Vyradené košické električky poputujú na Ukrajinu
Pätnásť koľajových vozidiel typu Tatra T3, ktoré premávali po košických uliciach od šesťdesiatych rokov minulého storočia, skončia v Kyjeve. Od Dopravného podniku mesta Košice ich odkúpila pražská spoločnosť, ktorá opravuje a predáva použité električky ukrajinským dopravným podnikom.
Dopravný podnik mesta Košice predával 55 kusov vyradených T3 už v druhej verejnej obchodnej súťaži. Prvá z júna nebola úspešná. Začiatkom novembra s pražskou spoločnosťou KVAZAR Plus podpísal DPMK zmluvu o odkúpení pätnástich kusov. Ide o modely, ktoré vyrobili od roku 1986 až 1989 a ich postupné vyraďovanie z prevádzky v Košiciach začalo pred troma rokmi.
Teraz nájdu uplatnenie v hlavnom meste Ukrajiny. „Všetky idú do Kyjeva, kde sa im bude robiť generálka s tým, že sa z nich použijú karosérie aj väčšina náhradných dielov,“ vysvetlil Miloslav Černý, konateľ pražskej spoločnosti KVAZAR Plus, ktorá vyradené električky kúpila.
Jedna bude výstavná
Dopravný podnik zinkasuje za pätnásť vozidiel takmer 133-tisíc eur s DPH, čo je cena mierne nad odhadom DPMK. Černý vysvetlil, že štrnásť kusov bude premávať po tratiach priamo v ukrajinskom meste a jednu si nechajú. „Chceme z nej urobiť v priestoroch, ktoré pri Kyjeve máme, výstavný kus,“ vyhlásil Černý. Prvých sedem až osem električiek by malo putovať z Košíc priamo do Kyjeva na prelome novembra a decembra.
T3 po celej Ukrajine
Česká firma sa venuje biznisu s dopravnými podnikmi na Ukrajine už viac ako dvadsať rokov.
„Modernizujeme staré električky, dávame do nich novú výbavu a robíme z nich rôzne zaujímavé stroje,“ vraví Černý. Nákup pätnástich T3 od DPMK je prvým nákupom tejto spoločnosti v Košiciach. „Tento rok sme na Ukrajinu dodali 34 vozidiel. Štyri z Mostu a zvyšné z Prahy,“ spresnil Černý. Oprava a predaj ojazdených československých električiek na Ukrajinu je podľa neho bežné. Iné firmy dodávali električky napríklad do Charkova, Odesy aj Mariupoľu.
Predáva aj Bratislava
Aktuálne uvažujú o odkúpení použitých električiek aj z Bratislavy. Problémom vozidiel z hlavného mesta Slovenska je však veľmi úzky rozchod, ktorý komplikuje prestavbu. Rozchody na Ukrajine sú totiž v bývalom Sovietskom zväze širšie. „Košické alebo pražské podvozky sú tiež menšie, ale dajú sa prerobiť, no bratislavský sa prerobiť nedá,“ dodal Černý.
- model T3 vychádza z americkej koncepcie električiek PCC, ktorú v USA zvolili pred 2. svetovou vojnou za najlepšiu koncepciu električky
- prvý model vyrobili v podniku ČKD Praha v roku 1960, cestujúcich začal prepravovať o 2 roky neskôr
- výrobca ich dodal do 48 miest na svete
- s počtom vyrobených kusov viac ako 14-tisíc ide o najvyrábanejšiu električku na svete
Foto: shutterstock