Klub 500 vyjadruje zásadný nesúhlas s návrhom Európskej komisie na úplné ukončenie dovozu ruského zemného plynu
Tento legislatívny návrh, ktorý má za cieľ definitívne ukončiť dovoz plynu z Ruska do konca roka 2027, považujeme za nevyvážený, geopoliticky motivovaný krok, ktorý vážne ohrozuje konkurencieschopnosť európskeho priemyslu, sociálnu stabilitu a princípy právneho štátu v EÚ.
1. Ohrozenie konkurencieschopnosti európskeho priemyslu
Ukončenie dovozu ruského plynu, bez existencie spoľahlivých a cenovo dostupných alternatív, zvýši náklady na energiu pre podniky aj domácnosti. Už počas energetickej krízy v rokoch 2022 – 2023 bolo zrejmé, že najväčším zdrojom inflácie boli práve ceny energií. Plyn je zároveň kľúčovým vstupom pre mnohé odvetvia (chemický, sklársky, keramický, hutnícky, potravinársky priemysel). Vysoké ceny energie už teraz vedú k odlivu investícií z EÚ do regiónov s nižšími vstupnými nákladmi ako USA, Čína či Blízky východ.
2. Jednostranná energetická závislosť od Nórska a USA
Paradoxom je, že EÚ týmto krokom vytvára novú strategickú závislosť – tentoraz od LNG z USA a Nórska. Ako upozornil denník Le Monde, len samotné Nórsko zarobilo od začiatku vojnového konfliktu na Ukrajine dodatočných 107,7 miliardy eur na dodávkach plynu do Európy. Tento ekonomický dôsledok je dôkazom, že opatrenia nie sú neutrálne – naopak, vytvárajú obchodné výhody pre vybrané štáty na úkor priemyslu členských krajín EÚ.
3. Obchádzanie práva veta členských štátov
Návrh Komisie sa odvoláva na články Zmluvy o fungovaní EÚ, ktoré pojednávajú o bežnom legislatívnom procese, čím sa obchádza jednomyseľné rozhodovanie v Rade, ktoré je štandardné pri otázkach zahraničnej a bezpečnostnej politiky či sankcií (napr. podľa článku 215 ZFEÚ). Týmto dochádza k obchádzaniu práva veta členských štátov, hoci návrh má zásadné geopolitické a bezpečnostné dôsledky. Z pohľadu právnej istoty a princípov subsidiarity a proporcionality je takýto prístup sporný a potenciálne napadnuteľný.
4. Nedostatočné zohľadnenie dopadov na hospodárstvo členských štátov
Napriek tvrdeniam Komisie o zvládnuteľnosti dopadov chýba v návrhu seriózna analýza dôsledkov pre jednotlivé regióny a odvetvia, najmä energeticky náročný priemysel. Vysoké ceny plynu spôsobené predchádzajúcimi obmedzeniami už viedli k výpadkom výroby a prepúšťaniu v niektorých odvetviach. Návrh nerieši ani kompenzačné mechanizmy pre členské štáty, ktoré budú takýmto zákazom najviac postihnuté.
5. Zneužitie spoločnej obchodnej politiky na politické ciele
Navrhované nariadenie zakazuje služby LNG terminálov pre ruské subjekty, čím sa zneužíva obchodná politika ako nástroj geopolitiky. Je to krok, ktorý môže vyvolať protiopatrenia a ďalšiu eskaláciu, čím sa ohrozí nielen plynulosť dodávok, ale aj dôveryhodnosť EÚ ako obchodného partnera.
Záver Klub 500 vyzýva slovenskú vládu, ako aj ostatné členské štáty EÚ, aby tento návrh odmietli. Európa potrebuje diverzifikáciu, nie ideologickú izoláciu. Potrebujeme stabilitu, predvídateľnosť a konkurencieschopnosť – nie umelo vytvárané krízy a nové závislosti.
Zdroj:(TS)
Odporúčané články
Východoslovenská vodárenská spoločnosť (VVS) a Kancelária vodárenského ombudsmana (KVO) dňa 10.11.2025 uzavreli memorandum o spolupráci pri projekte odkupu obecnej vodárenskej infraštruktúry a zavedenia Obecného vodárenského štandardu. Projekt reaguje na dlhodobú požiadavku samospráv, aby sa konečne nastavil jednotný štandard v správe vody na východnom Slovensku.
Nezisková organizácia Daniela J. Kratkeho (NODJK) včera, 24. novembra 2025, slávnostne podpísala Memorandum o spolupráci s Mestským futbalovým klubom Snina. Cieľom tejto spolupráce je systematická podpora športového a osobnostného rozvoja detí členov klubu s dôrazom na inkluzívne, férové a hodnotové prostredie, v ktorom majú všetky deti šancu rozvíjať svoj talent.

