Košičania sa búria proti investorom
Parkovacie miesta nazvyš by ste v Košiciach hľadali márne. Napriek tomu narážajú iniciatívy investorov postaviť v troch mestských častiach garážové a parkovacie domy na odpor obyvateľov. Spoločným menovateľom sú výhrady voči „privatizácii verejného priestoru“.
V štyroch mestských častiach Košíc sa rozhoduje o súkromných projektoch, ktoré by mohli priniesť zlepšenie dopravnej situácie. V Starom Meste i na Sídlisku Ťahanovce začali obyvatelia spisovať petície proti ich výstavbe, aj na Terase zápasia vlastníci bytov s investorom. Pre úplnosť – v súvislosti s výstavbou garážového súboru pre 25 vozidiel na Buzuluckej ulici (Furča) sa už začalo stavebné konanie.
Petrovčik: Ide o privatizáciu
Podzemné garáže by chcel investor Sell Slovakia vybudovať medzi blokmi na ulici Kuzmányho a Kpt. Nálepku. Na trávnatej ploche chce vytvoriť 99 garážových boxov zapustených do zeme. Do 20. januára trvá pripomienkové konanie k rozhodnutiu o umiestnení stavby.
Proti garážovému domu sa v roku 2015 podpísalo pod petíciu 500 občanov z dotknutej lokality. Stál za ňou staromestský a v súčasnosti aj krajský poslanec Igor Petrovčik (nezávislý). Podľa jeho slov chcú výstavbu naďalej napádať odvolaniami za nesplnenie konkrétnych zákonných náležitostí územného konania. „Rovnako poukážeme aj na fakt, že mesto prostredníctvom svojho stavebného úradu nenačúva požiadavkám obyvateľov, ale len záujmom developerov,“ reagoval poslanec. Ako uviedol, stovky občanov sa vyjadrili, že garážový dom nie je koncepčným riešením statickej dopravy. „Garáže kúpia aj nerezidenti a takto vlastne obsadia celú parcelu. Toto už možno smelo pomenovať ako skrytú privatizáciu verejného priestoru,“ odôvodňuje Petrovčik. Podľa neho je nedostatok miest na parkovanie v okolí blokov potrebné riešiť reguláciou dopravy.
[ad][/ad]Miesta im zaberajú dodávky
Rovnaký investor chce vybudovať dva garážové domy aj na Sídlisku Ťahanovce. Jednou z možných lokalít je pozemok medzi blokmi na Sofijskej ulici. Obyvatelia ulice proti zámeru spustili petíciu, ktorú 6. decembra 2017 s 329 podpismi odovzdali na úrade mestskej časti. Žiadajú o zachovanie poslednej zelene v uzatvorenom bytovom komplexe.
Predsedníčka petičného výboru Katarína Štetiarová uvádza, že na ulici už majú jeden garážový dom s 24 garážami a tri parkoviská s kapacitou 60 miest. „Parkovanie na Sofijskej ulici, ako aj na iných uliciach v rámci sídliska, by bolo riešiteľné vytlačením firemných úžitkových vozidiel mimo obytnú zónu. Len na Sofijskej ulici vo večerných hodinách sa dá napočítať 15 až 20 takýchto dodávkových vozidiel,“ píše Štetiarová.
Sell Slovakia predloží na marcové zastupiteľstvo mestskej časti zámer na vybudovanie garážového domu v spomínanej lokalite s kapacitou 141 miest. V štádiu prípravy a jednaní je aj podobný projekt na Pekinskej ulici, kde sa uvažuje až o 600 parkovacích miestach.
[article slug=”parkovaci-dom-pri-steel-arene-ziva-prazdnotou”][/article]Ďalšiu výstavbu nechcú
Vlastníci bytov na Považskej 40/A podali v závere uplynulého roka odvolanie voči vydanému územnému rozhodnutiu pre stavbu parkovacieho domu a obnovu druhej bytovky Považská 40/B investorom Domov Terasa.
Vlastníčka bytu na považskej Ivana Bradová pre KOŠICE:DNES povedala, že pri kúpe bytov sa nespomínal žiaden parkovací dom. „Rovnako sme nikdy neboli upozornení na to, že miesto v parkovacom dome si budeme musieť v blízkej budúcnosti zakúpiť. Na samotnej webovej stránke spoločnosti sa totiž uvádza, že ku každému bytu bude prislúchať jedno parkovacie miesto na ich parkovisku,“ uviedla.
Podľa I. Bradovej developer a jeho právny zástupca tvrdia, že parkovacie miesto nie je súčasťou kúpnej ceny za byt. „S bytom sa síce nekupuje aj parkovacie miesto pred bytovkou, napriek tomu ich tam musí byť dostatočný počet v zmysle platnej právnej úpravy a normy STN,“ reaguje obyvateľka. Dodala, že po dokončení súkromného parkovacieho domu by ich jedno miesto podľa aktuálnej trhovej ceny vyšlo na približne 10-tisíc eur.
Bradová hovorí, že výstavba parkovacieho domu a obnova priľahlej bytovky bude mať viacero negatívnych vplyvov vrátane obmedzenia výhľadu, narušenia statiky i rušivého svetla z vozidiel.
Parkovisko pred blokom je podľa jej slov už teraz preplnené autami zamestnancov neďalekých firiem. „Navrhovali sme osadenie dopravných značiek (B1 – Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch a E 12 – okrem dopravnej obsluhy – pozn. autora), ktorými by sa malo zabrániť parkovaniu cudzím motorovým vozidlám,“ hovorí Bradová. Spoločnosť Domov Terasa odkúpila pozemok s parkoviskom od mesta za vyše 110-tisíc eur v závere roka 2016. „O osadenie dopravných značiek už my požiadať nemôžeme. Musel by to urobiť vlastník, teda developer.“
[article slug=”developerovi-sa-postavili-vlastni-klienti-nechcu-parkovaci-dom”][/article]Plány investorov
- Staré Mesto, ulica Kpt. Nálepku (Sell Slovakia): do zeme zapustený garážový dom, kapacita 99
- Staré Mesto, Staničné námestie (VSD): štvorpodlažný parkovací dom, kapacita 152
- Sídlisko Ťahanovce, Sofijská ulica (Sell Slovakia): dvojpodlažný garážový dom, kapacita 141
- Sídlisko Ťahanovce, Pekinská ulica (Sell Slovakia): investor uvažuje o vybudovaní do 600 parkovacích miest
- Sídlisko Dargovských hrdinov, Buzulucká ulica (Ledvision): garážový súbor, kapacita 25
- Západ, Považská ulica (Domov Terasa): trojpodlažný parkovací dom, kapacita 201
Jaroslav Nalevanko – pracovník U. S. Steel
Názory sú aj proti aj za. Ja som robil petíciu za garážový dom, kde sa podpísalo 393 osôb. Potom sa urobila petícia aj proti výstavbe. Určite by garáže pomohli súčasnej dopravnej situácii na sídlisku.
Anna Rimková – dôchodkyňa
Ja nemám auto, ale je tu s nimi veľký problém, nemajú kde večer zaparkovať. Bolo by to dobré, keby ich postavili, ale aj s nejakými obchodmi, nie len garáže.
Ján Szabo – pracovník služieb
Ja s výstavbou súhlasím, s parkovaním je tu všade problém. Niektorí ľudia sú proti, lebo by sa tu potom nemohli prechádzať so psami.
Ladislav Mesároš – nezamestnaný
Garáže nech postavia niekde inde. Neostane tu kus zelene, budeme tu ako v betónovej džungli. Ja som určite proti tomu.