Bicyklovať učte deti skoro
Väčšina z nás sa naučila bicyklovať v útlom veku a vieme, že to nie je nič ťažké. Dnes však vidíme na sídliskách, že deti učia rodičia bicyklovať stále neskôr. Potom to ide ťažšie.

„Ak dieťa predtým chodilo na odrážadle, môžeme rovno prejsť na bicykel bez pomocných koliesok. V tom prípade už má dieťa stabilitu na dvoch kolesách. Akurát musí pochopiť princíp točenia pedálov namiesto toho, aby sa odrážalo nohami,“ hovorí trénerka JakaSport Michaela Motýľ. „Ak na odrážadle, nazývame ho aj first bike, nechodilo, ale malo trojkolku a potom bicykel s pomocnými kolieskami, chápe tento princíp, len treba doladiť rovnováhu.“
Netreba dlho čakať
Každému vyhovuje niečo iné. „Myslím, že sa nedá povedať, čo je lepšie. V oboch prípadoch však netreba dlho čakať, dieťa sa dokáže naučiť bicyklovať medzi tretím a štvrtým rokom života. Je to len pohodlnosť rodičov, že dnes vídame aj veľké deti s pomocnými kolieskami.“ Staršie, odrastenejšie deti sa viac boja. Ťažšie sa učia držať rovnováhu. „Dieťa je odhodlané a motivované. Chce sa učiť, pretože vidí svojich rovesníkov bez pomocných koliesok. Záleží len na rodičoch, koľko času a energie mu venujú pri nácviku. Keďže sú staršie, vieme im lepšie vysvetliť princíp, ako to funguje.“ Rovnováha sa nedá udržať bez určitej rýchlosti. „Treba sa pripraviť na to, že sa trochu nabeháme za bicyklom, aby sme dieťa pridržiavali. Je ale veľký rozdiel v tom, či dieťa pridržiavame, alebo ho neustále držíme, aby nespadlo. Netreba sa báť dieťa pustiť, keď už cítime, že drží rovnováhu samo. Stačí, ak prejde pár metrov, pri brzdení ho treba znova pridržať. A nezabudnúť na veľkú pochvalu.“
Vyberte menej frekventované miesto
Kde učiť? „Bezpečné miesto, ideálne úplne mimo premávky, je najlepšou voľbou. Budete sa cítiť uvoľnenejšie, keď sa sústredíte len na vaše dieťa a nie na sledovanie premávky. Podobne nie sú najlepšou voľbou veľmi frekventované chodníky. Najmä s malými deťmi a kočiarmi. Najlepšie je rovina alebo minimálny svah dole. Ak sa už raz rozhodnete naučiť svoje dieťa bicyklovať a odmontovať pomocné kolieska, nikdy ich nedávajte naspäť.“ Dôležitá je aj veľkosť bicykla. Nastavenie výšky riadidiel a sedačky. „Všetko to závisí od výšky dieťaťa a najlepšie poradia odborní predajcovia. V športovej predajni Capricorn si vie napríklad dieťa bicykel aj vyskúšať pred očami rodičov za asistencie predajcu. Poradia aj s váhou bicyklíka a šírkou plášťov.“
Myslíme na bezpečnosť
Nevyhnutnou súčasťou učenia je samozrejme ochranná prilba. „Na začiatok môžeme použiť aj laketníky a rukavice. Treba začať v dlhých teplákoch. Nie v kraťasoch ani krátkom tričku pre prípad pádov. Dieťa sa však musí cítiť komfortne. Netreba to preháňať napríklad s výcvikom vo vetrovke uprostred leta,“ dodala Michaela Motýľ.
Aktuálne akcie
Na povzbudenie k učeniu a pre tých zdatnejších aj s možnosťou zapojiť sa.
Bikepark v Auparku
V týchto dňoch tu nájdete špeciálnu cyklodráhu s klopenými zákrutami a vlnami pumptrack, na ktorej si deti o 5 do 10 rokov môžu vyskúšať za pomoci lektorov nové bicyklové triky.
Dráha je otvorená každý deň od 11:00 hod. do 18:00 hod. až do 1. mája 2016.
Preteky Capricorn
V nedeľu 1. mája budú na Jahodnej detské cyklo preteky žiakov MŠ a ZŠ podľa vekových kategórií. Trať bude jednoduchá, zvládnuteľná - páskami vyznačený okruh na trávnatom povrchu. Deti budú nasledovať predjazdca.
Najmenšie deti sa môžu zúčastniť aj na odrážadle alebo bicykli s pomocnými kolieskami. Preteky sú určené pre deti do 12 rokov.
Prvou cenou bude horský bicykel. Prezentácia je od 8.00 hod. Štart od 10.00 hod.
Foto: shutterstock a archív MM
Odporúčané články
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.