Legiovlak už je na Hlavnej
(Aktualizované) Už je tu! Replika vlaku, v ktorom počas prvej svetovej vojny žili a umierali československí legionári, stojí od včerajška na Hlavnej ulici v Košiciach. Bude tam až do 3. septembra tohto roku.
Od rána postupne pribúdali na električkové koľajnice na východnej strane Hlavnej ulice železničné vozne dýchajúce históriou. Zo železničného prekladiska pri Palackého ulici ich veľké trajlery spoločnosti Felbermayr vozili cez Prešovskú, Hlinkovu, Národnú triedu a Hviezdoslavovu ulicu až pred budovu Ústavného súdu. Tam dva veľké autožeriavy každý vozeň posadili na koľajnice, kde ich už partie nadšencov ručne potlačili až na miesto, kde budú dva týždne stáť.
Išlo to ako po masle
Otcom myšlienky doviezť Legiovlak na Hlavnú ulicu je námestník riaditeľa Slovenského technického múzea (STM) Ján Melich. „Keď som sa dozvedel, že historický vlak má prísť na Slovensko, hneď som si uvedomil, že máme vďaka rozchodu električkových koľajníc jedinečnú možnosť ho dostať priamo na Hlavnú, kde si ho bude môcť prezrieť oveľa viac ľudí, ako niekde pri železničnej stanici. Zvlášť, keď tu už Legiovlak bol v roku 1925 pri príležitosti zrazu legionárov východného Slovenska a Podkarpatskej Rusi. Na Hlavnej ulici je to doteraz zrejme najväčšia akcia STM. Toľko ľudí zapojených ako pri Legiovlaku sme ešte nemali. Ide to ako po masle. Chcel by som veľmi poďakovať firme Felbelmayr. Je to neuveriteľné, akú logistiku, techniku a technológiu museli zapojiť. Dve noci som dobre nespal, ale teraz som už spokojný,“ povedal nám J. Melich.
Prepravu a logistiku financujú Ministerstvo obrany SR, Československá obec legionárska, Visit Košice, Klub historickej techniky zo Zvolena, Slovenské technické múzeum a drobní sponzori.
[ad][/ad]Putovné múzeum
Legiovlak je vlastne putovné múzeum československých légií. Je vernou replikou vlaku, ktorý bol v rokoch 1918 – 1920, keď prebiehali pozdĺž Transsibírskej magistrály v Rusku rozsiahle vojenské operácie légií, domovom legionárov.
Dnes má legiovlak, ktorý financuje a spravuje Československá obec legionářská, spolu 13 vozňov. Jeden z nich, kováčsky, je dielom slovenských nadšencov z Klubu historických vozidiel vo Zvolene. Pojazdné múzeum putuje po Česku od roku 2014. Do roku 2016 videlo expozíciu okolo 300-tisíc návštevníkov. „Ročne máme asi 30 zastávok v jednotlivých mestách, vlak zatiaľ prešiel okolo šesťtisíc kilometrov. Košice sú však špecifické, pretože doteraz sme vždy stáli niekde pri stanici, nie v centre mesta ako tu. Práve preto čakáme historický rekord v návštevnosti,“ povedal nám veliteľ vlaku Tomáš Gál.
Prehliadky zdarma
Na svojom prvom „slovenskom“ turné sa doteraz legiovlak zastavil v Žiline, Dolnom Kubíne, Poprade, Medzilaborciach a v Humennom. Z Košíc bude pokračovať do Zvolena, Nitry a Bratislavy. Návštevníci centra Košíc si budú môcť jedenásť vagónov rôzneho zamerania od tzv. teplušiek, cez zdravotnícky, filmový, plošinový až po veliteľský vozeň prezrieť od zajtrajška každý deň. Prehliadky sú zdarma a ich súčasťou je podrobný výklad lektorov v dobových uniformách.
Legionári bránili aj Košice
Legionárske pluky vznikali hlavne z českých a slovenských vojakov rakúsko-uhorskej armády zajatých počas prvej svetovej vojny mocnosťami Dohody.
Boli zriadené v Taliansku, Francúzsku a v Rusku. Po vzniku Československa sa vrátili domov a bránili republiku.
„Červená armáda Maďarskej republiky rád postupovala začiatkom roka 1919 na sever, aby pripojila bývalé hornouhorské územia späť k Maďarsku. V júni vstúpili jej pluky do Košíc, z ktorých sa československé vojsko stiahlo,“ povedal nám o udalostiach znalec košických dejín a riaditeľ Štátnej vedeckej knižnice Košice Ján Gašpar.
Vtedy zasiahli legionári, konkrétne štyri legionárske pluky, ktoré vyslala vláda. V júni bojovali proti maďarským vojakom a v okolí Medzeva, Jasova, Turne či Kysaku viacerí padli. „Koncom júna Košice opäť obsadili československé vojská. 32. pluk, ktorého jadrom boli legionári, pôsobil v Košiciach až do roku 1938, keď sa mesto stalo opäť súčasťou Maďarska,“ hovorí J. Gašpar. Počas prvej republiky mali legionári v spoločnosti veľký vplyv. Až za socializmu sa ich úloha začala pre ich protiboľševické pôsobenie počas Občianskej vojny v Rusku bagatelizovať.
Atraktívne pojazdné múzeum sa na Hlavnú takmer nedostalo. Po predložení návrhu na magistrát a Útvar hlavného architekta narazil autor na nesúhlas úradníkov. Podľa nich by umiestnenie vlaku na Hlavnej vraj prekážalo pohybu ľudí i letným terasám. Poslanci Starého Mesta na svojom rokovaní z rovnakých dôvodov neodporučili projekt zrealizovať. Obávajú sa tiež poškodenia dlažby na Hlavnej pri doprave ťažkých vagónov.
Magistrát, ktorý mal pri rozhodovaní o umiestnení rozhodujúce slovo, presunul zodpovednosť na pamiatkarov. Tí proti nemu nemali žiadne výhrady. Okrem toho, že podľa odborníkov na pamiatky replika historického vzhľadu nenaruší žiaden prvok v historickom centre Košíc, upozorňujú aj na ďalšiu skutočnosť. „Hlavná ulica ako srdce historického mesta je spojená s dejinnou udalosťou, ktorú má táto aktivita prezentovať, teda stým výročím vzniku Československej republiky“ prezentovali svoje stanovisko pamiatkári.
foto: Iveta Vaculová
Odporúčané články
Kabinet schválil predaj železničnej nemocnice v Košiciach firme zo siete Penta Hospitals. Vláda SR v stredu schválila návrh Ministerstva hospodárstva SR na povolenie prevodu majetku Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
V piatok 15. novembra sa centrum Košíc zaplnilo dobrosrdečnými ľuďmi, ktorí prišli podporiť dobročinnú akciu inšpirovanú odkazom svätej Alžbety Uhorskej. Táto šľachetná žena, známa svojou neúnavnou pomocou chudobným, opusteným a chorým, sa už päť rokov teší titulu patrónky mesta Košice. Celá akcia sa niesla v znamení charity a solidarity.
Od dnešného dňa platí na území Tatranského národného parku (TANAP) sezónna uzávera, potrvá do 30. apríla. Jej hlavným dôvodom je ochrana prírodného prostredia, fauny a flóry, najmä však chránených živočíchov.