Most na Ružíne sprejazdnili
Pre havarijný stav mal byť od pondelka most cez Ružín na trase medzi Košicami a Spišskou Novou Vsou úplne uzatvorený. To by však spôsobilo problémy tisíckam ľudí, keďže most spája hneď tri okresy – Košice-okolie, Spišskú Novú Ves a Gelnicu. Samosprávny kraj preto rozhodol, že most úplne neuzavrie.
Na otázky KOŠICE:DNES odpovedala hovorkyňa Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobríková.
Ako často bola vykonávaná kontrola technickej a statickej spôsobilosti mosta?
Podľa predpisu sa kontrola mostov robí raz za štyri roky. Posledná kontrola mosta cez Ružín ukázala, že za posledné obdobie sa stav mosta zhoršil. Na základe toho sa robili koncom novembra ďalšie dodatočné skúšky. Tie ukázali, že stav mosta je natoľko vážny, že ho treba riešiť.
Od kedy vedela regionálna samospráva o tom, že most je v havarijnom stave?
Výsledky dodatočných statických skúšok boli koncom novembra, odvtedy sa začali podnikať ďalšie kroky. Bolo teda ťažké prijať opatrenia týkajúce sa dobudovania obchádzkových trás v tak krátkom čase.

Mohol samosprávny kraj nejakým spôsobom zabrániť tomu, aby poškodenia na moste dospeli až do štádia, keď bolo jeho uzavretie nevyhnutným riešením?
Do mosta nevidíte. S posudkami sa začalo v čase, keď bolo vidieť, že sa cesta prepadáva. V lete bola obmedzená doprava pre vozidlá do 12,5 tony a na jeseň sa robili ďalšie dodatočné skúšky. Závisí aj od toho, aké technické prostriedky sú využité pri budovaní mosta. Most cez Ružín sa staval v roku 1967 a pri jeho stavbe boli využité betóny či výstuže, ktoré boli primerané tej dobe. K tomuto mostu sa navyše nezachovala žiadna technická dokumentácia a všetky zamerania museli robiť pracovníci Správy ciest a statik až teraz, keďže pôvodné neexistujú.
Na základe odborného posudku statika padlo rozhodnutie most ihneď uzavrieť, no od pondelka je v obmedzenom režime opäť prejazdný. Neplatí už teda posudok statika?
Posudok statika platí. Most je síce v havarijnom stave, no prijali sme opatrenia, aby bola pre ľudí zabezpečená aspoň nejaká dopravná dostupnosť. Statik preto povolil na určitú dobu prevádzku na tomto moste avšak len za striktného dodržiavania istých podmienok. Most je otvorený len v jednom jazdnom pruhu a prejsť po ňom môže naraz len jedno auto s hmotnosťou do 3,5 tony. Napriek tomu, že bola doprava na moste obmedzená, cez víkend tam chodili nákladné autá. Na mieste je preto zabezpečená stála 24-hodinová služba, aby sa na most nedostalo žiadne nákladné auto.
Odkiaľ bude samosprávny kraj čerpať financie na opravu mosta?
Oprava bude stáť asi 8 miliónov eur. Finančné prostriedky, ktoré mal samosprávny kraj požičané od Európskej investičnej banky na celkom iné projekty teraz budú použité na opravu mosta. Predseda samosprávneho kraja tiež požiadal premiéra a ministra dopravy o pomoc pri riešení tejto situácie, keďže ide o dôležitú cestu, ktorá spája Košice so Spišom.
Matúš Pačinda
Foto: archív kd, Lenka Janušková
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Študenti SOŠ beauty služieb v Košiciach už piaty rok pripravujú pre seniorov Domu pokojnej staroby A. F. Colbrieho Vianočný beauty deň. Potešili ich nielen skrášľovaním, ale aj milým slovom a úsmevom.
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.