Slovenskí žiaci dosahujú nadpriemerné výsledky v digitálnych zručnostiach
Slovensko sa po desiatich rokoch opäť zapojilo do medzinárodného testovania počítačovej a informačnej gramotnosti žiakov (ICILS 2023). Slovenskí ôsmaci dosiahli nadpriemerné skóre v porovnaní s ostatnými zúčastnenými krajinami. Zároveň sa však potvrdilo, že na výsledkoch žiakov sa výrazne odráža socioekonomické zázemie – deti z rodín s vyšším vzdelaním, viac knihami či počítačmi v domácnosti dosiahli lepšie výsledky.
„Som rád, že slovenskí žiaci v medzinárodnom meraní preukázali lepšiu úroveň digitálnych zručností a informatického myslenia ako priemer zúčastnených krajín. Meranie digitálnych zručností nám však opäť ukázalo, ako veľmi ovplyvňuje výsledky detí ich rodinné zázemie. Ak dieťa vyrastá v domácnosti plnej kníh, s vysokoškolsky vzdelanými rodičmi, alebo má doma prístup k počítaču, dosahuje lepšie výsledky,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
V roku 2023 sa realizoval tretí cyklus medzinárodnej štúdie ICILS, ktorá je zameraná na zisťovanie žiackej počítačovej a informačnej gramotnosti. Výsledky testovania ukázali, že slovenskí žiaci dosiahli lepšie výsledky ako priemer zúčastnených krajín v oboch hodnotených oblastiach. Napriek tomu, že výsledky sú nadpriemerné, Slovensko má stále čo dobiehať, napríklad v porovnaní so susedným Českom.
„Našou úlohou je zabezpečiť, aby každé dieťa, bez ohľadu na to, z akého prostredia pochádza alebo aké má zdravotné či iné znevýhodnenia, malo rovnaké šance uspieť. Preto sa v našom programe zmien sústreďujeme na to, aby kvalitné vzdelanie bolo dostupné pre všetkých a deti mali prístup k digitálnym technológiám,“ zdôraznil Tomáš Drucker.
Medzi najdôležitejšie opatrenia patrí zavádzanie nového vzdelávacieho programu do základných škôl, ktorý kladie dôraz na praktické zručnosti, kritické myslenie a digitálnu gramotnosť – všetkých kľúčových zručností potrebných pre úspech v 21. storočí. Podľa nového vzdelávacieho programu dnes už učí takmer 500 škôl, od roku 2026 budú po novom vzdelávať všetky základné školy.
Ministerstvo podporuje včasné začlenenie detí do materských škôl. Štát garantuje nárok na predprimárne vzdelávanie pre deti od 4 rokov a od budúceho roka od 3 rokov. Tieto kroky sú súčasťou snahy zabezpečiť, aby deti mali prístup k vzdelávaniu čo najskôr, čím sa zvyšujú ich šance na kvalitný život a úspešnú budúcnosť. Dôraz na predprimárne vzdelávanie podčiarkuje prechod financovania materských škôl pod štát od roku 2025. Parlament ju nedávno schválil v rámci balíka školských zákonov Nežná revolúcia vo vzdelávaní.
Ministerstvo školstva tento rok spustilo aj najväčší projekt digitalizácie školstva v histórii – program DigiEDU, ktorý prináša školám modernú digitálnu techniku. Na začiatku tohto roka spĺňalo len päť percent škôl digitálne štandardy potrebné pre efektívne vzdelávanie. Tento nedostatok rieši práve program DigiEDU , ktorý investíciou 225 miliónov eur zabezpečí vybavenie všetkých škôl moderným digitálnym zariadením.
Viac o výsledkoch merania ICILS 2023 TU
Zdroj: (TS)
Odporúčané články
Slovensko sa po desiatich rokoch opäť zapojilo do medzinárodného testovania počítačovej a informačnej gramotnosti žiakov (ICILS 2023). Slovenskí ôsmaci dosiahli nadpriemerné skóre v porovnaní s ostatnými zúčastnenými krajinami. Zároveň sa však potvrdilo, že na výsledkoch žiakov sa výrazne odráža socioekonomické zázemie – deti z rodín s vyšším vzdelaním, viac knihami či počítačmi v domácnosti dosiahli lepšie výsledky.