požiadať železnice o posilnenie vlakových spojení najmä v rannej a popoludňajšej špičke, lebo sú preplnené. Zároveň žiadala, aby sa KSK po oteplení postaral aj o ďalšiu úpravu obchádzkových trás.
Časť prítomných občanov odchádzala z rokovania nespokojná. Mnohým prekážalo, že nemohli vystúpiť v rozprave a nedozvedeli sa nič nové.
(SITA)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Šieste kolo nadstavbovej časti v skupine o udržanie sa v Niké lige prinieslo v piatok (19. 4.) duel medzi AS Trenčín a FC Košice. Košičania o svojej výhre 2:1 rozhodli v úplnom zápase zápasu. Pre východniarov hrajúcich o záchranu ide o mimoriadne cenné body do tabuľky.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) obnoví povrch vozovky na úseku rýchlostnej ceste R4 pri Košiciach, v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom. Veľkoplošné opravy uskutoční v oboch jazdných pásoch. Ako diaľničiari informovali, s prácami začínajú od 15. apríla a v prípade vhodných poveternostných podmienok majú byť ukončené do jedného mesiaca od ich začiatku. Investícia do úplne nového asfaltového koberca predstavuje sumu približne 739-tisíc eur.
Oslavy Dňa mesta Košice sľubovali Košičanom i návštevníkom bohatý program. V tomto prípade treba uznať, že sľuby boli noazaj dodržané. Tak ako aj po minulé roky, aj tentokrát na Hlavnú ulicu v Košiciach zavítali obdivuhodné veterány.