Trolejbusy predali. Vedenie zostalo pod prúdom
Poslednýkrát sa trolejbus v uliciach Košíc objavil v polovici decembra v roku 2015 počas skúšobnej jazdy pri kolaudácii prvej etapy rekonštrukcie električkových tratí. Odvtedy sa na tom nič nezmenilo.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) pritom ešte vlani tvrdil, že prepravu trolejbusmi nezavrhuje. „Aj keď sa na celkových prepravných výkonoch trolejbusy podieľajú iba šiestimi percentami, stále máme záujem o prevádzkovanie tohto ekologického spôsobu dopravy,” vravela hovorkyňa Michaela Karaffová vo februári 2016.
Dnes sa zdá byť zánik trolejbusov nezvratný. DPMK našiel vo verejnej obchodnej súťaži kupca na sedem týchto strojov. Podľa údajov z roku 2014 ich podnik mal 18 kusov, z toho 14 prevádzkyschopných.
Za trolejbusy, ktoré vyhlásil za nepotrebné a nadbytočné, dopravný podnik dostal o vyše dvetisíc eur viac ako si minimálne stanovil v podmienkach súťaže.
„Kúpna cena všetkých siedmich trolejbusov dosiahla 43 000 eur bez DPH. Trolejbusy odkúpila spoločnosť MISAVI z poľského mesta Przemysl,“ uvádza portál imhd.sk.
DPMK: Útlm, nie zánik
DPMK aj po tejto transakcii trvá na tom, že trolejbusy z Košíc nezmizli navždy. „Trolejbusová doprava v meste je utlmená a nie zrušená. Ďalší rozvoj tejto trakcie je však možný iba v prípade, ak na nevyhnutné investície budeme môcť čerpať fondy Európskej únie,“ povedala Karaffová.
Tie by chceli využiť na nákup nových vozidiel aj modernizáciu trakčnej siete, napájacích a spätných káblov, stožiarov a meniarní, ktoré boli spustené do prevádzky ešte v roku 1993.
Troleje, hoci sa nevyužívajú, sú ale stále pod napätím. Vysvitlo to v posledný januárový deň, keď pre prasknuté izolátory skratovalo toto vedenie pri krytej plavárni.
Ochrana pred vlhkosťou
DPMK aj mesto vyhlasujú, že likvidácia trolejového vedenia by bola možná iba v prípade, že by padlo rozhodnutie v prevádzke trolejbusov nepokračovať. „Musí byť trvale pod napätím. Ak by sa vyplo, nasalo by do napájacích káblov vlhkosť, a to by spôsobilo zhoršenie ich elektrických vlastností. Ide o minimálnu spotrebu energie,“ uvádzajú v spoločnom stanovisku.
Podnik tvrdí, že náklady na spotrebu energie a údržbu nevyužívaného trolejového vedenia nemá vyčíslené.
Podľa Milana Pospíšila z Elektrotechnickej fakulty Žilinskej univerzity trakčné napájacie vedenie je schopné po minimálnych úpravách znova fungovať aj o desať rokov. „Náklady na udržanie prevádzkyschopnosti, teda ponechanie pod napätím, budú rozhodne menšie ako prípadné následné škody,“ povedal.
Napätie vo vedení podľa neho môže zabrániť tiež jeho krádeži.
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Bude zamračené, teploty okolo 1 až 3 stupne Celzia.
Vianočné trhy na Hlavnej ulici sú opäť tu a s nimi aj vôňa škorice, vína a pečených dobrôt. Kým atmosféra láka ľudí do ulíc, mnohých zaujíma predovšetkým to, ako sa tento rok zmenili ceny. Pozreli sme sa preto priamo do stánkov a pripravili aktuálny prehľad toho, v akých cenách sa pohybujú najobľúbenejšie vianočné pochúťky a nápoje.
Vodárenský systém Starina-Košice vstupuje vďaka najnovšej investícii v hodnote takmer 60 miliónov eur do rozhodujúcej etapy modernizácie. Úpravňa vody v Stakčíne, ktorá od roku 1984 drží chrbticu zásobovania veľkej časti východného Slovenska, prejde rozsiahlymi technologickými zásahmi. Dosiahne sa nielen dlhodobé zabezpečenie kvality dodávanej vody, ale zabezpečí sa aj istota dodávok tak, aby sa na vodu zo Stariny mohlo dlhodobo spoliehať ďalších približne štyridsať obcí v desiatich okresoch východného Slovenska.