Vysvedčenie primátora Polačeka: Parkovanie v Košiciach (komentár)
Končí sa rok 2024, primátor Polaček je vo funkcii už šesť rokov a všetci Košičania majú počas nákupov darčekov miesta na parkovanie bezplatne. Návštevníci si síce priplatia, ale ide to na dobrú vec. Financie, ktoré sa vyzbierajú z parkovného (ktoré je dnes drahšie ako v centre Viedne), sa totiž používajú na zlepšovanie dopravnej infraštruktúry a mesto napreduje.
Aj takto by znel úvod tohto komentára, ak by sa predvolebné sľuby skutočne plnili… Šesť rokov vo funkcii primátora, to je jedno celé volebné obdobie a polovica druhého. Čo všetko sa podarilo naplniť z predvolebných sľubov pána primátora Jaroslava Polačeka, sme sa teraz rozhodli objektívne zhodnotiť v našej sérii “Vysvedčenie primátora Polačeka.” Do prvých volieb šiel aktivista Polaček s prísľubom piatich veľkých konkrétnych vízií, do toho druhého už šiel len s dovetkom, že by chcel dokončiť to, čo začal. Akoby to už bolo rozpracované a už mu chýbalo len to jedno volebné obdobie a všetko bude hotové… Ostávajú dva roky do konca druhého volebného obdobia, čo všetko sa teda skutočne podarilo splniť?
Fungujúce Košice
Hlavnou komunikačnou témou programu Fungujúce Košice pred komunálnymi voľbami v roku 2018 bola práve parkovacia politika. Dá sa povedať, že na parkovaní v meste a na kritickom pohľade na spoločnosť EEI, ktorá túto agendu dostala do vienka od predchádzajúceho vedenia, sa Jaroslav Polaček a jeho suita vyšvihli na magistrát a do mestského parlamentu priam raketovo.
„Všetci Košičania sa zhodujú na potrebe mestského systému parkovania. Systém, tak ako je nastavený v centrálnej mestskej zóne až na drobné úpravy, je funkčný. Čo sa týka rezidentského parkovania v lokalitách 1 až 10, tu je potrebné systém vyhodnotiť. Súčasná koncepcia ukázala mnoho nedostatkov, a preto mesto musí na základe získaných dát povedať, kde tento systém bol pre obyvateľov prínosom a v ktorých lokalitách, naopak, spôsobil problémy. Cieľom má byť, samozrejme, nielen uprednostnenie rezidentov s trvalým pobytom v Košiciach, ale aj ponúknutie skutočných riešení pre návštevníkov mesta,“ povedal vtedy Polaček.
Realita je však dnes taká, že nikomu nie je jasné, kedy a ako sa situácia zmenila k lepšiemu. „Nikto nekontroluje zaplatené parkovanie. Ozaj je mesto také bohaté, že mu netreba peniaze? Vraj je to vecou mestskej polície, ale nevidela som ich tu kontrolovať zaparkované autá. Chápem, že majú aj dôležitejšie povinnosti, ale nerada konštatujem, že počas fungovania EEI tu bol poriadok a kontrola, odkedy to má v správe mesto, len platíme za nič,“ napísala nám do redakcie čitateľka z Kuzmányho ulice.
Nie je to, bohužiaľ, ojedinelý názor a treba nahlas povedať, že v tejto oblasti mesto za šesť rokov zlyháva.
Pravda, mesto získalo monitorovacie vozidlá, ktoré dnes z času na čas kontrolujú zaparkované autá. Stále sa však často stáva, že na miestach vyhradených pre rezidentov stoja úplne cudzie automobily a ich majitelia si môžu byť viac menej istí, že tam môžu parkovať bez hrozby postihu.
VIEDEŇ 2,6 € / KOŠICE 3 €
Zmenila sa aj sadzba parkovného, a to tak, že je pre návštevníkov jednotlivých parkovacích zón, ale najmä pre návštevníkov centrálnej mestskej zóny likvidačná. Veď tri eurá za hodinu neplatia ani vo veľkých turisticky zaujímavých metropolách Európy. Pritom služby sa nielenže nezmenili, ale od čias neslávnej EEI išli výrazne nadol.
Pre porovnanie portál bestinparking, ktorý ponúka parkovanie v súkromných parkovacích domoch vo Viedni uvádza, že za parkovanie priamo v historickom centre hlavného mesta Rakúska zaplatíte za hodinu 2,6 EUR.
Mesto je preplnené autami, nové parkoviská, či záchytné zóny rozumne napojené na funkčnú MHD neexistujú. Mesto si nedokáže poradiť s vrakmi zaparkovanými na sídliskách. Dokonca je nimi preplnené aj verejné parkovisko pri magistráte.
Parkovanie pre Košičanov malo byť ZDARMA
„Celý tento biznis na občanoch do Košíc prinieslo a krylo smerácke vedenie mesta. Verím však, že s dôverou a podporou pre mňa a kandidátov na poslancov mesta z mojej koalície zavŕšime odchod spoločnosti EEI z Košíc,“ sľuboval Polaček.
To sa napokon aj udialo, avšak za veľmi komických okolností, keď Polaček na sociálnych sieťach oslavoval vyhratý súdny spor nad spoločnosťou EEI. Pritom zmluva o prevádzke parkovacích služieb vypršala o niekoľko dní po tejto sláve…
Takže, neplatíme EEI ani cent. Mestu platíme dvojnásobok toho, čo predtým. Mesto nemalo technicky, ani organizačne zvládnuté prevzatie tejto oblasti do vlastnej správy. Od EEI odkúpilo parkovacie automaty, aj závorové systémy. Z tohto biznisu vyšla najlepšie EEI. Polaček a jeho ľudia… a teda aj my všetci veru nie.
A to nehovoríme o vzniku nového oddelenia na magistráte, kde vznikli nové pracovné miesta, vrátane tých dobre platených manažérskych, pričom bežný občan zatiaľ nevidí žiadne viditeľné výsledky ich práce a radšej pôjde do centra pešo…
(RCh)
Odporúčané články
Končí sa rok 2024, primátor Polaček je vo funkcii už šesť rokov a všetci Košičania majú počas nákupov darčekov miesta na parkovanie bezplatne. Návštevníci si síce priplatia, ale ide to na dobrú vec. Financie, ktoré sa vyzbierajú z parkovného (ktoré je dnes drahšie ako v centre Viedne), sa totiž používajú na zlepšovanie dopravnej infraštruktúry a mesto napreduje.
Je rok 2024, primátor Polaček je vo funkcii už šesť rokov a počet mestských častí v Košiciach je zredukovaný. Financie, ktoré pred tým vyživovali úradnícky kolos sa používajú na zlepšovanie života Košičanov, mesto je čisté, všetko funguje elektronicky, na úradoch sa nečaká…
Robíme všetko pre obyvateľov mesta! Tak znelo jedno z hesiel predvolebnej kampane… Dnes už je jasné, že to asi pravdou nebude a mesto robí všetko pre to, aby vybralo viac peňazí od občanov.