Trolejbusy predali. Vedenie zostalo pod prúdom
Poslednýkrát sa trolejbus v uliciach Košíc objavil v polovici decembra v roku 2015 počas skúšobnej jazdy pri kolaudácii prvej etapy rekonštrukcie električkových tratí. Odvtedy sa na tom nič nezmenilo.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) pritom ešte vlani tvrdil, že prepravu trolejbusmi nezavrhuje. „Aj keď sa na celkových prepravných výkonoch trolejbusy podieľajú iba šiestimi percentami, stále máme záujem o prevádzkovanie tohto ekologického spôsobu dopravy,” vravela hovorkyňa Michaela Karaffová vo februári 2016.
Dnes sa zdá byť zánik trolejbusov nezvratný. DPMK našiel vo verejnej obchodnej súťaži kupca na sedem týchto strojov. Podľa údajov z roku 2014 ich podnik mal 18 kusov, z toho 14 prevádzkyschopných.
Za trolejbusy, ktoré vyhlásil za nepotrebné a nadbytočné, dopravný podnik dostal o vyše dvetisíc eur viac ako si minimálne stanovil v podmienkach súťaže.
„Kúpna cena všetkých siedmich trolejbusov dosiahla 43 000 eur bez DPH. Trolejbusy odkúpila spoločnosť MISAVI z poľského mesta Przemysl,“ uvádza portál imhd.sk.
DPMK: Útlm, nie zánik
DPMK aj po tejto transakcii trvá na tom, že trolejbusy z Košíc nezmizli navždy. „Trolejbusová doprava v meste je utlmená a nie zrušená. Ďalší rozvoj tejto trakcie je však možný iba v prípade, ak na nevyhnutné investície budeme môcť čerpať fondy Európskej únie,“ povedala Karaffová.
Tie by chceli využiť na nákup nových vozidiel aj modernizáciu trakčnej siete, napájacích a spätných káblov, stožiarov a meniarní, ktoré boli spustené do prevádzky ešte v roku 1993.
Troleje, hoci sa nevyužívajú, sú ale stále pod napätím. Vysvitlo to v posledný januárový deň, keď pre prasknuté izolátory skratovalo toto vedenie pri krytej plavárni.
Ochrana pred vlhkosťou
DPMK aj mesto vyhlasujú, že likvidácia trolejového vedenia by bola možná iba v prípade, že by padlo rozhodnutie v prevádzke trolejbusov nepokračovať. „Musí byť trvale pod napätím. Ak by sa vyplo, nasalo by do napájacích káblov vlhkosť, a to by spôsobilo zhoršenie ich elektrických vlastností. Ide o minimálnu spotrebu energie,“ uvádzajú v spoločnom stanovisku.
Podnik tvrdí, že náklady na spotrebu energie a údržbu nevyužívaného trolejového vedenia nemá vyčíslené.
Podľa Milana Pospíšila z Elektrotechnickej fakulty Žilinskej univerzity trakčné napájacie vedenie je schopné po minimálnych úpravách znova fungovať aj o desať rokov. „Náklady na udržanie prevádzkyschopnosti, teda ponechanie pod napätím, budú rozhodne menšie ako prípadné následné škody,“ povedal.
Napätie vo vedení podľa neho môže zabrániť tiež jeho krádeži.
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Slovensko sa dočká významných zmien v oblasti verejnoprávneho vysielania po tom, čo vláda SR schválila návrh nového zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR). Zmeny, ktoré majú za cieľ reformovať a zmodernizovať súčasný systém RTVS, vyvolávajú širokú diskusiu v rámci politických kruhov aj verejnosti.
Ako sme už informovali, dosluhujúca prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová trávila tieto dni v Košiciach. V nabitom programe si našla čas aj na študentov najväčšej košickej univerzity.
Po štvorročnej prestávke sa v stredu 1. mája vracia do ulíc mesta Prešov cyklistické podujatie Tour de Prešov. V poradí 8. ročník medzinárodných cestných cyklistických pretekov odštartuje o 13:00 hod. na Hlavnej ulici v Prešove. Detské preteky, ktoré sú zároveň úvodným kolom Ligy Adriána Babiča, štartujú o 10:00 hod. na prešovskom velodróme.