Hasiči v oblakoch
Záchrana životov môže prinášať častokrát adrenalín do tela. To isté platí o parašutizme. Otvoria sa dvere, počujete 1. 2. 3. A vykročíte do prázdna. Ani jeden z týchto pocitov si neviete predstaviť? My sme sa porozprávali s Pavlom Baloghom, ktorý pracuje ako hasič. Vo voľnom čase ale lieta medzi oblakmi.
Aký je to pocit vykročiť len tak do prázdna? Pamätáš si na svoj prvý zoskok?
Ten pocit sa poriadne opísať nedá, človek to musí zažiť. Každý z nás vníma taký adrenalín inak. Povedal by som ale, že je to taký príjemný pocit nervozity. Určite sa každému rozbúši srdce, je plný očakávania, keď sa vo výške 4 km nad zemou otvoria dvere lietadla a človek má vykročiť von. Môj prvý zoskok? Na ten nikdy nezabudnem. Mal som 20 rokov. Pre mňa to bol dvojnásobný zážitok, pretože dovtedy som ešte neletel žiadnym lietadlom. Vtedy som išiel na sólo zoskok s automatickým otvorením padáku, niečo podobné ako výsadkári . Lietadlo bolo trojmiestne, a pri štarte som rozdýchaval už len samotný vzlet. Stúpali sme do výšky a potom prišiel pokyn pripraviť sa a vpred. Hneď po výskoku som mal žalúdok v krku, pod nohami nič len 1200 metrov vzdialená zem a okolo mňa nikoho nikde. Bolo to niečo úžasné.
Je jednoduché pre bežného človeka dostať sa k skákaniu z lietadla?
Pokiaľ si to chce len vyskúšať, tak stačí zavolať a objednať sa. Objednať sa môže na našej webovej stránke www.paraklubkošice.sk či už mailom, alebo telefonicky. V ponuke sú dva druhy zoskokov, tandemový alebo sólo zoskok. Ak sa tomu chce naďalej venovať, to je už zdĺhavejší proces. Je nutné si urobiť lekársku prehliadku a následne vykonávanie zoskokov, pri ktorých sa učíte ovládať svoje telo vo vzduchu pod dohľadom skúsených inštruktorov.
Pracuješ ako hasič. Osobne si myslím, že už toto povolanie je plné adrenalínu. Prečo potom ešte parašutizmus?
So skákaním som začal skôr, ako dvadsaťročný, no hasičom som chcel byť už v tej dobe. Po ukončení VŠ sa mi to splnilo, stal som sa hasičom.
Určite zažívaš mnoho situácií, pri ktorých ide niekedy doslova o život. Čo je podľa teba viac nebezpečnejšie? Tvoja práca alebo hobby?
Myslím si, že asi práca, po zaznení poplachu človek nikdy nevie, do čoho ide a čo ho tam čaká. Či už ideme do horiaceho bytu, domu, k dopravnej nehode alebo otváraniu bytu. Pri skákaní je človek zodpovedný sám za seba, ako si zabalí padák, lebo to je prvoradé. Nikdy sa neponáhľam, radšej všetko skontrolujem dvakrát. Ako mi raz povedal môj kamarát, nebalíš si padák, ale svoj život. Sú rizika, ktoré môžu nastať pri vzlete, pri voľnom páde alebo pri pristávaní . Všetkému sa dá predchádzať prípravou, nácvikom a radami skúsených inštruktorov.
Skákanie a práca ti asi zaberie dosť volného času. Ak si ho predsa len nájdeš, ako ho tráviš?
Obľubujem jazdu na motorke, týmto spôsobom spoznávam krajinu. V lete trávim víkend na letisku(nakoľko je sezóna). V piatok je príprava techniky, v sobotu alebo nedeľu skáčeme. Inak si rád zahrám futbal, volejbal a v zime pre zmenu hokej a lyžovanie.
Čo ťa najviac fascinuje na tomto športe?
Najviac asi pocit voľného pádu. Padáte 200 kilometrovou rýchlosťou zo 4000 metrovej výšky. Je úžasne, ak sa vo vzduchu dokážeme viacerí spojiť, vytvoriť napríklad päťcípu hviezdu pri tak veľkej rýchlosti. V tejto disciplíne aj súťažím. Ak skáčem sám, pripadám si voľný ako vták. Mám možnosť vyskúšať viacero polôh vo vzduchu, napríklad si sadnúť, padať dole hlavou a podobne.
Ako prebieha príprava na zoskok? Asi musíš aj vedieť zbaliť padák.
Padák si balím sám, trvá to približne 20-25 minút. Pred zoskokom si ho ešte párkrát skontrolujem či je všetko bez problémov. Potom sa dohodneme, či ideme skákať ako nejaká skupina, alebo ide niekto samostatne. Aby sa už na zemi dohodlo poradie výskoku. Je dobre sa ešte rozcvičiť a ponaťahovať, aby nedošlo k nejakým úrazom. Potom sa oblečiem, dám si padák a idem k lietadlu. Pri lietadle si dôkladne ešte všetko prejdeme a nacvičíme. Na záver sa navzájom skontrolujeme a nastúpime do lietadla.
Môžu nastať nejaké komplikácie? Aké sú bežné?
Komplikácie môžu nastať vždy, či už zlyhá ľudský faktor alebo technika. Bežne nastávajú napríklad pri otvorení padáku, kde sa urobia závity na šnúrach. To je spôsobené zlou polohou pri otváraní alebo nesprávnym zabalením padáku. Celkom nepríjemné sú turbulencie, kde to dosť hádže.
Skákanie z lietadla neznie celkom bezpečne. Čo obete na životoch?
Parašutizmus isto patrí medzi nebezpečné športy. Bohužiaľ, prináša aj svoje obete.
Je asi nepríjemný pocit, ak sa padák nevie otvoriť. Stalo sa to niekomu v okolí?
Stalo sa to aj mne, je to veľmi nepríjemný pocit, ale bolo to spôsobené mojou vinou. Padák sa otvára tak, že v zadnej časti je malý padáčik, ten sa vyhodí na celú dĺžku ruky. Mne sa stalo, že ten padáčik som vyhodil nesprávne a prilepil sa mi na chrbát, tým pádom nemohol vytiahnuť hlavný padák, prešlo približne 5 sekúnd a stále nič. Nakoniec sa zmenou polohy a obtekaním vzduchu nafúkol a všetko dobre dopadlo. Aj preto sa môžem parašutizmu venovať.
Odporúčané články
Dnešný zápas medzi FC Košice a Slovanom Bratislava priniesol presne to, čo fanúšikovia futbalu očakávali – emócie, drámu aj gólové momenty. Duel dvoch rozdielnych svetov slovenského futbalu skončil remízou 1:1, no priebeh stretnutia zanechal v divákoch množstvo zaujímavých dojmov.
Slovenskí hádzanári sú po dvoch zápasoch kvalifikácie EHF EURO 2026 stále bez bodu. Po prehre v Maďarsku podľahli doma Čiernej Hore 35:38 (18:21) a skomplikovali si postupové šance na najbližší európsky šampionát.