Stavebný odpad v zberných dvoroch už nevezmú zadarmo
Od nového roka sa bude za zneškodnenie stavebnej sute, kúskov dlaždíc, sadrokartónu či iných zbytkov z menších rekonštrukcií nehnuteľností platiť. Doteraz mohli obyvatelia Košíc takzvaný drobný stavebný odpad doviezť na zberné dvory zadarmo.
Presnejšie, táto služba bola zahrnutá v paušálnom miestnom poplatku za komunálny odpad. Nový zákon o odpadoch však prikazuje obciam a mestám zaviesť osobitnú sadzbu za odpad zo stavebných úprav. S tým je spojená povinnosť jeho množstvového zberu.
Systém by mal byť spravodlivejší najmä voči tým, ktorí stavebný odpad nevyprodukujú. „Povinnosť poplatku je priamo závislá od produkcie odpadu. Platí sa len vtedy, keď ho poplatník odovzdá na miesto obcou určené, pričom sa platí za skutočne odovzdané množstvo,“ uvádza v usmernení pre samosprávy Dušan Jurík, generálny riaditeľ sekcie environmentálneho hodnotenia ministerstva životného prostredia.
Podľa návrhu, ktorý bude o týždeň schvaľovať mestské zastupiteľstvo, majú Košičania platiť 0,015 eura za kilogram drobného stavebného odpadu. Je to najnižšia sadza stanovená zákonom.
Zbavia sa ho inak?
V minulom roku do troch zberných dvorov v Košiciach ľudia doviezli asi päťtisíc ton odpadu zo stavebných úprav. Ak by v budúcom roku odovzdali približne rovnaké množstvo, do rozpočtu mesta by pribudlo 75-tisíc eur. Magistrát to však nepredpokladá.
„Spoplatnenie bude viesť skôr k nárastu čiernych skládok a nie k spoplatnenému spracovaniu drobného stavebného odpadu v zberných dvoroch,“ píše referát daní a poplatkov v dôvodovej správe k zmene všeobecne záväzného nariadenia.
„Pravdepodobne budú občania voziť do zberných dvorov menej odpadu a budú sa ho zbavovať inak. Vypláva to priamo z nového nastavenia nariadenia,“ myslí si aj ochranár a aktivista Ladislav Rovinský.
Váhy ešte nemajú
Zberné dvory na Popradskej, Jesenského a Pri bitúnku prevádzkuje spoločnosť KOSIT. Ani jeden z nich nie je vybavený váhou na váženie stavebného odpadu. K potrebe ich zabezpečenia do konca roka sa firma nevyjadrila.
Na webstránke však informuje o ďalšej novinke nového zákona o odpadoch. Podľa nej od 15. decembra už KOSIT nebude v zberných dvoroch odoberať opotrebované pneumatiky. Ich spätný zber už majú robiť výrobcovia prostredníctvom predajní alebo autoservisov.
S lístkom do pokladne na magistráte
Poplatok za drobný stavebný odpad majú občania uhrádzať v hotovosti, napríklad priamo v zbernom dvore, uvádza v usmernení pre obce ministerstvo životného prostredia.
V Košiciach to hneď nebude možné. Vedúca referátu daní a poplatkov magistrátu Tatiana Moleková hovorí, že o úhrade poplatku práve prebiehajú rokovania, ale chceli by občanom vyjsť v ústrety, aby sa platilo v hotovosti priamo v zbernom dvore.
„Uvidíme, čo dovolí legislatíva. Je možné, že pre začiatok roka 2016 bude zatiaľ len platenie v pokladni magistrátu na základe vážneho lístka zo zberného dvora. Jasné to bude po 15. decembri 2015,“ povedala.
Čo je drobný stavebný odpad
Nový zákon ho definuje „ako odpad z bežných udržiavacích prác vykonávaných fyzickou osobou alebo pre fyzickú osobu“. Nesmie ísť teda o odpady, ktoré vznikajú činnosťou podnikateľa.
Podľa častého výkladu, ktorý používa aj spoločnosť KOSIT, ide o výsledok drobných stavebných úprav, ktoré nepodliehajú ohlasovacej povinnosti ani stavebnému povoleniu stavebného úradu. Takými je napríklad výmena dlažby alebo obitie omietky.
Drobný stavebná odpad nesmie obsahovať nebezpečné látky (azbest, lepenku, chemikálie...).
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Motoristi v našom meste môžu už niekoľko dní využívať kvalitnejšie cesty. V uplynulých dňoch sa dokončili ďalšie súvislé opravy ciest a priľahlých chodníkov, ktoré počas uplynulých troch mesiacov prebiehali v metropole východu.