Dopravný podnik mesta Košice je naďalej v štrajkovej pohotovosti
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) je v štrajkovej pohotovosti. Ako TASR potvrdila predsedníčka základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMK Andrea Vindišová, dôvodom sú sociálne potreby zamestnancov.
Vedenie DPMK vníma požiadavky odborárov vzhľadom na načasovanie negatívne, keďže krízový manažment od decembra rieši celkové ozdravenie podniku. Obe strany rokujú od konca februára, ďalšie stretnutie ukončili v utorok (12. 3.) večer. „Rokovania sú otvorené, tento týždeň ešte pokračujeme ďalej,“ povedala Vindišová.
Ako uviedol predseda predstavenstva DPMK Marcel Čop, odborári požadujú navýšenie platov o šesť percent od 1. marca a o ďalšie štyri percentá od 1. júla. V liste adresovanom primátorovi Jaroslavovi Polačekovi mu podľa jeho slov oznámili, že ak mesto nepristúpi na ich požiadavky, nebude možné udržať sociálny zmier. Odborári odmietli komentovať obsah listu a spomínané požiadavky nepotvrdili.
[ad][/ad]Odborári sa vyhrážajú štrajkom
Podľa neho kumulovaná strata DPMK dosiahla za uplynulé štyri roky desať miliónov eur. Tvrdí, že podnik je po ôsmich rokoch pod bývalým vedením mesta vo veľkých existenčných problémoch, ktoré sa neriešili. „Trochu nás prekvapilo, že odborári sa vyhrážajú štrajkom v týchto dňoch, hoci v uplynulých rokoch ani raz neprotestovali proti nevýhodnému nákupu predražených autobusov a električiek. Pri týchto nákupoch mali lietať také vysoké provízie, že by to napríklad mohlo bez problémov stačiť na pokrytie ich zvýšených požiadaviek pre tento rok,“ povedal Čop pred utorkovým (12. 3.) rokovaním.
Mzdy sa podľa neho naposledy zvyšovali v marci 2018, pričom priemerná mzda v DPMK za uplynulý rok predstavovala 1088 eur v hrubom mesačne a jej medziročný nárast dosiahol 9,8 percenta.
Podnik ťažia dlhy
Čop pripomenul, že koncom minulého roka DPMK dostal z mesta mimoriadnu finančnú výpomoc vo výške 500-tisíc eur. „Bez nej by zrejme dnes nejazdili autobusy, keďže sme vďaka týmto finančným zdrojom zaplatili viaceré naše záväzky po lehote splatnosti. Súčasná situácia je naozaj kritická, podnik ťaží obrovské množstvo dlhov a bez zásadných zmien je jeho ďalšie fungovanie vysoko ohrozené,“ uzavrel s tým, že vedenie navrhlo odborárom počkať s ich požiadavkami šesť mesiacov, pokiaľ sa začnú prejavovať výsledky ozdravných opatrení.
DPMK má 972 zamestnancov, z toho 530 vodičov. Uplynulý rok odišlo zo zamestnania 37 vodičov autobusov a električiek a nastúpilo ich 61.
Čítajte aj:
[ad2][/ad2](TASR, ROČ)
Odporúčané články
Slovensko sa dočká významných zmien v oblasti verejnoprávneho vysielania po tom, čo vláda SR schválila návrh nového zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR). Zmeny, ktoré majú za cieľ reformovať a zmodernizovať súčasný systém RTVS, vyvolávajú širokú diskusiu v rámci politických kruhov aj verejnosti.
Na sneme Progresívneho Slovenska (PS), ktorý sa konal v Košiciach, bol Michal Šimečka opätovne zvolený za predsedu hnutia. Vo voľbách, kde bol jediným kandidátom, získal podporu 155 z 161 hlasujúcich delegátov. Šimečka, ktorý hnutie vedie od mája 2022, si upevnil svoju pozíciu s cieľom viesť PS počas nasledujúcich dvoch rokov a sústrediť sa na porážku Smeru-SD v budúcich parlamentných voľbách.
Mesto Košice zverejnilo návrh programového rozpočtu na obdobie rokov 2024 až 2026, ktorý reflektuje vývojové dokumenty a finančné možnosti mesta. Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Košice pre roky 2022–2027 a Akčný plán rozvoja mesta Košice na roky 2022–2024 sú hlavnými východiskami pre zostavenie rozpočtu, ktorý predpokladá príjmy vo výške 291 miliónov eur a výdavky len o niečo nižšie – 289 miliónov eur.