Mlynský náhon bez vody
Mlynský náhon, ktorý by mal zvlhčovať vzduch a spríjemňovať život ľuďom v meste, bol opäť celý týždeň bez vody. Smutný bol pohľad aj na projekt „košického mora“, ktorého spustenie malo ozvláštniť prostredie.
Kto si myslel, že sa začala revitalizácia Mlynského náhonu prešovskou spoločnosťou EkoArch, o ktorej sme prednedávnom informovali, bol na omyle.
Pravidelné čistenie
„Nič zvláštne sa nedeje. Bolo potrebné upraviť svahy brehu, vykosiť ich a pohrabať. Robíme to tak pravidelne,“ uviedol Viliam Štrelinger, hovorca Správy mestskej zelene, ktorá sa o Mlynský náhon stará. „Náhon bol vypustený, nie však úplne, kvôli živočíchom, už v piatok 9. júla. Následne sme vykonali práce, koryto bolo prepláchnuté a už ho opäť napúšťame na pôvodnú výšku hladiny,“ dodal hovorca.
[ad][/ad]Ryby nie sú ohrozené
Po minulé roky sa stávalo, že pri vypustení náhonu uhynuli aj vodné živočíchy. „Momentálne je tam mreža, ktorá po revitalizácii bude nahradená automatickým zberným košom. Ten na základe informácie zo snímača vysype zberný kôš do kontajnera. Ryby ohrozené nie sú, tie vždy plávajú proti prúdu, čo najďalej od výpustu,“ povedal V. Štrelinger.
Nefunkčný snímač
Na vpuste do koryta náhonu pred časom inštalovali vyššie spomenutý snímač, ktorý by mal zastaviť prítok zakalenej vody. Ako sme sa dozvedeli, tento tzv. zákalomer je momentálne nefunkčný. „Bude sa riešiť v rámci revitalizácie Mlynského náhonu,“ spresnil hovorca a dodal, že ak bude zákalomer funkčný, je tu možnosť, že pri dlhšie trvajúcom nepriaznivom počasí by mohla poklesnúť hladina vody. „V takom prípade by sa prepúšťala voda mechanicky, aby sme neohrozili živočíchy.“
foto: Iveta Vaculová
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.