Legiovlak už z mesta odišiel
Po takmer dvoch týždňoch, počas ktorých pútal pozornosť návštevníkov Hlavnej ulice, Legiovlak z nášho mesta odišiel. S jeho košickou „misiou“ bola posádka aj organizátori nevšedného podujatia nadmieru spokojná.
Len do pravého poludnia si včera mohli návštevníci pozrieť repliku vlaku, ktorý v rokoch 1918 až 1920 slúžil českým a slovenským legionárom. Jeho prítomnosť využívali do poslednej chvíle.
Absolútna spokojnosť
Košická zastávka pojazdného múzea bola podľa slov všetkých zainteresovaných mimoriadne úspešná. Podľa zasvätených odhadov posádky i pracovníkov Slovenského technického múzea (STM), ktoré podujatie spoluorganizovalo, navštívilo expozície takmer 20-tisíc návštevníkov, čo je výrazne najviac zo všetkých slovenských zastávok.
„Podarilo sa nám dostať Legiovlak do centra mesta, čo sa odzrkadlilo na vysokej návštevnosti,“ povedal nám tesne po zatvorení vagónov autor projektu a námestník riaditeľa STM Ján Melich.
Spokojný s košickou zastávkou bol aj veliteľ Legiovlaku Tomáš Gál: „Z rozhovorov s návštevníkmi sme nadobudli presvedčenie, že sa podarilo naplniť hlavný cieľ tohto múzea – zvýšiť povedomie a informovanosť Slovákov o legionároch, o tom, ako a za čo bojovali vo svojej dobe a prečo ich považovali za novodobých hrdinov.“
Cenné informácie
Mnohí návštevníci nielen z Košíc využili možnosť dozvedieť sa niečo o svojich predkoch, ktorí bojovali na frontoch prvej svetovej vojny. „Každý deň prišlo asi desať ľudí, ktorí hľadali informácie o svojich príbuzných, alebo naopak nám doniesli napríklad knihy či denníky, ktoré mali doma. A veľa z osudov, o ktorých sme sa s nimi rozprávali, bolo naozaj zaujímavých,“ povedal nám Zdeněk Kubec, ktorý mal na starosti vozeň nazvaný Plukovní prodejna, kde bol k dispozícii archív legionárov.
[ad][/ad]Hneď v prvý deň využil príležitosť Košičan Štefan Hofírek. „Informácie o mojom dedovi mi vyhľadali okamžite. Dozvedel som sa, že patril k významnejším legionárom, spoznal som celú jeho bojovú cestu,“ pochválil sa nám milovník dejín.
– 11 vozňov stálo na Hlavnej 12 dní
– na odvoz vozňov potrebovali špeditéri 4 veľké autožeriavy a 4 ťažké trajlery
– najbližšou zastávkou Legiovlaku bude Zvolen, dorazí tam ešte dnes
foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.
Návšteva zubára sa niektorým Slovákom predraží. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky totiž po konzultácii s rezortom financií navrhlo revíziu v benefitoch zdravotných poisťovní. Dotkne sa pritom práve poskytovania zubného benefitu zdravotnými poisťovňami. Podľa ministerstva zdravotníctva už splnil svoj edukačný a motivačný účel a jeho poskytovanie v súčasnej podobe bude ukončené k 30. aprílu tohto roka.
Košický samosprávny kraj (KSK) prišiel v pondelok 29. apríla so zásadnými zmenami v rámci svojho tohtoročného rozpočtu. Zastupiteľstvo schválilo prvú úpravu rozpočtu, ktorá zahŕňala niekoľko zvýšení bežných aj kapitálových výdavkov, ale aj zrušenie plánovaného nákupu teplovzdušného balóna, ktorý pôvodne figuroval v rozpočtovom návrhu za 120 000 eur.