Nehanbite sa prehodnotiť zrelosť dieťaťa
Zápis prváčikov do základných škôl bol už pred pár mesiacmi. Rovnako pár mesiacov ostáva do nástupu dieťaťa do školy. Ak zápis zvládlo ´s odretými ušami´ a čakali ste, že do septembra dozrie, je čas si o školskej spôsobilosti znova niečo prečítať. Možno aj prehodnotiť zápis a požiadať o odklad v záujme samotného dieťaťa. Viac nám o tom povedala riaditeľka Centra pedagogicko-psychologickeho poradenstva a prevencie, Zuzkin park 10, PhDr. Dana ROSOVÁ, PhD. Vstupom dieťaťa do školy sa končí obdobie, kde hlavnou činnosťou bola hra. Dieťa získava novú sociálnu rolu – žiaka, s ktorou prijíma nové povinnosti a úlohy. „Nároky na dieťa sú v tomto smere vysoké a stále stúpajú. Prichádza do nového prostredia, kde je zvýšený nárok na disciplínu a výdrž,“ hovorí Dana Rosová. “Školská spôsobilosť sa definuje ako úroveň telesného a duševného vývinu, ktorá dieťaťu umožňuje plniť si povinnosti vo výchovno-vzdelávacom procese. Ide o pripravenosť dieťaťa na školu, spôsobilosť začleniť sa. Je dôležité, aké má dieťa vedomosti a zručnosti a aký dosiahlo vek, ale hlavne, aká zrelá je jeho nervová sústava. Vstup do školy by dieťaťu nemal priniesť sklamanie a neúmernú záťaž. Mohlo by to dlhodobo negatívne ovplyvniť vzťah k učeniu.“ KONCENTRÁCIA Učitelia našich prváčikov zhodne potvrdzujú, že v prvej triede nie je ani taký problém deti niečo naučiť, ale skôr udržať ich primerane koncentrované. Pritom práve schopnosť sústredenia, miera pohyblivosti, vytrvalosť v práci, odolnosť voči rušivým vplyvom sú vlastnosti, ktoré priamo odrážajú vyspelosť nervovej sústavy. „Medzi rizikové skupiny detí z hľadiska školskej zrelosti patria deti narodené v mesiacoch máj až august. Tiež tie, ktoré nemali primeranú predškolskú starostlivosť. Zvládnutie prvých ročníkov školy je pre dieťa veľmi dôležité aj z psychologického hľadiska. Problémy v prvej triede môžu vážne narušiť jeho sebavedomie a poznačiť tak celú jeho školskú dráhu. Ďalším dôležitým faktorom, ktorý podčiarkuje význam včasného posudzovania primeranej školskej spôsobilosti, je aktuálne sledovaný vysoký nárast detí so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami.“ ODKLAD ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY Tak ako školský zákon určuje povinnosť dieťaťa vstupu do školy, umožňuje tiež odklad povinnej školskej dochádzky o jeden rok , predčasné zaškolenie (dieťa, ktoré dovŕši 6 rokov v termíne od 1. 9. do 31. 12. príslušného kalendárneho roku), prípadne tiež dodatočný odklad školskej dochádzky (v prípade problémov dieťaťa po zaškolení – do pol roka prvého ročníka ZŠ). “V prípade neistoty v otázke zrelosti dieťaťa pre vstup do školy môžu rodičia predložiť na riaditeľstvo príslušnej ZŠ, na ktorú ste dieťa zapísali, žiadosť o odklad začiatku povinnej školskej dochádzky o jeden školský rok. K žiadosti musia priložiť tiež odporúčanie CPPPaP a detského lekára,” dodáva Rosová. TELESNÁ ZRELOSŤ Posudzuje ju detský lekár.
- dieťa má mať výšku cca 120 cm a váhu okolo 20 kg
- dochádzka do školy mu nespôsobí nadmernú záťaž a ochorenie
ROZUMOVÁ ZRELOSŤ
- má vedomosti o okolí
- pozná napr. mená susedov, názvy ulíc, druhy obchodov
- vie, ako sa volá, koľko má rokov, kde býva
- pozná aj menej známe zvieratá, stromy, rastliny, dopravné prostriedky, ročné obdobia
- pozná základné geometrické tvary, orientuje sa vo vzťahoch veľkosti, množstva, poradia
- má číselnú predstavu aspoň do 5, dokáže sa sústrediť na činnosť aspoň 15 až 20 minút
- zapamätá si, čo vidí a počuje
- ľahko sa učí básničky a pesničky
- chápe dej, vie porozprávať obsah rozprávky
- predmety a javy porovnáva, hľadá odlišnosti
- výslovnosť je čistá, rozpráva v rozvitých vetách
MOTORICKÁ ZRELOSŤ Jemná motorika
- pohyby sú koordinované
- vie sa umyť, učesať, obliecť, používa príbor
- chce pomáhať v domácnosti, používa nožničky, kladivko
- správne drží ceruzku, postavu nakreslí so všetkými základnými znakmi
Hrubá motorika
- vie skákať aj na jednej nohe, behať, preliezať
- dokáže chytať a hádzať loptu, skákať cez švihadlo, robiť kotrmelce
SOCIÁLNA ZRELOSŤ
- nehanbí sa nadviazať kontakt s inými deťmi alebo dospelými
- chodí samé na toaletu
- vie ostať na istý čas bez rodiča
- pri príchode pozdraví
- vie si po sebe upratať, nemá problém požičať si hračky
- vie rozoznať hru od povinnosti a spolupracuje
- nemá problém povedať svoje želania, čo ho trápi
- ovláda pravidlá slušného správania
- chce stále viacej samostatnosti
Foto: shutterstock