Dopravný podnik mesta Košice začína s modernizáciou električiek
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) začína s modernizáciou obojsmerných električiek typu KT8D5. V uplynulých dňoch podpísal čiastkovú zmluvu o dielo na modernizáciu prvej z celkovo deviatich električiek.
Ide o prvú čiastkovú zmluvu uzavretú na základe rámcovej zmluvy na modernizáciu električiek, ktorú dopravný podnik uzavrel s pražskou spoločnosť Pragoimex a.s. ešte v septembri 2024 na 48 mesiacov. Celkový predpokladaný finančný objem predstavuje 16 130 790 eur bez DPH. Repasovanie električiek bude DPMK financovať z eurofondov. Celkové oprávnené výdavky sú vo výške 16 207 906 eur. Spoluúčasť DPMK je v tomto prípade 56 600 eur, zvyšok výdavkov pokryje nenávratný finančný príspevok. Projektový zámer schválila vlani Kooperačná rada Udržateľného mestského rozvoja (UMR) Košice.
Prvá električka príde na jar
„Po podpise zmluvy a oficiálnom spustení modernizácie električkovej trate Nad jazerom ide o ďalší krok k atraktívnejšej, kvalitnejšej a bezpečnejšej mestskej hromadnej doprave, ktorá je našim dlhodobým cieľom. Električky budú po návrate do Košíc vynovené, modernejšie, klimatizované a v stredovej časti aj nízkopodlažné,“ uviedol primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) s tým, že mesto a DPMK čakajú v najbližších mesiacoch investície za celkovo takmer 200 miliónov eur.
Ako uviedol poverený generálny riaditeľ DPMK Roman Danko, prvá zmodernizovaná električka by sa do Košíc mala vrátiť na jar 2026. Modernizácie ďalších vozidiel budú zazmluvňovať postupne. „Cena novej obojsmernej električky sa pohybuje na úrovni 4 miliónov eur. Modernizácia jednej električky, ktorá znamená kompletnú obnovu vozidla, nás vyjde na zhruba 1,8 milióna eur. Za polovičnú sumu teda dostaneme vynovené električky, zvýšime komfort cestovania a ušetríme finančné prostriedky, ktoré môžeme využiť na ďalšie projekty a investície. Takouto rozsiahlou modernizáciou zároveň predĺžime životnosť týchto električiek o 20 rokov,“ dodal s tým, že staršie električky rovnakého typu repasujú aj dopravné podniky v Prahe, Brne či Viedni. Dopravný podnik zároveň pripravuje kúpu 10 nových jednosmerných nízkopodlažných električiek.

V rámci obnovy pribudne aj klimatizácia
V rámci generálnej opravy a modernizácie sa kompletne vymenia pôvodné dvere, všetky sklá okien, nové budú aj podlahy, madlá, sedačky a interiérové osvetlenie sa vymení za LED osvetlenie. Pribudne nový informačný, kamerový a odbavovací systém, klimatizácia a doplnia sa bezpečnostné prvky v súlade so súčasne platnou legislatívou pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu cestujúcich.
Vymenia sa aj kabíny vodiča na oboch stranách, vonkajšie osvetlenie sa nahradí úsporným LED osvetlením. Súčasťou modernizácie bude aj celková oprava strechy, podvozkov a elektrovýzbroje vozidla, nové opláštenie vrátane izolácie či výmena schodov.
Pri modernizácii sa myslí sa aj na osoby ŤZP, seniorov či rodičov s kočiarmi. Stredový článok vozidla sa vymení za nízkopodlažný, čím sa zvýši komfort a bezpečnosť aj pre imobilných cestujúcich či cestujúcich s kočiarmi, bicyklami alebo väčšou batožinou.
(TS)
Odporúčané články
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.

