Rozvod mesta Košice a EEI: Reči sa hovoria, skutky zatiaľ nevidno
Prekvapujúca zmena postoja primátora Košíc Richarda Rašiho k vzťahu mesta a parkovacej spoločnosti EEI by mala vyústiť do rozhodnutia na najbližšom rokovaní mestského zastupiteľstva.
„Z parkovania v Košiciach sa stala kauza, ktorá celé mesto traumatizuje. Treba ju definitívne ukončiť akýmkoľvek spôsobom,“ vyhlásil primátor na decembrovom mestskom zastupiteľstve. Povedal tiež, že pre kauzu EEI neuspel v župných voľbách a varoval poslancov, že rovnako môžu dopadnúť aj oni v komunálnych voľbách tohto roku. Poslanci podľa jeho slov mali dostať úplné podklady k všetkým možnostiam, ako by sa dal vzťah s parkovacou firmou ukončiť.
S verejnosťou nediskutujú
Jednou z podstatných výhrad, ktoré vyčítali kritici súčasného systému parkovania magistrátu, bola absencia informačnej kampane a verejnej diskusie už pri vstupe EEI do Košíc v roku 2012 a potom aj pred začiatkom rezidentského parkovania v roku 2015. Ako chybu to niekoľkokrát pripustil aj Raši.
Verejná diskusia však chýba aj dnes, pri avizovanej snahe o definitívne vyriešenie kauzy EEI.
„Primátor Richard Raši po svojom decembrovom vyhlásení doteraz neponúkol svoju predstavu ukončenia zmluvného vzťahu a alternatívy riešenia plateného parkovania. Svoj prísľub nesplnil napriek tomu, že disponuje 400-členným aparátom úradníkov na mestskom magistráte. Jeho ústne a zahmlené informácie, ktoré predložil na mestskú radu, sú nepripraveným a nedostatočným podkladom na rokovanie mestského zastupiteľstva,“ hovorí sa vo vyhlásení aktivistov, poslancov a iniciatív bojujúcich proti EEI.
[ad][/ad]Až pred zastupiteľstvom
Nečinnosť vyčíta primátorovi aj mestský poslanec Miroslav Špak. Podľa neho sľúbil R. Raši pripraviť analýzu dopadu zrušenia zmluvy s EEI už v septembri 2016, zatiaľ ju však zastupiteľstvu nepredložil. Nič sa nedeje ani po už spomínanom decembrovom zastupiteľstve.
Na to, prečo sľúbenú analýzu primátor nepredložil a kedy sa tak stane, sme sa opýtali na magistráte. „Poslanci mestského zastupiteľstva v Košiciach sa budú touto analýzou zaoberať na rokovaní 12. februára 2018,“ odpovedal nám šéf komunikačného referátu Jozef Marko. Otázke, prečo to primátor neurobil už po septembri 2016, sa vyhol.
Podľa slov mestskej hovorkyne Lindy Šnajdárovej už primátor v pondelok na mestskej rade hovoril o návrhoch možných variantov vypovedania či ukončenia zmluvy s EEI. Všetky alternatívy budú predložené poslancom MZ.
Čo aktivisti odporúčajú primátorovi
Aké alternatívy to budú, verejnosť v Košiciach zatiaľ nevie. Aktivisti v tom však majú jasno. V roku 2016 považovali za najlepšie riešenie návrh, ktorý predložil poslanec Oto Žarnay – na základe dodatku zmluvy môže mesto zúžiť predmet nájmu, takže firma by ostala len v centrálnej mestskej zóne. Dnes je však situácia iná.
„V prvom rade si pán primátor má položiť a zodpovedať základnú otázku – je zmluva s EEI platná, alebo nie? Ak to nevie, tak mu odporúčame, aby namiesto nezmyselných žalôb na Najvyšší kontrolný úrad požiadal súd o vyriešenie tejto elementárnej otázky určovacou žalobou,“ navrhujú vo svojom vyhlásení. Vo vlaňajšom protokole z kontroly v Košiciach totiž NKÚ považuje zmluvu medzi mestom a EEI za neplatnú. Magistrát však protokol napadol na súde.
Analýzy zverejnia až pred zastupiteľstvom
Písomné podklady o možných spôsoboch vyriešenia kauzy EEI zatiaľ nedostala ani Mestská rada. Jej rokovania sú neverejné, podľa našich informácií však na tom pondelkovom jej členov informoval primátor len ústne.
Ako sme sa dozvedeli, rozobral niekoľko variantov ukončenia vzťahu mesta a EEI. Prvým je vypovedanie zmluvy a okamžité ukončenie spolupráce. Ďalším môže byť zúženie predmetu nájmu, ako to navrhovali odporcovia pri tzv. Žarnayovom návrhu. To by znamenalo, že EEI ostane len v centrálnej mestskej zóne. Rezidentské lokality by spravovalo mesto alebo mestské časti. Tretím spôsobom môže byť nechať zmluvu uplynúť do roku 2022 a potom ju nepredĺžiť.
Podrobnejšiu analýzu, aké by mohli mať pre mesto jednotlivé varianty ukončenia zmluvy finančné dopady a čo mu pri nich hrozí, zverejní magistrát až pred najbližším zastupiteľstvom 12. februára.
„Všetky alternatívy budú predložené poslancom mestského zastupiteľstva,“ povedala nám hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová.
Rokovací poriadok hovorí, že podklady majú dostať poslanci najneskôr desať dní pred zastupiteľstvom. Aktivistom to v tomto prípade pripadá príliš krátka doba. „Analýzy o finančných dopadoch pre mesto sú natoľko vážnym a komplikovaným materiálom, že na ich preštudovanie a zodpovedné vyhodnotenie treba dlší čas,“ myslí si mestský poslanec Jaroslav Polaček.
– v auguste 2012 začala EEI spravovať parkovanie v centrálnej mestskej zóne
– v septembri 2013 podal prokurátor protest s konštatovaním, že vyberanie parkovného súkromnou firmou odporuje platnej legislatíve
– v decembri 2013 začala platiť novela Cestného zákona a pôsobenie EEI sa formálne legalizovalo
– v roku 2015 mestskí poslanci prijali VZN číslo 157 o parkovaní v meste, kde sa zóna plateného parkovania rozšírila o 10 rezidentských lokalít v širšom centre mesta
– v júni 2016 sa začal aktívny občiansky odpor voči chystanému systému plateného parkovania, po búrlivom mestskom zastupiteľstve vznikajú občianske iniciatívy a spúšťa sa veľká petičná akcia
– v júli 2016 EEI spúšťa nový parkovací systém, dochádza k poškodzovaniu jej majetku, najmä parkovacích automatov
– v novembri 2016 aktivisti odovzdávajú petíciu za zmenu parkovacieho systému v Košiciach, podpísalo ju vyše 17-tisíc ľudí
– v decembri 2016 zastupiteľstvo schvaľuje zmeny vo VZN, mnohé zohľadňujú požiadavky aktivistov
– v roku 2017 sa stupňuje kritika EEI pre nesplnené záväzky vybudovať stovky nových parkovacích miest
– v lete 2017 aktivisti zverejnili výsledok kontroly Najvyššieho kontrolného úradu v meste Košice, tá hovorí aj o neplatnosti zmluvy medzi mestom a firmou EEI, mesto výsledky kontroly napadlo na súde
– v decembri 2017 po prehratých župných voľbách primátor vyhlásil, že kauzu EEI v Košiciach treba definitívne ukončiť, pripustil aj vypovedanie zmluvy