Modernizácia železničnej infraštruktúry Žilina – Košice: Práce na úseku Vydrník – Markušovce
Príprava plánovanej modernizácie železničnej trate medzi Vydrníkom a Markušovcami pokračuje. Predpokladaný začiatok procesu verejného obstarania na výber zhotoviteľa stavby je štvrtý kvartál tohto roka.
Uviedla to pre agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová. V súčasnosti pripravujú projektovú dokumentáciu pre realizáciu stavby, projektant zároveň spracováva dokumentáciu pre výber zhotoviteľa. Úsek Vydrník – Markušovce, ktorý vedie cez Spišskú Novú Ves, má 22 kilometrov, je súčasťou železničnej trate Žilina – Košice.
Popri príprave potrebnej dokumentácie podľa hovorkyne aj paralelne bežia procesy, ktoré majú zabezpečiť inžiniersku činnosť za účelom vydania stavebného povolenia a majetkovoprávneho vysporiadania. „V závislosti od ukončenia týchto činností budeme vedieť predpoklad začatia stavby,“ skonštatovala.
V prípade modernizácie úseku železničiari ešte v marci oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 percent dĺžky. „Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 – 110 kilometrov za hodinu, a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 kilometrov za hodinu. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu v dlhých súvislých úsekoch,“ uviedli. Zároveň sa počíta s vybudovaním nového trakčného vedenia, nového zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky.
Počas modernizácie tohto úseku vzniknú aj nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves-Madaras, pribudnú nový železničný tunel Kalmanka a výhybňa Spišské Tomášovce. Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvoma železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov. Okrem toho nechajú ŽSR vybudovať aj protihlukové steny.
Plánované práce v úseku medzi Vydrníkom a Markušovcami predstavujú druhú časť projektu modernizácie železničnej infraštruktúry s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“. Prvou je obnova v časti medzi stanicami Poprad-Tatry a Vydrník, ktorá je v úvodnej fáze. Modernizácia tohto 14-kilometrového podtatranského železničného úseku za takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) bude financovaná zo zdrojov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu.
Zdroj: (SITA,fa)
Odporúčané články
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.
V Katkinom parku na sídlisku Košice-Západ pribudol nový prvok, ktorý poteší športovo nadané a odvážne deti. Nachádza sa v blízkosti basketbalového ihriska a je určený pre staršie deti, ktoré si chcú zdokonaliť svoje lezecké schopnosti a rozvíjať pohybové zručnosti.
Vianoce sa blížia a Košice sa už začínajú ponárať do sviatočnej nálady! Pri obchodnom centre Galéria na Terase bol tento týždeň vztýčený veľkolepý vianočný stromček, ktorý signalizuje blížiaci sa adventný čas.