AKTUALIZOVANÉ: Po rekonštruovanej trati prešla prvá električka!
Takmer 14 mesiacov sa na trase od Námestia Maratónu mieru až po Staničné námestie neobjavila električka. Prvá po viac než roku ju prešla v piatok na testovacej jazde.
Zhotoviteľské združenie prešovskej firmy Dúha a poľskej spoločnosti ZUE z Krakova testovalo trať, ktorú rekonštruuje už od augusta minulého roku. Od Dopravného podniku mesta Košice si prenajali jednu električku s nápisom Technologická jazda.
Čakanie pri polícii
Skúšobná jazda neprebehla bez zádrheľov. Obratiská síce prešla plynulo, ale pre výpadok elektriny v trakčnom vedení sa električka zastavila pri budove polície na Kuzmányho ulici, kde musela čakať, kým vedenie opravia.
“Pre nás a nášho partnera spoločnosť ZUE to bola funkčná skúška na tratiach koľajníc a na trakčnom vedení pomocou jazdy električky po celej zrekonštruovanej trase IKD. Trvala štyri hodiny, počas ktorých sme vykonali detailnú kontrolu všetkých trás,” informoval nás predseda predstavenstva firmy Dúha František Mrava.
Nastavovali technické parametre
Električka prešla po trati dvakrát. Najprv premávala rýchlosťou do 20 km/h, odborníci nastavovali rôzne technické parametre trakcie a meniarne. Potom nasledovala druhá jazda po celej trase už s prevádzkovou rýchlosťou približne 50 km/h.
“Druhá jazda potvrdila správnosť nastavení všetkých parametrov pre plynulý a bezpečný chod električiek na zrekonštruovanej trati. Funkčná skúška prebehla bez akýchkoľvek problémov,” zhodnotil F. Mrava.
Košičania fotili
Prvú jazdu električky si po dlhých mesiacoch nenechali ujsť mnohí Košičania, ktorí si ju aj fotili. Mohli si tak všimnúť jednu vec, na ktorú šéf Dúhy osobitne upozornil: “Okrem spomínaných technických parametrov sa nám pri skúške potvrdila aj jedna z podstatných priorít tohto projektu – aby chod električiek po trase bol tichý a aby hlučnosť bola minimálna.“
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Prevzatím staveniska a úvodnými prípravnými prácami sa v pondelok na Pasteurovom námestí pri OC Astória v mestskej časti Juh začalo s revitalizáciou vnútrobloku. Ten je ohraničený ulicami Rastislavova, Milosrdenstva, Šoltésovej a Bytovým domom Pasteurova 1-9 na pozemkoch vo vlastníctve mesta.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.


