Poprázdninovú rannú špičku vodiči zvládli
Očakávaný kolapsový scenár sa počas ostrej zaťažkávacej skúšky, teda prvej rannej špičky po skončení školských prázdnin, v okolí uzatvorenej križovatky VSS nekonal. Autá síce jazdili v dlhých kolónach, ale plynulo a len s minimálnym zdržaním.
Podľa slov dopravného inžiniera Pavla Titla prejde počas normálnej premávky mimoriadne frekventovaným dopravným uzlom denne vyše 60-tisíc motorových vozidiel a k tomu 550 električiek, čo je porovnateľné s dopravnými uzlami v oveľa väčších mestách. Počas výluky križovatky VSS, ktorú vyvolala modernizácia električkových tratí, ním v jednom smere musia niektoré prejsť dvakrát – v smere z Barce najprv musia odbočiť k teplárni, tam sa otočia a z mosta zídu na Južnú triedu. Dopravný expert odhaduje, že počet vozidiel počas špičky sa priblíži k číslu sedemtisíc za hodinu.
Minimálne zdržanie
Napriek obrovskému počtu áut zo všetkých smerov bola doprava plynulá, bez toho, aby sa tvorili zápchy. Mierne čakanie museli strpieť len vodiči smerujúci zo Slaneckej ulice na Nižné Kapustníky. V smere od Barce, ako aj od Cintorínskej, kadiaľ vedie obchádzková trasa z centra mesta, museli ísť autá síce pomalšie, ale bez zastavovania.
Väčší problém nenastal ani u tých, ktorí sa rozhodli využiť obchádzkovú trasu v smere od Barce na Južnú triedu okolo teplárne. Po otočení popod nadjazd sa museli zaradiť na hlavnú cestu, ktorou prúdil súvislý rad áut. Premávku tu však riadili policajti, takže sa to obišlo bez výrazného zdržania.
„Ráno sa mi trasu z Čane do centra Košíc podarilo prejsť takmer úplne bez zdržania. Išiel som okolo teplárne a cestu predĺžila len obchádzka, teda bola dlhšia ako inokedy len o nejaké tri minúty,“ skonštatoval Miroslav z Čane.
Hladko aj z Barce
Väčšina vodičov v smere od Barce však pokračovala ďalej po obchvate a chcela sa do mesta dostať cez Palackého ulicu. Tam sa však už nevyhli výraznejšiemu zdržaniu. „Podľa predpokladu do aj tak na 100 percent vyťaženému uzlu pribudne medzi šiestou a ôsmou ráno ďalšia tisícka vozidiel. Toto svetelná signalizácia nemôže zvládnuť,“ myslí si P. Titl.
Prvú dopravnú špičku po obchádzkových trasách teda vodiči zvládli. Podľa názoru tých, ktorých sme oslovili, najvýraznejšou mierou k tomu prispela prítomnosť uniformovaných policajtov, ktorí v prípade potreby riadili dopravu.
Informovanosť
„Myslím si, že pomohla aj informovanosť šoférov, teda že sa o tom veľa hovorilo v rádiách, televíziách a písalo v novinách. Mohli sa na to pripraviť,“ povedal nám košický taxikár Miloš. Veľkú zásluhu na informovanosti najmä u tých, ktorí sledujú internet, mal práve autor projektu organizácie dopravy počas výluky križovatky VSS Pavel Titl, ktorý neúnavne na sociálnych sieťach informoval o zmenách v doprave a radil, ako sa prípadným zápcham vyhnúť alebo ako si skrátiť trasu.
Náhradné autobusy jazdili plynulo
Zaťažkávaciu skúšku mali dnes počas rannej špičky aj náhradné autobusové spoje MHD, ktoré počas výluky nahradili električky smerujúce na Sídlisko Nad jazerom a do Barce.
Cestujúci, s ktorými sme sa rozprávali, čakali bez výnimky väčšie problémy, ako napokon dnes zažili.
„Šla som zo zastávky Važecká náhradnou linkou x7 k Rybe a tam som prestúpila na električku číslo 7. Musím povedať, že áut na ceste bolo oveľa viac ako pred týždňom, keď sa začali prázdniny. Napriek tomu sme cestovali bez zbytočného zastavovania, nebol žiaden chaos a meškanie bolo len minimálne.
Čakám, že horšie to bude popoludní, rovnako ako minulý týždeň. Len aby to tak ostalo celú výluku, aby boli vodiči disciplinovaní,“ povedala nám Tatiana z mestskej časti Krásna nad Hornádom.
Podobne situáciu zhodnotila Pavlína, ktorá každý deň jazdí do centra z Barce. „Chodím linkou číslo 12 a musím povedať, že v prvé dni som mala strach, že budeme mať obrovské meškanie. Keď som videla rady áut a pomedzi ne sem-tam autobus, neverila som, že prídem do práce včas. Ale nakoniec boli vodiči ohľaduplní a tolerantní. Išlo sa síce trochu pomalšie a cez obchádzku okolo teplárne, ale zdržanie tvorilo len asi tri minúty. Pravda, zatiaľ nebola v okolí križovatky počas špičky žiadna nehoda. Dúfam, že tam budú aspoň počas špičiek policajti hliadkovať celú výluku,“ myslí si Pavlína.
Jediným problémom tak boli preplnené autobusy na linkách 19 a 52, ktoré používa veľa cestujúcich, aby sa vyhli prestupovaniu na náhradné autobusy linky x7.
Dopravný odborník Pavel Titl vypracoval rady kedy a ako sa vyhnúť počas výluky premávky na križovatke VSS prípadným zápcham a problémom. Vodičom ich ponúkol na sociálnej sieti. Podľa jeho slov by mali šoféri z Čane, Ždane a obcí ďalej na juh od Košíc ráno radšej využiť obchádzkovú trasu cez Hanisku a Ludvikov dvor, ktorá je v tom čase voľnejšia. Pre motoristov, ktorí ráno využívajú Slaneckú cestu, odporúča jednoznačne odbočiť na most VSS a odtiaľ na Južnú triedu. Smer na Južné nábrežie totiž bude určite viac zahltený. Pre zvýšenú záťaž vjazdu do centra cez Palackého ulicu by mali vodiči z Ťahanoviec či Furče radšej využiť vjazd po Hlinkovej. Prejazd Mier – Amfiteáter – Trieda KVP bude najvhodnejší pre vodičov zo severných častí mesta pre smer na U. S. Steel. V popoludňajšej špičke sa z centra bude dať najľahšie dostať na Slaneckú po obchvate cez Južné nábrežie. Do Barce z centra P. Titl odporúča trasu okolo Hornbachu a Optimy a cez obchvat Červený Rak k mostu VSS. Táto trasa by mala byť priepustnejšia ako Alejova a Rastislavova.
Foto: Veronika Janušková