Odhalili megapodvod s motorovými olejmi
Niektorí motoristi doprajú svojim autám len to najlepšie, iní sa snažia ušetriť, kde sa dá. Niekedy aj na nesprávnych miestach. Preto mohol v Rusku celé roky fungovať gang, ktorý zásoboval trh napodobeninami známych značiek motorových olejov.
O prípade nedávno informoval odborný magazín Lubes N Graeses a tiež AutoBild. Finančné straty originálnych výrobcov spôsobené producentmi falošných kópií dokazujú, že čierny biznis funguje nanajvýš dobre. Nevyhli sa mu ani motorové oleje. Dôkazom je špecializovaný gang, ktorý koncom minulého roka rozbila ruská polícia.
Ošarpaná hala ukrývala milióny
Podvodníci mali svoju pokútnu výrobňu zriadenú v ošarpanej polorozpadnutej hale, ktorá na pohľad vzbudzovala dojem, že sa pri najbližšom poryve vetra zosype k zemi. Vo vnútri sa však skrývala baliaca linka, z ktorej vychádzali nádoby rôznej litráže, vizuálne nerozoznateľné od originálnych produktov značiek Shell, Mobil a Total. Okrem toho si falšovatelia trúfli aj na mazivá firiem Ford, Mazda a Toyota.
Ako uvádza spomenutý zdroj, muži zákona pri razii zaistili 70 ton sfalšovaných motorových olejov zabalených vo viac než 80-tisíc fľašiach a kanistroch pripravených na predaj. Neskutočný rozsah podvodu ešte lepšie ilustruje neuveriteľný ročný obrat gangu dosahujúci podľa údajov ruského ministerstva vnútra približne 12 miliárd rubľov, čo je asi 147 miliónov eur. Falzifikátori teda každý rok dodali na trh niekoľko desiatok miliónov litrov pančovaného oleja.
Ceny moderných olejov známych značiek, zvlášť v autorizovaných servisoch, neraz dosahujú úrovne, z ktorých sa bežnému motoristovi môže zatočiť hlava. I napriek tomu je však ich kúpa z podozrivého zdroja, hoci za menej peňazí, šetrenie na tom najnesprávnejšom mieste. Mazivo, ktoré nezodpovedá predpisom výrobcu, totiž môže poslať motor alebo hocijaký iný agregát na vrakovisko.
Olej musí spĺňať množstvo neraz protichodných vlastností. Tie najzákladnejšie sú v prípade motorových olejov dané štandardmi API, resp. ACEA na ich výkonovú úroveň a SAE na ich viskozitu. Okrem toho však stále častejšie vstupujú do hry špecifické požiadavky výrobcov motorov, ktorými sa snažia riešiť problémy s mazaním v kritických konštrukčných uzloch.
Zvlášť náročná je situácia pri ľahkobežných olejoch, teda s viskozitou podľa SAE 10W, 5W, či dokonca 0W. Takéto mazivo je totiž natoľko riedke, že v miestach s vysokými mernými tlakmi, ako je napríklad oblasť ventilového rozvodu, nemusí byť bez ďalších úprav vôbec schopné vytvoriť spoľahlivé kvapalinové trenie.
Moderný olej je preto sofistkovaná zmes základového materiálu, dnes už takmer výlučne syntetického, alebo aspoň polosyntetického a množstva jedinečných prísad. Tie doň navyše musia byť namiešané v jedinečnom vzájomnom pomere a zväčša aj špecifickým spôsobom. Je evidentné, že spomenuté požiadavky nemá olej vyrobený nejakou pokútnou technológiou šancu splniť.
Ako sa teda pančovaným olejom spoľahlivo vyhnúť? Jedinou cestou je kúpa zo spoľahlivého zdroja, ideálne takého, ktorý je priamou súčasťou distribučného reťazca daného výrobcu, zväčša rafinérie. Jeho overenie by v čase internetu nemalo predstavovať problém. Podozrivá už musí byť aj nápadne nízka cena.
(spracoval: VŠ)
Ako funguje olej v motore Olej v motore má
Olej v motore má viac funkcií: chladí, čistí, odvádza usadeniny, chráni proti korózii, znižuje emisie a má ďalšie, neraz špecifické požiadavky konštruktérov motorov. Celkom prvoradé je však mazanie pohyblivých častí. Mazacia sústava má preto dôležitú úlohu - zásobovať pohyblivé časti agregátu motorovým olejom. Musí sa k jednotlivým častiam dostať v dostatočnom množstve a pod správnym tlakom. Ak množstvo oleja klesne, zníži sa alebo sa celkom stratí tlak a motor sa prestane mazať. Pri bežnom spaľovacom procese sa olej spaľuje vďaka prieniku do valcov pri mazaní stien valcov a vedení ventilov. Okrem toho oxiduje a znečisťuje sa usadeninami karbónu. Nekvalitné palivá s obsahom
uhľovodíkov s vysokým bodom varu kondenzujú na stenách valcov a stierajú sa do olejovej náplne. Zdá sa, akoby sa olej nespotreboval, extrémne dokonca olej pribúda. Dlhšie intervaly výmen taktiež kladú vyššie nároky na výdrž oleja.
Hrozí našim autám niečo aj v Košiciach?
Na takto postavenú otázku nie je jednoduchá odpoveď. Motoristi chodia za hranice Slovenska, na trhy do Poľska aj Ukrajiny.
Blšákový spôsob predaja napríklad pančovaných motorových olejov je v týchto podmienkach dosť ťažko kontrolovateľný. Tovar, ktorý si takto prinesieme domov, nemá žiadnu záruku.
Ďalej je to už vec náhody, či pri použití takto získaného produktu sa niečo s naším autom udeje, alebo nie. Zloženie pančovaných olejov totiž nikto negarantuje a niektoré autá môžu reagovať na nevhodné oleje citlivejšie ako iné. Ak má olej malú termo-oxidačnú stabilitu alebo je táto dlhodobou prevádzkou vyčerpaná, môže dochádzať k zapekaniu piestnych krúžkov vďaka usadeninám kalov a karbónu. Postupne sa krúžky stanú nepohyblivými a ich tesniaca schopnosť sa znižuje až k nule. Výkon motora klesá, rastie spotreba oleja, klesajú parametre výkonu. Nemusí to viesť k okamžitej havárii motora. Účinok je nebezpečný skôr svojou plazivosťou, ktorá k vážnemu poškodeniu motora smeruje.
„V našom servise sme sa ešte s takýmto problémom nestretli. Ale motoristi by si mali dávať pozor, lebo takýto olej môže spôsobiť až zadretie motora, pretože nemusí dostatočne mazať,“ povedal nám Miroslav Barna z autorizovaného servisu Citroën na Južnej triede.
Autoservisov sú v Košiciach desiatky a okrem autorizovaných fungujú ďalšie garážového typu, ktorých počet si ani netrúfame odhadnúť. Preto najlepšia rada znie: Pri najmenšom náznaku problémov s motorom ho treba vypnúť a požiadať o pomoc špecializovaný servis. Možno ešte nebude neskoro.
(VŠ)
Foto: