Vysvedčenie primátora Polačeka – TROLEJBUSY (komentár)
Je začiatok roka 2025. Smerom z Furče pomaly schádza trolejbus linky 71. Pohybuje sa ľahko, cestujúci sa netlačia a majú dostatok miesta. Trolejbus je príjemne vyhriaty a vydáva svoje nezameniteľné zvuky. Košice majú späť svoj poklad, ktorý tu od roku 2015 chýbal. Nostalgicky zameraní Košičania sa potešili, primátor absolvoval prvú slávnostnú jazdu až ku košickému aquaparku, kde je konečná zastávka…
Strih… Späť do košickej reality. Jaroslav Polaček nesplnil a do konca tohto volebného obdobia ani nesplní jeho ďalší predvolebný sľub ešte z roku 2018. Ako zapálený občiansky aktivista a kandidát na primátora vtedy vyčítavo prehlasoval: “Bolo veľkou chybou vedenia mesta, že sme prišli o túto vetvu dopravy. Namiesto trolejbusov a ich zokruhovania sa rozhodli nakúpiť nevyskúšané elektrobusy. Pritom v niektorých českých mestách už prešli na moderné spojenie elektrobusu a trolejbusu, čo zvyšuje ich dosah aj ekologický prínos,“ nešetril vtedy Polaček kritikou.
Polaček vtedy dokonca predstavil aj jeho smelé plány, ktoré sa, ako to už býva zvykom, nikdy nepodarilo naplniť a o ktorých sa už potom nehovorilo. Ostali len témou kampane… “Vedenie DPMK odo mňa dostane úlohu využiť trolejovú sieť a vrátiť trolejbusy do Košíc,“ zdôrazňoval vtedy Polaček. Tu len pripomenieme kauzu “električky”, o ktorej sme informovali v príspevku “O Polačekove video sa zaujíma NAKA.”
DPMK SI “DOMÁCU” UROBIL, MESTO (zase) NIE
“Čo sa týka návratu trolejbusovej dopravy do Košíc, tu je potrebné rozlíšiť dve úrovne. Tá prvá, plne v réžii odborného personálu DPMK, bola sfunkčniť jestvujúcu trolejbusovú infraštruktúru. To sa nám podarilo po niekoľkých týždňoch, kedy sme do nočných ulíc mesta vypravili skúšobne trolejbus, ktorého úlohou bolo testovať a udržiavať jestvujúcu trolejbusovú infraštruktúru vrátane elektrických meniarní. Následne po preukázaní skutočných parametrov trate a meniarní, sa zaviedol takzvaný “Dobrý trolejbus“, ktorý bol prevádzkovaný v nedeľu poobede pre všetkých Košičanov,” povedal vtedy Padyšák.
Doplnil tiež, že v tejto etape súbežne pracovali na strategickom dokumente, s názvom “Stratégia rozvoja trolejbusovej dopravy v Košiciach na roky 2019 – 2034“, ktorý, ako už napovedá samotný názov, pripravili ešte v prvej polovici roka 2019 a teda len pár mesiacov po nástupe do vedenia DPMK.
Zdôraznil, že druhá etapa už nie je v rukách DPMK a vyžadovala súčinnosť vedenia mesta. Tá mala obdobne dve podskupiny úloh. Prvá podskupina vyžadovala objednanie a prepracovanie Plánu Udržateľnej Mobility (PUM), ktorá bola plne v réžii magistrátu a v ktorej bolo potrebné opätovne “vrátiť” trolejbusovú trakciu do košickej MHD. Druhá podskupina úloh si vyžadovala súčinnosť vedenia mesta pri finančnom krytí týchto úloh. “Z týchto predstáv sa nezrealizovalo nič, a momentálne čakáme na ukončenie aktualizácie PUM,” vysvetlil vtedy Padyšák.
Polaček však v sľuboch išiel ešte ďalej. Dokonca chcel sieť MHD rozšíriť o napojenie električky od Sídliska Ťahanovce po letisko. „Budem hľadať zdroje, aj na meste, aby DPMK bol dostatočne financovaný, vedel udržiavať techniku, čistotu autobusov a električiek, lebo toto cestujúcich, a teda aj mňa ako jedného z nich, trápi,“ pokračoval v predstavovaní svojich vízií vtedajší kandidát a dnešný primátor.
Mesto sa ešte v roku 2022 znovu pustilo do aktualizácie projektu Stratégia dopravy a dopravných stavieb mesta Košice (SRD) z roku 2015, ktorého súčasťou je aj Plán udržateľnej mobility (PUM). V rámci nej sa napr. v roku 2024 plánovala obnova trakčných meniarní, nákup desiatich kusov hybridných parciálnych trolejbusov a sprevádzkovanie bývalej trolejbusovej linky č. 71 v elektrickej trakcii.
Ďalší sľub Polačeka, ktorý slúžil len ako výťah do “Bieleho domu“. Potom už v návale recepcií a slávnostného prestrihávania zbytočných pások, či nakrúcania videí na Tik-tok, na sľuby zabudol…
(RCh, KOMENTÁR)
Odporúčané články
V tichosti a tajuplne sa do parkovacieho biznisu v Košiciach vracia spoločnosť EEI. Tá istá spoločnosť, ktorá stála miesto bývalého primátora Rašiho a aktivistu Polačeka, ktorý proti nej najviac kričal, vyniesla na post primátora miesto neho. A neuveríte, kto sem tú spomínanú EEI zase pozval… No predsa Polaček. Jeho bývalí kolegovia z čias, keď bol ešte aktivistom, mu teraz nevedia prísť na meno a nedávajú si servítku pred ústa.
Nezaplatím EEI ani cent! Tak znelo bojové heslo vtedajších aktivistov Polačeka, Trnku, Lörinca, Burdigu a Strojného. Polaček a Trnka vtedy z tejto skupinky vyšli najlepšie. Z jedného je župan, okolo ktorého sa ešte nedávno motala NAKA, a z druhého je primátor, ktorý zradil všetkých naokolo. Jaroslav Polaček, ktorý kričal najviac, že EEI treba z Košíc vyhnať, teraz tej istej firme prestrel červený koberec a podpísal s ňou zmluvu, ktorá pre mesto, čuduj sa svete, až tak výhodná nie je. A subdodávateľom pre počítanie hotovosti je firma, ktorá sa ešte v roku 2023 volala BONUL. Ako by povedal sám Polaček v roku 2019, BOMBA KŠEFT!
Končí sa rok 2024, primátor Polaček je vo funkcii už šesť rokov a všetci Košičania majú počas nákupov darčekov miesta na parkovanie bezplatne. Návštevníci si síce priplatia, ale ide to na dobrú vec. Financie, ktoré sa vyzbierajú z parkovného (ktoré je dnes drahšie ako v centre Viedne), sa totiž používajú na zlepšovanie dopravnej infraštruktúry a mesto napreduje.